Adam
    Hej! Jag tog studenten från Finnvedens gymnasium tidigare i år från ekonomiprogrammet, noterbart att det enbart var studenten och inte examen - det vill säga jag gick ut med studieintyg och inte fullständiga betyg. Det här beror inte på något sätt att jag var inkapabel att klara de ämnen jag hade, utan snarare att jag befann mig i en tuff levnadssituation som tog såväl kraft som tid. Med det sagt så kan jag med självförtroende säga att oavsett utbildning jag i framtiden hade landat i, så hade jag klarat av att fullfölja den på ett fullständigt sätt. Min fråga är på så sätt hur mina möjligheter står sig för att komma in på en yrkesutbildning med de faktum att jag inte har examen, enbart studieintyg? Kan man genom undantag (då jag är allmänbildad, boksmart etcetera) bli intagen? Även, vilka utbildningar kommer de kommande åren leda till jobb direkt efter avslutad utbildning med goda löneförmåner?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Adam; saken med yrkeshögskola är att de utbildingar får lov att starta endast om prognosen är mycket god att få jobb inom just den "del-branschen" (inom rätt nisch på arbetsmarknaden). Vad lönerna anbefaller, så är det extremt olika: individuell lönesättning + olika om man ska jobba privat eller offentligt; om skift-arbete ingår (då får man påslag) och i olika regioner får man också olika lön.... men det viktigaste inom lönerna är kanske det faktum att vissa "växer" på sin arbetsplats, blir team-ledare; projektledare och sedan chefer och går upp jättemycket i lön; och andra stannar i samma position "år in och år ut" med liten lönepåslag varje år.

    Läs om yrkeshögskola, allmän info - på https://www.yhguiden.se/om-yrkeshogskolan/

    och se utbud av yh-utbildningar på www.yhguiden.se - nya yh kommer ut i februari 2018 (när de blir beviljade av Myndigheten för yrkeshögskola).
    Eftersom du läste på Ekonomiprogrammet, kanske du i första hand är intresserad av utbilndingar inom "eknomi", men jag vet inte - det är inte omöjligt att du kan läsa till tandsköterska eller till kulturinformatör...? Du kan själv sortera på "bransch" och även län/kommun och hitta de yh som är av intresse för dig.
    Jag ger här några exempel:

    YH till Lönekonsult >>
    Offentlig upphandlare>>
    Content manager>>

    Och Ja, man kan komma in som obehörig. YH har möjlighet ta in obehöriga. Men om du har möjlighet, kanske det inte är fel att på komvux komplettera upp till examensbevis. Med examensbevis får du allmän behörighet till yrkeshögskola. Eftersom ditt examensbevis blir troligtvis från ett högskoleförberedande program /ekonomiprogrammet/ då får du även Grundläggande behörighet till Högskola, när du får examensbevis.

    Liselotte

    Hej igen, i din kommentar frågar du om Hur stor chans är det att komma in som obehörig? Och jag kan förklara varför det inte går att svara på det... :)

    T.ex en YH-OFFENTLIG UPPHANDLARE blev tilldelade per start; dvs per år - då utbildningen startar i jan 2018 och sedan i jan 2019.
    YH vill fylla alla sina platser med de "bästa" studerande som man tror klarar utbildningen bäst och får sedan jobb direkt och allt blir "tipp-topp". Och hur gör man? Jo, när ansökningsperiod är slut ser man hur många som har sökt. på förhand vet man inte vem som ska söka, vad de har för meriter med sig.
    Säg att 235 söker; av dem ser man direkt att några ansökningar är oseriösa; att man söker bara för att Arbetsförmedlingen kräver att man ska uppvisa att man är "aktiv arbetssökande" och söker bl a även utbildningar... man tar bort de ansökningar. Av de resterande, säg att det är 190 st. kvar visar det sig att 100 är behöriga & 90 st. - obehöriga och obehörig kan man vara på olika sätt också... du kanske uppfyller de särskilda behörighetskraven men du har inte examensbevis. Andra kanske - tvärtom: har examensbevis från ett Yrkesprogram och inte har godkända betyg i de kurser som krävs för särskild behörighet.
    Enligt reglerna får YH fylla upp till max 20% av platserna med Obehöriga. Av de 35 platser på just den här YH är det max 7 personer de kan ta in som inte uppfyller behörighetskraven. Vilka de 7 personerna blir beror på... vad man har för utbildning; hur bra man kan i sitt brev MOTIVERA varför man är en bra kandidat till att antas till utbildningen.
    T.ex de som har arbetslivserfarenhet inom rätt bransch har företräde, bl a för att de vet vad det handlar om och hoppar inte av utbildningen... /den som inte har erfarenhet från branschen kanske tror hen vill jobba inom den, men sen kan det visa sig att man inte visste vad man gav sig in på.../.
    Vi vet inte vilka dina konkurrenter blir om de 7 platserna som får tas i anspråk för obehöriga. Sedan är det också så att de behöver inte ta in obehöriga alls. Finns det tillräckligt med "bra" behöriga sökande - kan alla platser gå till dem. Det finns ingen lag som säger att yh MÅSTE ta in obehöriga, utan de KAN ta in obehöriga. Men om de kommer att göra det eller inte - kan ingen svara på förhand. Det beror, som sagt på vilka som söker; vad de som söker har för meriter.

    • : Tack för ditt svar, Liselotte! Som du skriver så kan man absolut komplettera betygen upptill ett examensbevis. Jag förstår även att ni rekommenderar det här. Däremot, trots att jag är en en god student, så vill jag snabbt komma ut i arbetslivet - vilket gör att jag finner det mer passande att jag på ett direkt sätt börjar studera till ett yrke utan att gå via komplettering. Och har även läst det som du bekräftade ovan, att det går att bli antagen som obehörig. Jag vill dock be om ett mer genomgående svar, om det går för sig? Hur stor möjlighet har man att bli antagen utan behörighet? Frågar det här av just den anledningen att jag vet att jag kommer klara av att studierna utan att behöva läsa upp ämnen såsom naturvetenskap och filosofi. Ämnen som ur min synvinkel är irrelevanta för att bevisa min kunskap när jag vill studera till ett yrke. Tack för länkarna för övrigt, ska kika på dessa!
    • Liselotte : Jag har nu utökat mitt tidigare svar till dig. :)