Hanna
    Hej! Går just nu IB och läser svenska hl, engelska a sl, historia hl, psykologi hl, matte studies och biologi sl. Funderar på att söka in till litteraturvetenskap på SU efter gymnasiet men verkar som att antagningssnittet är högt. Vilka meritpoäng är det som gäller etc? Har läst moderna språk i preIB och kommer ha läst motsvarande matte 3 och engelska 7.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Hanna!

    När jag söker på "litteraturvetenskap" på SU, får jag fram 58 utbildningar http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/litteraturvetenskap-31?hogskola=56
    och en del av dem är fristående kurser.
    Du vet kanske om att du kan bli antagen till 45 högskolepoäng per termin (vilket motsvarar 150% av studietakt) - du får, alltså, söka en utbildning på heltid + en utbildning på halvtid eller tre utbildningar på halvtid - och bli antagen till alla dem samtidigt? Man behöver inte läsa på mer än heltid, men jag tänkte att det kan vara bra att känna till.

    Angående frågan om att konkurrera om utbildningsplats:

    Max antal i merit som man får räkna med är 2,5 - även om du skulle få betyg i många meritpoänggivande kurser, men 2,5 är "taket", så att säga. :)

    Det som gäller för dig, som kommer att söka till högskola med IB-examen från 2014 eller senare kan man läsa på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/For-dig-som-ska-ta-en-IB-examen-2014-eller-senare/

    Och just vad som gäller för tillgodoräknande av Meritpoäng med IB-examen - kan du se på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/For-dig-som-ska-ta-en-IB-examen-2014-eller-senare/Meritpoang/

    Läs info på länkarna ovan och i fall du blir osäker på om du kan nå max antal i Merit eller om exakt vilka kurser du bör lägga till i så fall - är det då mycket bra om du samråder med SYV på din skola, där du läser IB alternativt om du hör med Antagning.se som just bedömer behörighet och räknar på betyg och tar fram Meritvärde för alla sökande till svenska högskoleutbildningar.
    Det är den tolkning av reglerna som Antagning.se gör, som gäller.
    Därför är det bäst att få svar från dem - direkt, så att inga missförstånd uppstår och så att du blir helt säker på vad som gäller och hur det blir med Meritpoäng för dig.

    Här https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/ kan man läsa frågor och svar och man kan också ställa en egen fråga - genom att klicka på FRÅGA OSS? knappen, då kommer det en meddelanderuta fram och där skriver du din fråga till Antagning.se

    Du kan också göra högskoleprovet. Det är frivilligt men vi rekommenderar att alla som kan göra HP av dem som funderar på att söka till en svensk högskola - gör det. HP ger en extrachans att få en utbildningsplats. Om vad som gäller för HP, kan du läsa här http://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet
    och här http://www.fragasyv.se/info/infor-hogskoleprovet finns det några mycket enkla men viktiga tips.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig.
    Hör av dig och berätta hur det går med dina studier och/eller om du har andra frågor till oss.
    Vi ska försöka hjälpa dig!
    Lycka till med dina studier!
    ANNA

    • : Räknade och om jag förstår det rätt så kommer jag få merit för spanska (0,5), engelska a (1,0) och matte (1,0) = 2,5. Gäller dessa meritpoäng oavsett vilken utbildning jag söker in till?
    • : Med litteraturvetenskap syftade jag på denna kursen :) http://jamforutbildning.studera.nu/utbildning/21467
    • Anna : Denna kursen som du länkar till är en kurs á 30 högskolepoäng som man kan läsa på heltid under en termin eller på halvtid - under två terminer. Efter den kursen får man fortsätta läsa minst fem gånger så mycket till - för att kunna ta ut Kandidatexamen t.ex. Det är, alltså, ingen "färdig utbildning" som du kommer att söka till, men det visste du kanske redan. Ang. meritpoäng - så i Engelska får man Merit, oavsett vilken utbildning på högskolan man söker (nästan i alla fall - t.ex. finns det undantag, att Handels högskola i Stockholm erkänner ej några meritpoäng över huvudet taget och utbildningar utomlands vet vi inte... inte på samma sätt som i Sverige i alla fall). I Matte och Spanska kan det bero på exakt VILKEN UTBILDNING du söker på högskola, dvs beroende på VILKA BEHÖRIGHETSKRAVEN är. Man kan inte få meritpoäng för de kurser som krävs för just den utbildning som du söker. t.ex. om Moderna språk 3 är ett krav till en högskoleutbilnding - t.ex. om man vill bli lärare i språk, då kan man ej få merit för lägre kurs i moderna språk, utan bara för en högre kurs. Samma med matte. I fall man söker till läkare där Matte 4 är ett krav, får man bara merit i fall man läste mycket avancerat matte (5 och specialisering). Men om du ej kommer söka till Läkare eller lärare i Spanska, så borde du kunna få samma meritpoäng när du söker till andra utbildningar.