Simon

    Hej Jag gick ur gymnasiet 2013 med bara G och någon enstaka vg. Håller nu på att söka till högskola samt yrkes högskola. Försöker komma in på ekonom utbildning på högskolan och redovisning ekonom på yrkes högskolan. När jag kollar på dom utbildningarna känner jag att G i alla ämnen i princip inte går att konkurrera med. Det jag undrar nu är är det värt att läsa upp betygen? Sen om jag bara borde läsa upp dom meriterande och om det är bättre att läsa nästa steg istället. Exempel läste engelska B i skolan och har G är det bättre att läsa om och höja eller läsa engelska C istället? Är 25 och har ingen bindning till jobb eller barn så kan plugga 100% Tack i förhand för hjälp

    • Anna : Har du fått ut ett SLUTBETYG eller ett Samlat betygsdokument?
    • : Jag har ett fullständigt slutbetyg
    • Anna : Om du har ett slutbetyg, kan du inte få ett nytt slutbetyg eller examensbevis, tyvärr. du måste höja de betygen som finns i ditt slutbetyg, men komvux tar ju mycket sällan in för "omläsning" (för komvux har inte råd). Det är i så fall självstudier och prövningar, vilket tar lång tid och blir dyrt.
    • :

      Tack för ett väldigt informativt och bra svar! Har frågat på min närmaste komvux och dom hänvisar mig som du säger till prövningar om jag vill höja. Hänger med med det du säger om yrkeshögskola och att betygen inte har lika stor tyngd där. Min fundering ligger på om jag ska försöka höja mitt ursprungliga betyg med prövningar eller om det väger mer och är en "smartare" idé att läsa nästa kurs i följd. Som exempel om det väger mer att höja mitt G i engelska B (heter något annat nu) eller om det väger mer när jag söker till högskolan med exempel ett vg/mvg i engelska C?

      Funderar vad som ger mig bättre konkursen möjligheter till högskolan

    • Anna : Eng B heter nu Eng 6; nästa kurs i Eng (och sista/högsta) på gymnasienivå är Eng7. Gör både och. Komvux borde kunna ta in dig på att läsa Engelska 7; när du läser eng7 blir du ännu bättre på engelska och kan då få högt betyg i en underliggande kurs (genom prövning) dvs i Eng6. det är ju Samma Ämne och kurser bygger på varandra... :)
    • Anna : Dock blir höjningen inte så jättestor med endast 2 kurser - eng6 och 7, även om du får högsta betyget (A) i båda. Har du mestadels G betyg i ditt Slutbetyg, har du nu meritvärde på kanske 11-12 eller kanske som högst 12.5... Jämför: för att ha meritvärde på 17.5 så måste man ha betyget C (= VG) i ALLA KURSER i sitt slutbetyg + max antal Meritpoäng. Du måste alltså höja Alla kurser från G till VG eller hälften av kurserna från G till MVG (nytt betyg A).
    • :

      Som jag räknar på det med merit poängen till kursen hamnar jag på som du säger mellan 11-12. Och dom jag ser söker ligger på runt 17. Frågan är då om det är värt att försöka tenta av alla kurser för att höja mig från 11 till 17 eller om YH är den möjlighet jag har. Då är väll bara frågan om högskolan är det rätta alternativet eller försöka med YH där betygen inte väger lika tungt.

      Vet att det är jag som bestämmer men alltid och lättare att besluta med någon annans synpunkt. Vad tycker/tror du? Känns som att YH känns som den ändå möjligheten? Som sagt tar det lång tid och är väldigt dyrt med 500kr per slut prov för varje kurs

    • Anna : Jag tycker du bör satsa på yh i första hand.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Simon;

    jag vill börja med yrkeshögskola. Hela utbudet finns på www.yhguiden.se och betygen, när man söker till yrkeshögskola, spelar inte så jättestor roll; yrkeshögskola tittar på dina egenskaper, motivation och mål; de gör ofta egna tester (inträdesprov). Du har läst 3 år på gymnasiet och har därför behörighet (allmän) till yrkeshögskolestudier; sedan kan vissa yh kräva t.ex att man har godkänt betyg i någon kurs, t.ex i matematik 2 eller i programmering eller i någon/några andra kurser. Det är bra att ha just det som uppges under "särskild behörighet" men även utan det, så är det inte omöjligt att bli antagen till en yrkeshögskoleutbildning.
    Och ännu en sak som är bra med yh är att det går att söka hur många olika yh som helst - samtidigt, och komma in på flera yh, också det - samtidigt; och samtidigt kan du också söka till komvux och till folkhögskolorna, söka jobb och söka till högskola.
    Det kan fortfarande finnas restplatserna på yh - så kika gärna på www.yhguiden.se nu på en gång. Det är inte omöjligt för dig att börja på en yh inom några få dagar (om de har en ledig plats, kan de göra antagning mycket fort).

    Högskola/universitet
    Det krävs att man är BEHÖRIG och har både Grundläggande behörighet och Särskild behörighet. Obehöriga kan inte antas till högskola/universitet.
    Konkurrera kan man på flera sätt samtidigt: med betyg (med eller utan Kompletteringar), med resultatet av högskoleprovet, med omdöme från en folkhögskola.
    Gör högskoleprovet. Detta för att konkurrera även i HP-urvalet.
    Om du har mestadels G-betygen, kan det vara snabbare och smidigare att (i stället för att söka kurser på komvux och göra prövningar) söka till folkhögskolornas Allmänna kurser. På ett år kan man på en folkhögskola få Omdöme om grundläggande behörighet. I så fall kommer du konkurrera även i BF-urvalet.

    Höja godkända betyg är svårt. Detta för att komvux har inte råd att ge plats på kurserna, om du redan har godkända betyg.
    Det blir i så fall hänvisning till att göra Prövningar; svårt att hitta var man kan göra prövning (många vill göra prövningar och det är lärarbrist).
    Du kan alltid rätt att vända dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd: boka tid för vägledning; ta med dig dina tidigare betyg när du ska gå prata med SYV på komvux.

    Om du pratar med SYV på komvux och ni tittar på dina gymnasiebetyg:
    - har du Slutbetyg eller Samlat betygsdokument? det är stor skillnad...
    _ är du behörig till ekonomiutbildningar på högskolenivå? det borde du vara om du har godkänt betyg i Matematik C (men till vissa utb. kan matte D krävas); Motsvarande ny kurs till matte C är mattte 3.
    - utred hur många meritpoäng du har. Du, som har Slutbetyg (numera får man Examensbevis, från år 2014 och senare...), kan få meritpoäng även genom "områdeskurserna" om du har några av dem i ditt slutbetyg. Om du idag har färre meritpoäng än 2,5 som är max; kan du i första hand försöka få max i merit.
    Om du har Samlat betygsdokument, kan du försöka läsa på komvux och få ut ett Slutbetyg innan 1 juli 2020, som är "deadline"; efter det måste man läsa mot Examensbevis, vilket ställer högre krav.