Hej SYV! Jag funderar över hur man på ett pedagogiskt sätt kan förklara skillnaden mellan de olika inriktningarna på IM. Har ni ett förslag? Skillnaden är ibland svår för föräldrar att greppa. Programinriktat val innebär att man går på programmet. Innebär det då att man tar examen samtidigt som klasskompisarna? Hur går det till att plugga upp det kärnämnet man saknar samtidigt som man går sitt vanliga program? Innebär det att man läser fler timmar än klasskompisarna som kommit in och varit behöriga? Tacksam för hjälp med att förklara de olika im varianterna på ett ingående och pedagogiskt sätt. Mvh
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31937 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
2 Svar
Hej SYV,
vi beskriver olika IM-program på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM - så jag vill börja med att hänvisa till info som finns på GymnasieGuiden.
Vidare gäller:
Programinriktat val är en Ny utbildning, som ej funnits förut. Den finns från 1 juli 2019 - alltså ska för första gången erbjudas från hösten 2019. Det som är "mycket intressant", tycker jag, att det är, enligt Skolverket, frivilligt för gymnasieskolorna att erbjuda platser på den utbildningen. Å andra sidan, står det att "kommunen är skyldig att se till att de elever som är Behöriga till Programinriktat val, erbjuds platser på en utbildningen" /men det är inte sagt att eleven får då gå på just det programmet som hen vill.
Exempel: Kommunen kan t.ex säga att alla elever som inte är behöriga till nationella program, men som är behöriga till programinriktat val, erbjuds platser på VO, vård- och omsorgsprogrammet eller på Industri-tekniska programmet. Men det är inte alls säkert att just "din elev" vill eller över huvudet taget, passar att gå på ett av de programmen.
När man väl går på Programinriktat val, kan jag tänka mig att det blir ungefär som det var på PRO (den "gamla" utbildningen som idag ännu finns, men upphör till hösten); jag gissar på att i de ämnen eleven inte har godkänt betyg i, läser hen på grundskolenivå (antingen i en liten grupp eller sitter i klassen, men har en annan lärobok framför sig - detta beroende på vilka resurser skolan har).
Exempel:
eleven är inte godkänd i matematik grund; elevens klass på gymnasiet läser matematik1, och eleven de på de timmarna läser Matematik Grund (om hen får gå iväg och sätta sig någonannanstans med speciallärare - borde vara idealiskt, men det är tveksamt att de resurser finns på alla skolor...). I praktiken kan det bli så att eleven får sitta kvar men räkna på egen hand i boken för åk9 när resten av klassen räknar i boken Matematik1.
Tanken är den att eleven ska läsa ikapp och få godkänt betyg i matte för år9 och sedan även hinna under gymnasietiden få godkänt betyg i matematik 1 (vilket räcker för att ta examen - även på de program som obligatoriskt läser matte 2 och 3 kan man i så fall ha F i matte 2 och 3, och uppnå kraven för examensbevis).
Eftersom Programinrikt.val > är en ny utbildning - är det ingen som vet exakt hur det blir.
Hej,
jag vill komplettera Annas svar.
Du frågar: Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
Det är från hösten 2019 fyra IM-program som kommer att finnas.
Språkintro är det för "nyanlända" med diverse olika tidigare utbildningsbakgrund, men det gemensamma för dem är att de behöver lära sig Svenska. De läser huvudsakligen SAS, svenska som andraspråk + kan läsa andra ämnen också.
****
Individuellt alternativ är ett bra upplägg men dyrt för kommuner att erbjuda. På Individ.alternativ görs Individuell studieplan: praktik kan ingå; man kan blanda kurser från grundskolan och gymnasiet; elever kan även gå på "helpraktik" (alltså vara inskrivna på gymnasiet men gå på praktik i stället). Det är mycket personal (fler kuratorer, SYV-ar och skolsköterskor per elev på den utbildningen; den brukar också ha en egen rektor). "Särskilda skäl" ska finnas för att kommunen ska vara tvungen att skriva in eleven på den utbildningen.
****
Då står "valet" för obehöriga till nationella program mellan yrkesintro och programinriktat val.
