Hej! Min fråga gäller en nyanländ elev, bott i Sverige ca 6 månader. Eleven hade höga betyg i hemlandet och är väldigt duktig i skolan samt ambitiös. Eleven gjorde själv en uppskattning av vad hen tror meritvärdet kommer bli nu under HT. Uppskattade det till 230 meritvärde. Detta är inget som är säkert men säger ganska mycket om att eleven har höga ambitioner trots lite tid i Sverige. Hjälp mig förstå det mest gynnsamma alternativ för denna elev. OM eleven inte lyckas få ett E i Sv - vilken av IM inriktningarna är mest lämpat? Mitt resonemang är att just denna elev hade blivit oerhört demotiverad på språkintro. Ind alternativ kan det vara något? Där kan man ju läsa gy ämnen som man sedan kan tillgodogöra sig när man börjar på det nationella programmet. Men hur funkar detta rent praktiskt när eleven egentligen ska ha det ämnet hen redan har klarat av, vad gör hen då? Håltimme? Kan den tiden bytas ut med ett annat ämne? Tacksam för tips. Vänliga hälsningar
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32141 frågor besvarade.
Nyanländ, duktig i skolan- vad är bäst för mig?
2 Svar
Hej,
https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV eller på ett nationellt program kan man inte komma in på utan godkänt betyg i Svenska eller SAS men även om hen får godkänt i SAS ”med nöd och näppe ” så kanske det blir en ”björntjänst” då eleven kommer inte förstå ämnena på djupet pga bristande svenska ...
Kan hen bra engelska? IB i så fall?
Individ. Alternativ är det rektor som fattar beslut om; egentligen är det utb för några mycket speciella fall: t.ex när eleven lider av grav depression eller om det förekommer svåra sociala omständigheter i kombination med grav dyslexi och eller dyskalkyli. Platserna på indiv.alt är mycket dyra pga stor personaltäthet och elever kan kombinera studier på olika nivåer med praktik och även individuell undervisning med speciallärare kan ingå. Studieplan på IA utformas individuellt för varje elev.
Prata med rektorn på IA, men jag tror inte att just den eleven kommer skrivas in där.
Och ännu ett alternativ är Yrkesintro.
Språkintro har olika elever och många av dem är jätteduktiga och ambitiösa!
Hejsan,
jag har tidigare jobbar som SYV på IM och bl.a hade elever på Individuellt alternativ; Kika gärna på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA - vad jag kan berätta av de personliga erfarenheter, så hade vi följande elever inskrivna på den utbildningen /några av dem var till och med Behöriga till nationella program och t o m påbörjade läsa på de nationella programmen men det gick inte vidare bra där, så beslut fattades av utbildningsförvaltningen i samråd med kurator och skolläkare att skriva in dem på Individ.alternativ i stället/:
- en elev med svår socialfobi; hen fick hemundervisning och kom till skolan en till 2 ggr/vecka i sällskap med sin vårdnadshavare för att ha en individuellt lektion med en lärare, alltså satt de på lektioner 3 personer: eleven, läraren och elevens vårdnadshavare - den eleven träffade, så vitt jag vet, inga andra elever, över huvudet taget;
- en annan elev med bipolär diagnos men som vägrade ta mediciner (eller glömde... ); när hen tog medicinerna gick hen till skolan men annars så "försvann" hen i månader... och förklaringen vi fick var att hen kände sig frisk och tyckte därför medicinera inte behövdes; men hamnade sen i djup depression...
- en tredje elev med svår "torgskräck" och tvångstankar;
- en fjärde elev som kom in på ett nationellt program (högskoleförberedande) men så var hen så känslig att hen kände sig kränkt så fort ngn tittade åt hens håll... de elever som hälsade upplevde hen hälsade på fel sätt; och de som inte hälsade - föräktade henom, tyckte hen... så hen var väldigt ledsen hela tiden och det kändes som om ingen annan person kunde göra rätt mot henom... kurator och rektor kom då fram till att hen skulle gå i en väldigt liten grupp på Individ.alternativ 2-3 halvdagar i veckan och resten - testa praktik på olika ställen... man fick byta praktikplats typ varje vecka för hen kände sig kränkt där också.
_________
Så, utifrån de erfarenheter jag har som SYV på IM, så känns det inte som att Individ.alternativ skulle vara rätt utbildning för den eleven som du skriver om i din fråga.
Jag håller, för övrigt, men Milla SYV om att det på språkintro finns många olika sorters elever: många av de med höga ambitioner och som kan väldigt mycket inom alla ämnen, förutom svenska (och ibland halkar även engelskan efter...) men inom andra ämnen kan de flesta eleverna rätt så mycket och kämpar för att snabbt lära sig svenska och läsa vidare.
Gör studiebesök med "din elev" på Språkintro! Kanske t o m boka "skuggning" på språkintro... nu blir det inte exakt samma elever nästa år på språkintro; men ta kanske kontakt med andra syvar på grundskolorna i samma kommun - så får ni se vilka elever som ni har på de olika grundskolorna som kanske passar till Språkintro.....
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'skollagen' (10 st.)
-
Vilket stöd har elev rätt till för att uppnå mål fr grundsk i gymn?
