K
    Hej!

    Jag har valt vård och omsorgprogrammet eftersom jag vill bli läkare. Jag kunde ha tagit natur men jag har svårt med matte. Efter jag har tagit studenten vad ska man göra för att söka till läkarlinjen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej K,

    du kommer efter gymnasiet behöva komplettera för behörighet till läkarprogrammet. Exakt vad du behöver komplettera med beror på vilka valbara kurser du väljer på Vård- och omsorgsprogrammet.

    Alla elever på yrkesprogram har rätt att läsa kurser för Grundläggande behörighet. De kurser som krävs för särskild behörighet till läkarprogrammet är Fysik2, Kemi2, Biologi 2 och matematik 4. Det är inriktningskurser på inriktningen Naturvetenskap på NA, Naturvetenskapsprogrammet>> på gymnasiet.

    Vård- och omsorgsprogrammet kan man inte bli behörig till läkarprogrammet. Men det är helt OK att läsa VO>> på gymnasiet, men man måste vara medveten om att man ska behöva komplettera efter gymnasiet.

    Komplettera efter gymnasiet kan man på Komvux, på folkhögskola eller skaffa sig kunskaper genom självstudier och göra prövningar.

    På VO är det endast matematik 1a som är en obligatorisk kurs. Men många elever läser matte 2a. Det kan finnas möjlighet att läsa 3b och matte 4 också.

    Läs kurser för grundläggande behörighet (svenska 3 och engelska 6) och så mycket matte du kan.

    Sen ska du se vad som återstår att komplettera med inom matte.

    Inom kemi, fysik och biologi ska du behöva uppnå godkänt betyg på nivå 2 i alla de tre ämnen.

    Vänligen

    Julia SYV