På yrkesintro är målet att Lära sig ett yrke och bli anställningsbar. Man behöver inte uppnå godkända betyg i några kurser, men givetvis är det bra om man gör det. Behörighet till yrkesintro är: kunskaper i svenska motsvarande år6 i grundskolan + intresse för valt yrke. Nästan "vem som helst" passar in i den beskrivningen. "Intresse för yrket" kan ju ändras från idag till imorgon...
Att lära sig ett praktiskt yrke som t.ex Bilmekaniker >> - är ett bra alternativ för vissa elever. Det är inte alls förbjudet att uppnå godkända betyg på yrkesintro, men det är inte huvudmålet.
Uppnår man behörighet till nationella program efter 1, 2 eller 3 år på yrkesintro - kan man "gå över" till ett nationellt program (till och med det året man fyller 19 hinner man söka till år1 på gymnasiet - annars så kan man läsa mot examensbevis på komvux, sen).
Jag känner personligen några fall då eleverna gick 3 år på yrkesintro och sedan 3 år på ett nationellt program och tog examen.
Frågor och svar taggade med 'arbetsmarknadsprognos' (38 st.)
-
Stämmer det att det är väldigt få tjänster som marknadschef i Sverige?
Hejsan, som rubriken lyder så är min fråga om det stämmer att det är extremt svårt att bli en marknadschef och i fall man vill bli det måste man vara beredd att bo i storstäderna som i första hand Sthlm, eller Gbg? mvh J.
Hej;kort svar: vår erfarenhet är att det stämmer att tjänster som Marknadschef (i Sverige) som regel är placerade på huvudkontoren, ofta... Läs hela svaret -
Väl investerad karriär som 36-åring?
Jag tror jag börjar få grepp om vilka utbildningar jag vill välja att studera på "senare dar" som 36 åring. Jag behöver nu er guidning kring ett klokt val. Jag har mailat respektive syv-vägledare för utbildningarna, men de blir lätt...
Hej,ditt val står mellan att utbilda dig till arbetsterapeut, psykolog eller BMA, biomedicinsk analytikerprogrammet - en av de utbildningarna är betydligt längre (psykologprogrammet är... Läs hela svaret -
Olika karriärvägar men var finns framtidschanserna?
Hej !! Jag har tankar på framtiden men inget kall här i livet som de som vill bli sjuksköterska eller läkare som mina kompisar, jag har tusen olika intressen och det ger mig lite stress i valet av utbildning!! Jag tycker både biologi, samhälls-/statsvetenskap...
Hej! Det låter som om du har en spännande framtid framför dig med dina breda intressen. När det gäller att välja en utbildningsväg baserad på framtida... Läs hela svaret -
Smidigt sätt att lista ut yrkesbehov som specifika städer behöver?
Jag undrar om det finns ett bra sätt att lista ut vad för yrken det är lätt att få jobb i för specifika städer? Om man t.ex vill bo i Jönköping i framtiden, och ligger lite i kläm med vad man ska utbilda sig till?
Jag har 90hp avklarat...
Hejsan,jag vill börja svara med följande information: den här YH-utbildning till Teknikinformatör är fortfarande öppen för ansökan nu (5 okt... Läs hela svaret -
Är det lätt att få jobb som teknikinformatör?
Jag vill utbilda mig till teknikinformatör via YH, som jag förstått så ska det va lätt att få jobb om en utbildning finns via YH, men jag har svårt att hitta information om det är ett bristyrke/lätt att få jobb efteråt?
Hej!Det vi vet om yrket Teknikinformatör berättar vi i presentationen på framtid.se/yrke/teknikinformatör och vi säger där att det saknas tillförlitlig information... Läs hela svaret -
efterfrågade IT yrkena ?
Vilka är de mest efterfrågade yrkena inom informatik bransch i Sverige i allmänhet och i Skåne Särskilt ?
Hej!mitt förslag är att du tar och tittar på Lediga jobb (jobbannonser) på olika sajter, bland annat i Platsbanken på Arbetsförmedlingen. Du kan också fråga de som jobbar på... Läs hela svaret -
Hög jobbkonkurrens vilken utbildning är bäst?
Jag vill jobba inom marknadsföring och reklam. Jag vill va med i den kreativa processen och skapandet. Vad jag förstått är bra yrken för mig, marknadskoordinator, copywriter, art director och Digital marketing manager. Men har inte sökt någon utblidning än för det finns så många vägar att gå och...