Hej! Mitt barn går nu i år 2 på gymnasiet och är godkänd i allt utom engelska från grundskolan. Hen jobbar fortfarande med den. Vad har eleven rätt till för stöd för att uppnå det målet, både hållande engelska grund...
Hej Caroline!Elevens rätt till särskilt stöd och extraanpassningar beskrivs i 3 kapitel i Skollagen, §§ 5 - 10.3 kapitel i skollagen heter Barns och elevers... Läs hela svaret -
Vad gäller för att bli utskriven?
Hej, jag har blivit utskriven från komvux, jag hade inte fått någon varning eller avisering, får dom göra så? Vad är reglerna?
Hej! I 20 kapitlet Skollagen §9 står det om rätten att (inom komvux) fullfölja den kursen där man är antagen, men står också om att huvudmannen har rätt att avsluta... Läs hela svaret -
Sätta betyg utan att kursen har slutat?
Hejsan! Undrar om det står något i skollagen om att lärare bör sätta betyg om det finns underlag för de flesta kurserna, även om man inte har läst klart de än? Personalen i min skola har sagt detta men vill bara försäkra om att det är sant.
Hej K;Ja, det stämmer att om underlag för betyg finns så bör läraren sätta ett betyg. F är också ett betyg. När kursen är slut, bör läraren sätta betyg... Läs hela svaret -
Är man tvungen att gå om ett år på gymnasiet om rektorn beslutar det?
Hej! Jag har hört att om man får F i flera kurser på ett år så kan rektorn besluta att man ska gå om, då undrar jag om man måste gå om alltså bli tvingat till att göra det eller om man får välja själv och...
Hej!Det står i skollagen att en elev som har börjat läsa på ett nationellt program har rätt att fullfölja sin utbildning.Källor: 15 kapitlet 5 §,... Läs hela svaret -
Gå upp till åk2 med 450 poäng?
Hej! Jag undrar om man kan gå upp till åk2 med 450 poäng? Är det något som säger att man inte kan göra detta? Kan jag läsa de ämnena jag inte fick godkänt i, vid sidan av i 2’an? Kanske att jag kan läsa dessa kurserna med...
Hej!elevens rätt att fullfölja påbörjad utbildning regleras i skollagen 16 kap. § 37.Men...Exakt hur utbildningen läggs upp för varje elev ansvarar "huvudmannen" för. I... Läs hela svaret -
Tvingas gå om tvåan på gymnasiet?
Hej! Jag går år 2 på gymnasiet och min rektor säger att jag riskerar att gå om pga för många F. Nu undrar jag ifall jag verkligen kan bli tvingad att gå om ett år. Jag vet ju att jag inte får nån examen men jag är egentligen bara ute efter studenten. Och jag vill inte hoppa av gymnasiet,...
Hej Viktor, Du har rätt att läsa vidare till åk3, även med alla F betyg från åk2. Det regleras i kap.16 §37 i Skollagen - heter "rätten att fullfölja" den utbildnig... Läs hela svaret -
Anpassning för elev med sjukdom?
Min son studerar hemifrån 1-2 timmar per dag pga fysisk sjukdom. Går i 9an. Han är motiverad och begåvad. 1. Går det att anpassa praktik/APL på yrkesförberedande program? Jag har hört att det inte går men tänkte kolla med er här. Är det bättre att söka studieförberedande program? 2. Hur jämför...
Hejsan, som jag nämnde i min kommentar finns det två olika alternativ - som är ganska Olika. Om Individuellt anpassat program genom rektors besIut kan man läsa här>> och IM, individuellt... Läs hela svaret -
Kan jag fortsätta trejan?
Hej! På grund av vissa omständigheter kan jag inte fortsätta plugga i tredje året i gymnasiet. Jag behöver ta ett års paus. Kan jag fortsätta tredje året nästa år? Eller måste jag börja om hela gymnasiet?
Hej Zahra! Har du frågat rektor på ditt program /på din gymnasieskola/? Har du godkända betyg från åk1 och 2 på gymnasiet? Har du läkarintyg eller ngt. annat "dokument" som skulle... Läs hela svaret -
Är vägledning frivillig eller obligatorisk?
Hej SYV-kollegorna! Jag fick en intressant fråga från en elev som undrar om vägledning är obligatorisk eller är det frivilligt? Om en elev t.ex inte vill prata med SYV på sin skola, måste hen det? Hälsningar och tack för svar på förhand! Hur är det på olika skolor? Vad säger skollagen? Julia SYV
Hej Julia! Det är en mycket intressant och viktig fråga som du tar upp, tack för det! :) På SYV-utbildningen lär man sig, som du säkert själv också kommer ihåg,... Läs hela svaret -
''Otillräckliga kunskaper'' i idrott?
Nu är det så att jag missat simprovet i 9:an pga förkylning. De som var frånvarande den dagen fick en annan chans på sig att göra det, men jag kom inte för min hud är känslig mot klor och tål inte det. Jag kommer be läkare om intyg som bevis till att jag inte kan göra simprovet. Nu var det dags...
Hej Karolina! Jättetråkigt att din hud är känslig mot klor och tål inte det och du får pga det problem med idrotts-betyget. Du får gärna läsa på den här... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga