Azra
    Jag studerar för närvarande på socionomprogrammet och har gjort det i 1 års tid nu men har börjat känna att jag kanske inte har gjort helt rätt val. Jag är medveten om att det inte är möjligt att ansöka till hösten utan det är att byta utbildning i vår som är aktuellt. Gällande socionomprogrammet så tycker jag att kurserna är intressanta men det känns som att man inte får ut särskilt stora möjligheter efter 3,5 års studier, för i stort sett alla jobb förutom socialsekreterare krävs långa vidareutbildningar. Det känns märkligt att man efter 3,5 års studier enbart anses vara färdig för att betala ut bidrag på socialkontor, lönen är ju inte heller den bästa för socionomer om man säger så.
    Sjuksköterska är ett yrke som har intresserat mig då det känns som man efter 3 års studier får mer möjligheter, högre lön, högre status och är mer färdigutbildad. Man kan vidareutbilda sig till specialistsjuksköterska men den är bara 1 år till skillnad från att om man som socionom vill bli psykoterapeut tar det ungefär 8 år efter avlagd socionomexamen. Jag är inte känslig för blod eller så, däremot är jag känslig för urin, avföring, spya och liknande. Jag har väldigt svårt att se att jag skulle klara av att torka upp någons urin, men det är väl arbetsuppgifter som sköts av undersköterskorna eller har jag fel? En annan nackdel jag ser med sjuksköterskeyrket är att man inte kan ha sina privata kläder, inte kan ha nagelförlängningar och sådana saker.
    Som sjuksköterska skulle jag definitivt vilja arbeta inom psykiatri, och då förmodligen vidareutbilda mig till specialistsjuksköterska inom psykiatrisk vård. Främsta anledningen till att jag valde socionom var på grund av möjligheten att arbeta som kurator eller vidareutbilda sig till psykoterapeut. Hade helst velat gå psykologprogrammet men mina betyg räckte inte till, och inte heller resultat på högskoleprovet. Jag blev mer besviken på min utbildning nu när det införs krav på 1 års vidareutbildning för att få arbeta som kurator - har mestadels godkända betyg på socionomprogrammet och bara 1/3 VG så tänker att chanserna att komma in på den vidareutbildningen kommer vara små, likaså med psykoterapeut.

    Socionomprogrammets kurser är för mig mer intressanta, men det känns som socialsekreterare är enda jobbet man kan få efter utbildningen om man inte går vidareutbildningar då. Gällande vidareutbildningar på avancerad nivå, sker då urvalet på ens snittbetyg på alla akademiska kurser?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du ställer några olika frågor; jag ska försöka svara på alla dem, men återkom gärna om jag missar att svara på ngt., OK?

    Ang. komma in på vidareutb., på avancerad nivå - så är det olika... ofta går man på det totala antalet godkända högskolepoäng, men kan ha även andra urvalsgrunde. Urvalsgrunderna kan också ändras i framtiden.

    Ang. vilka jobb man kan få med grundutbildning Socionom
    Kika gärna på Socionomyrken >>

    men sedan finns det också ett antal yrken som kräver "högskoleutbildning" /typ vilken som.../ - exempel på sådana yrken är Arbetsförmedlare >>, Utredare på olika myndigheter som ex. Försäkringskassan; Civilutredare hos Polisen; utbildningsadministratör på högskolenivå; medarbetare i diverse olika projekt; KAA-ansvarig.

    Ang. inte tåla "äckliga vätskor" som t.ex urin och vilja jobba som sjuksköterska... så funkar det - enligt min mening - inte. Dels pga under praktiken kommer man nästan garanterat i kontakt med "äckliga saker"; och sedan att även om det är så att det är undersköterskans uppgift att torka upp, vad gör man om ingen undersköterska finns just här just nu? ex. hon är sjuk eller upptagen med annat som är ännu mer akut...? En sjuksköterska måste, enligt min mening, kunna - vid behov - torka upp "äckliga vätsskor" och det gäller även läkare... Sedan tillkommer det också sådana aspekter i sjuksköterske-yrket som att man måste kunna jobba på kvällstid, natttid och under storhelger... när "alla andra" är lediga.
    I så fall kanske du bör titta på Röntgensjuksköterska >> i stället. Här är det mycket mindre risk att behöva torka upp urin, t.ex... det är Röntgensjuksköterskeprogrammet man läser i så fall.

    Fördelar med socionomprogrammet
    Det är en mycket "bred" utbildning. Det finns exempel på att socionomer jobbar med personalfrågor ex. med konflikthantering på arbetsplatserna (t.ex som egnaföretagare-konsulter); jag känner personer som i grunden är socionomer och blev personalchefer på företag och inom organisationer (det kanske är mer undantag, än regel, men förekommer...).

    Varför "nya" socionomer jobbar ofta med utbetalning av soc.bidrag?
    Jo, det är inte för att deras kompetens skulle endast dyga för det, nej! Tanken är att socialsekreterare på Soc.kontoret ska även motivera personer till att bli självförsörjande (men i praktiken räcker oftast - tyvärr - inte tid till det); sedan är det också så att de jobben som är tuffast och sämst betalda är de jobben som är lättast att få ... och som nyutbildad, utan arbetslivserfarenhet, blir man ofta tvungen att ta det som erbjuds. Det är vanligt att man jobbar 2-3 år och söker sig vidare till "bättre jobb". Men man kan också stanna på Soc.kontoret och jobba sig upp till att bli Enhetschef, till ex. eller i alla fall Förste soc.sekreteraren. Det finns karriärmöjligheter inom soc.tjänsten också! :)

    Om du bestämmer dig för att sluta på socionomprogrammet
    Det konkreta rådet jag vill ge dig är att du stannar på din utbildning tills du ev. kommer in på en ny utbildning och byter från din utb. till den andra utbildning. Men om du kan få jobb nu, och jobba tills du kommer in på en ny utbildning - är det också ett bra alternativ... om du vet att du kan få jobb, allstå... bra att stanna på utb. tills du kan börja jobba i så fall.