Hej Ellinor,en mycket svår fråga att svara på. Jag vill börja med att påminna om att bara för att man söker till en utbildning, betyder inte att man 100% kommer in. Det... Läs hela svaret -
Hoppat av högskola sista året för att byta till YH, är det värt?
Hej! Jag hoppade tidigare i vår av mitt högskoleprogram p.g.a. depression efter distansstudier och rester i bagaget. Jag har läst på om yrkeshögskola nu på senare tid och insett att det är mer lämpligt för mig då jag föredrar...
Hej Axel!Du ställer några frågor, bl.a frågar du "Är nyexaminerade studenter från yrkeshögskolor lika attraktiva på arbetsmarknaden som de... Läs hela svaret -
Statistiker arbetsmarknad?
Hej! Jag funderar på att läsa till statistiker. Trivs med ämnet och har läst på Saco att det är bra arbetsmarknad. Min fråga till er är hur ni ser på arbetsmarknaden för statistiker? Är den så bra som Saco påstår?...
Hej Martina!att sia om framtiden är svårt. T.ex vem skulle drömma om "corona-situationen" som drabbade hela världen och fortsätter göra det?***Enligt info på framtid.se/yrke/statistiker... Läs hela svaret -
Arkitektutbildning (Kan inte bestämma mig)?
Jag går i trean och har bestämt mig att jag vill fortsätta plugga vidare direkt. Just nu är arkitektutbildningen en av de vägarna jag funderar att ta, men problemet är att arkitektutbildningen är för specifik, dvs den är inte flexibelt och man kan...
Hej Ene,du är fortfarande mycket ung och det är inte så ovanligt att man ändrar sig från dag till dag om vad man vill jobba med i framtiden.Jag kan ge dig 2 råd:- se om du kan... Läs hela svaret -
Digital marknadsföring i framtiden prognos?
Hej Hur kommer prognosen att se ut för digital marknadsföring i framtiden? Kommer det enkelt att få jobb efter en utbildning på yrkeshögskolan? Konkurrerar man med andra som har examen från universitet? Jag har tänkt gå en digital och...
Hej, Digital marknadsförare är snarare ett samlings-begrepp än ett enskilt yrke. yrken inom det område är i Sverige icke-reglerade, alltså finns inga strikta krav eller i alla inga... Läs hela svaret -
Rekommenderad attraktiv ämneskombination för ämneslärare 7-9?
Hej! Jag läser mycket om bristen på behöriga ämneslärare till högstadiet, men jag har svårt att få ihop arbetsmarknadens behov av lärare i vissa specifika ämnen med högskolorna/universitetens utbud på kurser att bli behörig...
Hej Elvira,jag håller i mångt och mycket med dig, i princip allt du skriver om upplever även jag att det stämmer. Vad gäller ämneskombinationerna och brist... Läs hela svaret -
SYV framtidsutsikter?
Hej, jag sökte in på SYV-programmet i Stockholm med goda chanser att komma in, men är lite orolig med allt som händer i världen just nu och har några frågor: - Är SYV en konjunkturkänslig arbetsmarknad? Dvs. kommer man ha det betydligt...
Hej Elisa;roligt att du funderar på att skaffa dig "min utbildning" alltså vill kanske bli en SYV!Dock är det rätt så svårt att svara på dina frågor... pga det ej finns ngn legitimation... Läs hela svaret -
Är tandtekniker efterfrågad, framtidsyrke?
Hej, är intresserad inom tandvården tandtekniker men är orolig över om det är ett framtidsyrke? I och med att det mesta kommer att digitaliserar är jag orolig om tandtekniker är något att satsa på med tanken på tekniken i framtiden. Hur...
Hej Salina,det vi vet om yrket TANDTEKNIKER berättar vi på framtid.se/yrke/tandteknikerKontakta studievägledare på tandteknikerprogrammen och arbetsgivare som anställer tandtekniker, se om de kan ge dig mer info. -
Personalvetareprogrammet-Arbetslös?
Hej, Jag är intresserad av personalvetareprogrammet. Dock står det på framtid.se att det är svårt att få jobb, och när jag har kollat på framtidsprognoser står det samma sak. Jag har även klickat på yrken som man kan bli som...
Hej Sara, det är många som läser prognoser och det kan hända att folk satsar inte på de yrken där prognosen är att det blir svårt att få jobb - då blir det i... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga