Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31882 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'studievägledare på högskola' (13 st.)
-
Tillgodogöra, apotekare till tandläkare/ läkare?
Hej! Jag ska börja på apotekarprogrammet i höst i köpenhamn. Jag kom in i Göteborg också men Köpenhamn kändes bättre då möjligheterna är större över sundet inom läkemedelsindustrin vad jag hört. Jag har dock...
Hej!I Sverige gäller följande: om du blir antagen till ett program (t.ex tandläkarprogrammet) och sedan innan har godkända betyg i högskolekurser som du anser vara identiska eller... Läs hela svaret -
Vilken utbildning för att jobba med sekter?
Hej! Jag tycker väldigt mycket om religion och skrev mitt gymnasiearbete om sekter och tycker att det är väldigt intressant. Jag skulle vilja jobba med något inom det ämnet. Kanske på ett center för avhoppare, eller forskning eller något inom...
Hej Vera,det första yrket jag tänker på när jag läser din fråga är Psykolog. Som legitimerad psykolog kan man specialisera sig just inom det område som du är... Läs hela svaret -
Vad kan en SYV jobba som?
Är man låst till att jobba inom skolan som SYV eller finns det andra arbetsplatser/uppdrag som är intresserade av människor med en SYV utbildning?
Hej, det finns många exempel på att SYV-ar blir Samhällsvägledare, KAA-ansvariga, Praktiksamordnare eller Rektorer.Studie- och yrkesvägledare kan även arbeta på Myndigheter, t.ex på... Läs hela svaret -
Hur ska jag gå tillväga för att bli språklärare i italienska?
Hej, det är så att jag överväger att läsa till ämneslärare mot gymnasieskolan men nu till min fundering. Jag vill gärna bli lärare i italienska och franska men det finns endast ingång franska i kombination med andra ämnen. Kan jag...
Det går att ansöka om utökning av lärarlegitimationen- alltså, om du blir legitimerad gymnasielärare i vilka ämnen som helst och skaffar dig... Läs hela svaret -
Hur ska man bestämma sig?
Hej! Jag har ett jättestort dilemma och förstår att SYV kanske inte kan hjälpa mig exakt med detta, men jag velar mellan två utbildningar. Den ena är 3 år lång och är ett yrke som jag tänkt på väldigt länge sen jag gick ut...
Hej Sandra!Du ställer en mycket viktig fråga men som också är mycket svår att svara på, eller i alla fall ge ett generellt svar. Boka tid med SYV på komvux och på de institutionerna... Läs hela svaret -
kultur, konst och ekonomi?
Hejsan Jag har blivit antagen på två olika ämne och den första är "Hospitality manegment" i Örebro universitet och den andra är "kultur, konst och ekonomi" Södertörns högskolan - Beskriva kortfattad båda...
hej, jag tänker på boende/studentbostad: har du möjlighet att skaffa boende på båda orter? Många studenter tror att när de får plats på högskola/universitet att läsa... Läs hela svaret -
Kan man plocka ihop till en högskoleingenjörsexamen?
Hej! Jag undrar om det är möjligt att på egen hand läsa kurser som gör att man kan ta ut en högskoleingenjörsexamen? Eller måste det alltid gå via ett program? Tack!
Hej A,det är en fråga till studievägledare på det lärosäte där du vill ta ut examen. Varje högskola/universitet i Sverige får bestämma rätt mycket... Läs hela svaret -
Kurs och program, samma examen?
Hej, Mitt mål är att bli utbildad kriminolog. Jag har sökt till kriminologiprogrammet till hösten men undrar nu över kriminologikurser. Kan man sätta ihop kurser för att få ut samma examen som om man skulle gå kriminologiprogramet? Har sett att Stockholms universitet har Kriminologi I,...
Hej Amanda, vad är "utbildad kriminolog" kan man diskutera... för att kriminolog är inte ett reglerat yrke och därför kan bli kriminolog med rätt så olika utbildningar "i bagaget";... Läs hela svaret -
Vad krävs för mig att bli mäklare på distans?
Hej! Jag vill bli fastighetsmäklare och jag har idag en utbildning som Marknadsekonom med 120 HP på högskolan i Jönköping. Förstår att man kan läsa kurser på distans för att plocka ihop till en...
Hej Johanna, vi har "listat upp" vad man behöver för "lösa kurser" /fristående/ så som FMI formulerar sina krav - på https://www.fragasyv.se/info/fastighetsmaklare Vi kan inte... Läs hela svaret -
FRÅGA OM OMRÅDESBEHÖRIGHET?
Hej! Jag har sökt lite runt efter utbildningar och vill så gärna läsa design. Dock står det så här; Områdesbehörighet 4/A4 med undantag för Matematik och Samhällskunskap) Vad betyder det exakt? Att man inte behöver ha med Matematik 3 b/c?
Hej Maja! Jag vill inte gissa och med det ge dig fel info (eller riskera ge fel info). Därför behöver jag se hela formuleringen ang. behörghet. Skikca gärna länk till en sida där behörighet... Läs hela svaret -
hur fungerar samarbetet på miun?
östersund och sundsvall samarbetar. ok. men vad betyder det? kan man tex vara med i östersunds skidskyttelinje och vara bosatt där men samtidigt studera i sundsvall(nästan som distans)?
Hej Johan! Om det inte står på utbildningens hemsida angående hur samarbete fungerar mellan Östersund och Sundsvall, då råder jag dig att ta kontakt med de utbildningsansvariga - t.ex med... Läs hela svaret -
Masterexamen i matematik?
Till hösten har jag tänkt att söka ämneslärarprogrammet med inriktning matematik och idrott, då läser jag bl.a. 120hp matematik. Då får jag ju en lärarexamen, om jag fullföljer och klarar programmet dvs. Det jag undrar är Om det går, och i så fall vad som krävs, för att få en masterexamen i...
Hej Linnéa! Masterprogrammet är påbyggnad på Kandidatprogrammet, dvs man läser 3 år och tar kandidatexamen och söker sedan till 2 årigt masterprogram. Se exempel på... Läs hela svaret -
Sport Management - vad kan jag göra efter?
Hej! Jag kollar på en utbildning på GIH och Sötertörns högskola som heter Sport Management (http://www.gih.se/Utbildning/Vara-utbildningar/Program/Sport-Management/) som jag tror skulle passa mig perfekt. Jag skulle älska att få jobba med att utveckla idrott i Sverige genom jobb inom...
Hej Rebecca! Jag tycker att du bör söka den utbildningen. Om du får besked "Antagen", har du minst 2-3 veckor på dig att tacka Ja eller Nej till din utbildningsplats. Du är fortfarande... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga