Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är följande kurser som på gymnasial nivå finns i ämnet Religionskunskap:
    Religionskunskap 1, 50 poäng, som bygger på de kunskaper grundskolan ger eller motsvarande.

    Religionskunskap 2, 50 poäng, som bygger på kursen religionskunskap 1.

    Religionskunskap – specialisering, 100 poäng, som bygger på kursen religionskunskap 1.
    ************Du ser att kurserna är inte lika stora. Kursen Religionskunskap – specialisering, 100 poäng, är dubbelt så stor som vardera av kurserna Religionskunskap 1 och 2.
    ****
    Vad gäller "byta" så kan man med det mena flera olika saker. Har du examensbevis från gymnasiet eller läser du mot examensbevis från komvux, eller kanske mot ett slutbetyg från komvux? Eller menar du att du vill byta innehåll i din individuella studieplan så att du i stället för kurserna 1 och 2 ska läsa specialisering i stället?
    Om du inte vill eller kan förklara med kring din fråga och känner att du inte får ett svar från SYV på komvux som du kan förstå och acceptera, vänligen
    kontakta i så fall skolverket; du kan t.ex ringa till skolverkets upplysningstjänst på tel.nr 08-527 332 00.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Henrik2 : Hej, tack för omgående svar. Har äldre betyg från mitten av 90-talet så gammal e jag,smile. Vet inte om det hette religion 1 och 2 eller religionskunskap 1 och 2, men det e motsvarande. Så frågan e om kommunen har rätt, då dem/hon säger att jag inte kan utbyteskomplettera nivå 2 mot specialisering.
    • Henrik2 : Har som sagt avgångs/slutbetyg men försöker höja mig,och utbyteskomplettera nivå 2. Motsvarar specialiseing nivå 2 eller 3 och kan man utbyteskomplettera religion 2 med denna kurs i specialisering,oavsett poäng i dessa kurser?
    • Henrik2 : nivå 2= religion/religiionskunskap 2 som jag då redan har och vill utbyteskomplettera och försöka att höja mig i.
    • Henrik2 : religionskunskap
    • Milla :

      Se i dina "gamla betyg" om det är kurserna Religionskunskap A och B som du har betygen i, se sedan i Tabellen för Utbyteskomplettering vilka som är motsvarande kurser. Du kommer till tabellen i pdf Här>> - i tabellen ser du att Religionskunskap A har en motsvarande kurs Religionskunskap 1; och kursen Religionskunskap B har en motsvarande kurs Religionskunskap 2. Så, om du får högre betyg i Religionskunskap 1 än du hade i Religionskunskap A, så kommer det högre betyget räknas in i stället för det lägre betyget och på samma sätt med kurserna Religionskunskap B och 2. Den nuvarande kurs "Religionskunskap specialisering" har, mig veterligen, inte ngn motsvarande kurs i det äldre systemet. De kurser som inte nämns i tabellen saknar motsvarande kurser och betygen kan därför inte "ersätta" varandra.

