Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'språkkunskaper' (8 st.)
-
Hur kan man bygga upp sin profil?
Hej, min dröm är att plugga utomlands och jag har fått höra att man behöver bygga upp sin profil för att exempelvis kunna få stipendium. Hur kan jag göra det som en oerfaren 16 åring? Hur och vad kan jag göra för att "står...
Hejsan,att "plugga utomlands" är ett väldigt vitt begrepp, kan man säga. Det finns utbildningar på olika nivåer och i olika länder som kan ställa väldigt olika krav på... Läs hela svaret -
Är det värt att läsa tyska 4 på gymnasiet?
Är det värt att läsa tyska 4 på gymnasiet om jag vill gå på bil ingenjörs utbildningen i Luleå och sedan Racing Engineering på Oxford. (Jag har redan läst tyska 3 och jag ska läsa engelska 7)
Hej, om du med "bil ingenjörsutbildning i Luleå" menar den här utbildning: ltu.se/edu/program/TIBSG/TIBSG-Hogskoleingenjor-Bilsystemteknik, så är det en universitetsutbildning... Läs hela svaret -
vad är min rätt kurs?
HEJ, Jag är en italiensk advokat med passionen för barn . I sverige jag har blivit barnskötare och undersköterska Men jag är inte nöjd. Jag skulle vilja hitta ett jobb som tillåter mig att hjälpa barn i svårigheter, för exempel att gå...
Hej Florinda,om du med att "gå med i någon förening som BRIS" menar att du vill vara med och hjälpa till, så finns det absolut möjlighet att bidra ekonomiskt, t.ex genom att starta egen insamling, bli... Läs hela svaret -
Frågan om gymnasiet?
Hej! Jag vill läsa samhällsprogrammet och jag bor i sverige nästan ett och halv år och jag har inte fått betyg i sjuan och åttan för att jag har börjat skolan från nian i Sverige. Och min lärare kräver att jag ska göra provet som...
Om du får möjlighet att läsa ännu ett år på grundskolan är det en stor fördel: du får bättre kunskapsgrund inför fortsatta studier. Behörighet till gymnasiet - se info... Läs hela svaret -
Vilket är bästa alternativet bland olika program?
Hej! Om man vill jobba på departement, ambassadarer och dylikt, vilket program ska man läsa på högskolan då? Man jag t.ex läser statsvetenskap programmet då måste jag även läsa något masterprogram efter examen, vilket är...
Hejsan,kika gärna på avsnitt UTBILDNING i yrkespresentationerna: Diplomat och Departementssekreterare - det finns tyvärr inte ngn strikt "plan" på att man ska gå... Läs hela svaret -
Hur stora språkkunskaper krävs för diplomatprogrammet?
Krävs det att en studerat språk på högskolenivå (tex engelska och ett tredjespråk) så vida en inte fått med sig ovanligt mycket språkkunskaper från sin uppväxt?
Hej L, diplomatprogrammet (precis som andra utbildningar) får ett visst antal utbildningsplatser tilldelat inför varje antagningsomgång, och de ska försöka fylla dem med "de... Läs hela svaret -
Ska jag vilja samhäll eller humanistiska programmet ?
Jag gillar att läsa om politik och jag vill gå i samhäll men jag vill jobba på Fn I framtiden och jag har läst att man har större chans att jobba på Fn om man viljer humanistiska programmet. Varför är det lättare att få jobb på Fn om man viljer humanistiska programmet? Handlar det om språk?...
Hej Maya, det finns många olika arbetsuppgifter inom FN. Har du kikat på FN-jobb >>> ? -
Plugga utomlands?
Hej SYV! Jag ska börja i 1:an på gymnasiet nu när nästa termin börjar, och har under ganska lång period funderat på att studera utomlands ett år. Eftersom att jag har valt Ekonomi Juridik linjen på mitt gymnasium (Östra real, Stockholm) så har jag tänkt att plugga det tekniska basåret (som jag...
Hej Sigge, du ska börjar åk1 på gymnasiet nu till hösten, ekonomi/juridik. Du vill efter gymnasiet läsa det tekniska basåret, om jag har förstått dig rätt. Är det för att du vill... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga