Cecilia

    Hej! Jag gick samhällsvetenskapsprogrammet och läser nu ett naturvetenskapligt basår. Har snart gått en termin, och känner att jag skulle vilja läsa 2-kurserna i ämnena på komvux istället och läsa dem på distans. Dock har ju basåret ett annat system med betygen (3-5) och dem kommer inte räknas med i meriten medans betygen man får i kurserna på komvux kommer att påverka meritvärdet. Jag under först om det överhuvudtaget går? Eller om jag måste läsa om de kurserna jag redan läst på basåret då? Och på vilket sätt ersätter betygen på komvux mitt meritvärde? Jättetacksam för svar! Mvh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Cecilia,
    Basår på högskolenivå kan ge behörighet (om den studerande klarar kurserna med godkända resultat); vilka betyg man får på basåret kan spela roll endast i frågan om ev. Platsgaranti... alltså om basåret erbjuder platsgaranti till någon eller några utbildningar på den egna "skola": högskola/universitet, då kan man med högre betyg från basåret blir bättre/högre prioriterad till ett sådant "garanti-plats".
    Annars, om man söker "på vanligt sätt" genom konkurrens - då söker man med meritvärde från Gymnasiet men prövas i BII, kompletteringsgruppen (om man utan Komplettering) inte var behörig. Studier på basåret är också en komplettering.
    *******
    Får man betyg genom prövningar eller via studier på gymnasiet eller komvux - då är det "vanliga gymnasiala betyg" man har och betyg i de kurser som krävs för behörighet räknas in i den sökandes Jämförelsetal.
    Exempel:
    en elev har examen från Samhällsvetenskapsprogrammet men vill söka till läkarprogrammet; eleven saknar (direkt efter gymnasiet) betygen i fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matematik 4.
    Om hen läser på komvux eller gör prövningar då kommer betygen i just Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik 4 (ej lägre kurser i samma ämnen) räknas in i elevens jämförelsetal. Men undantag: om t.ex biologi1 och matte 3 ingår i elevens Examensbevis, då räknas de betygen i.
    Vi säger att eleven i exemplet ovan hade alla B betyg från gymnasiet (eller hälften A och hälften C) och har med det Jämförelsetal på 17.5; "vår elev" har också B betyget även i engelska 7 och i moderna språk 3 och 4 och har med det max meritpoäng - som är 2,5; elevens meritvärde blir i så fall 17.5 + 2.5 = 20.0 och om hen får sin naturvet.behörighet från basåret på högskolenivå, påverkas inte det meritvärde.
    Men om hen får betygen i fysik2, kemi2, biologi2 och/eller matte 4 från Komvux eller genom prövningar - säg att hen får A betygen i alla de fyra kurser; elevens jämförelsetal var 17.5 och nu ska även 4 st. 100p.kurser med högre (A) betyget, också räknas in - och med det kommer jmf-talet höjas med ca + 0.1 för varje kurs - alltså blir höjningen på ca + 0.4 och det nya jämförelsetalet blir ca 17.9

    men om eleven får lägre betyg i de "nya" kurserna som måste räknas in, pga de krävs för behörighet - då blir det en sänkning av jämförelsetalet (för varje 100p.kurs blir höjning eller sänkning på ca 0.1). Om det blir höjning eller sänkning beror på om de nya betygen är högre eller lägre än elevens tidigare jämförelsetal = "snittbetyget".

    Ang. om komvux i din kommun (där du är folkbokförd) kan ta in dig på kurserna och om kurserna i din hemkommun erbjuds på distans - vet inte vi på fråga syv; det måste du få reda på - på komvux i din kommun.
    Att läsa på komvux och på högskolenivå samtidigt är inte förbjudet. Om man hinner och orkar och får utbildningsplats på kurserna får man läsa väldigt mycket mer än heltid, man kan t o m läsa heltid på högskolenivå + heltid på komvux samtidigt. Dock får man Studiemedel från CSN endast för heltidsstudier, ej mer pengar (även om man läser på mer än heltid).