    • Henrik2 : Hej MIlla,
    • Henrik2 : Jo, det var rätt logiskt det du sade men som sagt visste in vad specialisering var, men tycker väl det borde vara en förlägning av både 1 och 2 men kanske inte. Synd hade om så tnkt att läsa den men ingen ide om den inte går att byta ut. Men den kräver förkunskaper i religionskunskap 1 då borde den i vart fall ligga på nivå 2 och det e det som jag behöver. Men går den inte att jämföra och utbyteskomplettera med, e du säker?
    • Henrik2 : förlängning, tänkt,
    • Henrik2 : Det B/2 som jag läst men kan inte läsa om den för höjning på komvux då ja redan har ett betyg i det, så därav försöker jag se om jag kan ta specialisering istället och på så sätt läsa den på komvux,istället för prövning.
    • Henrik2 : Det är B/2
    • Henrik2 : jag
    • Milla : Det är väldigt strikt vilka kurser som är "motsvarande". Endast en motsvarande kurs får "bytas ut" mot en motsvarande kurs, säger reglerna, och jag känner inte till att undantag skulle kunna, på den punkten, göras. Du kan läsa "specialiserings-kurs" om du är intresserad av ämnet men du kommer inte på så sätt kunna höja ditt meritvärde. Du kan få det bekräftat av skolverket; kontakta skolverket, så får du samma svar där som du fick på komvux och nu av mig.
    • Henrik2 : Hej igen, ok, jag motsätter mig inte det alls, men undrar varför inte specialisering e motsvarade kurs som man kan få utbyteskomlettera med, kan du försöka förklara det? Kursen kräver ju förunskap av religionskunskap 1 .
    • Henrik2 : Förkunskaper
    • Henrik2 : Ofta ,väl?, e specialisering en högre nivå, men kanske inte här då.
    • Henrik2 : Man kan utbyteskomplettera med en högre nivå.
    • Henrik2 : mot/med
    • Milla : Oavsett vad jag eller du tycker så gäller den informationen som finns i Tabellen för utbyteskomplettering och endast de kurser som finns där som står som "motsvarande" får man "utbyteskomplettera med". Reglerna är inte alltid logiska eller rättvisa men de gäller i alla fall. Du får gärna fråga skolverket om det. Jag har inte skapat de reglerna och inte heller ngn annan SYV. Fråga, som sagt, skolverket.
    • Henrik2 : Hej igen, lugn o fin, du e lite passivt agressiv. ag anklagar dig inte, utan mer hör om det inte e möjligt och har en dialog med dig/er om detta. Man kan utbyteskomplettera inte bara med/mot en motsvarande nivå det går även att utbyteskomplettera med en högra nivå . Så tnkte om det e motsvarande, som det då inte e, eller högra nivå så går det. Men vad motsvarar specialisering då,det kan ju inte vara en helt anna kurs?
    • Henrik2 : Jag, högre, tänkte, annan
    • Henrik2 : Mvh/Henning
    • Milla :

      Det finns olika "sorters" utbyten och kompletteringar. Att man har godkänt betyg i en kurs på högre nivå "befriar" från att ha godkänt betyg på lägre nivå, t.ex om utbildning kräver godkänt betyg i matematik 3c och det betyget saknar man men man har godkänt betyg i matematik 4, då anses man vara BEHÖRIG till utbildningen. Men om man i sitt examensbevis har betyget F (icke-godkänt) i matematik 3c och sedan har högt betyg i matematik 4 så räknas ju det lägre betyget i matte 3c in i den sökandes jämförelsetal och på så sätt sänker meritvärde och det hjälper inte att man har högre betyg i en högre kurs, det lägre betyget i en lägre kurs räknas in i alla fall. Jag kan försöka förklara så som jag förstår reglerna; de är dock inte alltid logiska eller rättvisa. Och förändringar sker ibland - ibland till det "bättre" också! :) men det påverkar ju inte de som har börjat på gymnasiet under tidigare år. t.ex är en ny gymnasiereform på väg, Gy25 då Ämnesbetygen kommer ersätta Kursbetygen men det kommer att gälla för de som påbörjar sin gymnasial utbildning 1 juli 2025 och senare. Alla de som påbörjade sin gymnasial utbildning tidigare omfattas fortfarande av de gamla reglerna där endast "motsvarande kurser" går att höja betygen i. Det är långt ifrån alla kurser som har någon "motsvarande kurs"; det finns väldigt många kurser som saknar "motsvarande kurs" och i så fall går inte höja betyget, över huvudet taget. Det finns folk som i sina Slutbetyg från gymnasiet har många Lokala kurser och/eller kurser som saknar en motsvarande ny kurs och de kan, över huvudet taget, inte höja de betygen. Och de får inte läsa mot ett nytt Slutbetyg eller mot Examensbevis heller, för att slutbetyget får man endast en gång och kan inte få ett nytt och har man ett slutbetyg får man inte ta ut Examensbevis heller så sitter man på det sättet "fast" med sina låga betyg från gymnasiet ... och vad finns det att göra? Jo, det svaret man får från skolverket och från Universitets- och högskolerådet kring det är att de får göra Högskoleprovet och konkurrera i HP-urvalet. I ditt fall finns i alla fall Motsvarande kurser; du kan göra PRÖVNING i Religionskunskap 2 och det betyget kommer gälla i stället för betyget i Religionskunskap B. I ditt fall finns det i alla fall en möjlig lösning. Det finns det inte i många andra fall. Och, helt oavsett vad jag tycker, så gäller ju reglerna. Att övertala mig ang.att reglerna är "konstiga" behövs inte, jag vet det redan. Dock kan jag inte ändra på det. Nu kommer det bli en "bättring" för de som ska börja på gymnasiet 1 juli 2025 och senare men det hjälper ju inte oss, "gamlingar". :)

    Läs alla kommentarer