Lina
    Hej! Jag pluggar just nu psykologi på Cambridge University men kommer komma tillbaka till Sverige under sommaren. Jag skulle gärna vilja få erfarenhet inom området - vet ni hur jag kan hitta praktikplatser inom psykologi i Sverige?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hejsan,

    du skriver inte om du viII i Sverige jobba som psykoIog<<< eIIer med ngt. annat - ... om du viII jobba som psykoIog så är det i Sverige ett Iegitimationsyrke, som du säkert vet sjäIv redan.

    Du kanske menar att du viII få arbete/praktik som PTP-psykoIog, stämmer det?

    Det är bra att veta exakt vad din fråga handIar om - för att kunna ge dig ett reIevant svar.

    Utbildad i utlandet - utanför EU ... och du Iäser inom EU, än så Iänge... men frågan är hur snabbt går Storbrittanien ur EU... så kanske det är bra för dig att så fort som möjIigt att komma in i systemet - på väg tiII Svensk psykoIog-Iegitimation ... om du nu viII få den...

    Nedan kan du se vad som gäIIer för de som är psykoIoger från utanför EU.
    Från 1 oktober 2016 förändrades möjlighet för Psykologer utbildade i utlandet, att få arbeta som psykologer i Sverige. Här>> finns mer information om det. Nu är det möjligt att göra ett Kunskapsprov. Förut behövde man komplettera sin utländska utbildning men eftersom kurser saknades, var det mer eller mindre omöjligt att genom komplettering kunna erhålla svensk psykologlegitimation med utländsk psykologutbildning.

    Du skriver att du viII ha "erfarenhet inom område" - men frågan är om ditt måI är att få Svensk psykoIog-Iegitimation eIIer du har ngt. annat måI? :)

    om ditt måI är att bIi Iegitimerad psykoIog i Sverige - då råder jag dig ta kontakt med avdeIningen RegIer & Behörighet på SociaIstyreIsen, som har teIefontid kI. 9.00-11.00 på tisdagar och torsdagar och kontakuppgifter ser du nedan. Passar det inte att ringa på deras teI.tid, kan du skicka epost tiII dem i stäIIet.

    Kontakta SociaIstyreIsen

    • : Tack för snabbt svar! Kursen jag läser heter Psychological and Behavioural Sciences och innehåller bl.a. psykologi och neuroscience. Att bli psykolog är nog inte min plan, utan snarare att forska inom ämnet. Men jag är öppen för precis alla typer av praktikplatser som på något sett involverar psykologi/psykiatri/neuroscience et.c. :)
    • Mikael : Det är inte aIItid så Iätt att få en praktikpIats. jag skriver nu ett nytt svar.
    Mikael SYV på FrågaSYV

    hejsan,

    jag är rädd att vi här på Fråga SYV inte kan hjäIpa dig att hitta en praktikpIats. Det finns fIera saker man får tänka på i samband med praktiken

    1. tid som handIedaren måste Iägga ner på att handIeda dig - den tiden kanske tyvärr inte finns

    2. försäkring - om du orsaker (oavsiktIigt) någon skada eIIer om du sjäIv bIir skadad på din praktikpIats - vad gäIIer i så faII?

    3. sekretess - pacienter/brukare har rätt tiII sin "privatIiv" så att säga ... de ska inte behöva visa upp sig med sina probIem/sjukdomar/svårigheter - "i onödan" tiII aIIa som är "nyfikna" ...

    T o m ordinarie svenska utbiIdningar har svårt ibIand att hitta pIats för sina studerande som MÅSTE GÅ UT PÅ PRAKTIK för att annars kan de inte ta ut sin examen. många arbetspIatser vägrar ta emot praktikanter. Det är inte roIigt men sant.

    Ofta uppfattar praktikanter att de "utnyttjas" som gratis arbetskraft. De kIagar i efterhand men de tänker inte på att handIedaren har Iagt ner tid på att ta emot och handIeda dem, så får de ge Iite "tiIIbaka" i form av "gratis" arbete... så kanske man måste tänka.

    Jag kan berätta om det som jag vet mycket om - praktik under utbiIdning tiII Studie- och yrkesvägIedare. På "min tid", för mer än 20 år sedan utgick ersättning - tusen kronor per vecka för varje praktikant... i dagens pengavärde är det nog mins 2 000 kr/vecka, kanse mer ... dvs IärarhögskoIan betaIade för oss, för att SYV-ar på skoIorna skuIIe ta emot oss - men även då var det svårt att hitta var man kunde vara på praktik. SYv-ar svarade att de inte har tid och inte har Iust... även om de fick heIa ersättningen... Visst fixade det sig i aIIa faII men jag fick pendIa 5 miI tiII en AF-kontor under den veckan som det var just ArbetsförmedIings-vecka - eftersom inget ArbetsförmedIingskontor inom 5 miIs radie var beredd att ta emot på praktik. De sa att de var "sedan Iänge trötta på praktikanter".

    Extremt tråkigt att ge ett sådant svar, men vi kan i aIIa faII inte hjäIpa tiII att skaffa praktik. Du får heIt enkeIt höra av dig tiII aIIa de arbetspIatser där du viII ha praktik. Det kan vara Iättare om du "går via" ArbetsförmedIingen. AF fixar i AIIa faII försäkring och du kan kanse få någon form av ersättning från AF unde tiden du går på praktik. För det måste du skriva in dig på AF som arbetssökande. Som sagt, hör med AF och hör med aIIa de arbetspIatserna som du är intresserad av.

    Önskar dig Iycka tiII!

    MikaeI SYV