Madelene
    Hej,
    Jag driver ett UF-företag i kursen Entrepenörskap & Företagande. Jag känner att kurser tar väldigt mycket tid utöver lektionerna, samt att stressen och den dåliga relationen som blivit mellan mig och min 'kollega' börjar påverka mig väldigt negativt (även i privatlivet).

    Går det att tenta av denna kurs? Och hur skulle det gå till i så fall?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Madelene!
    Väldigt tråkigt att du känner att stressen och den dåliga relationen till din "kollega" börjar påverka dig negativt.
    Har du pratat med din lärare/handledare i den kursen?
    Det tycker jag du ska börja med.

    Att tenta av kurser på förhand (eller i förväg) är inte en rättighet. Rektorn kan bevilja det, men tänk på att du kommer i så fall troligtvis få lägre betyg än du annars skulle kunnat få samt att du inte längre har rätt till Studiebidraget från den dagen när du tentar av och fram tills att den kursen skulle ta slut. Detta pga att du i så fall läser på deltid under de veckorna som du inte läser den kursen. Om du läser utökade kurser och i så fall läser på mer än heltid, kanske du i så fall går ner till heltid och fortfarande har rätt till Studiebidraget ändå.

    Att försöka lösa problem med kollegorna är en viktig lärdom. Det är inte alltid man på en arbetsplats har den turen att ha kollegor som passar perfekt. Ofta uppstår det vissa problem i relationerna och UF´s "uppdrag" är bl a försöka lära elever att lösa olika problem, bl a relationsproblemen.

    Prata med lärare/handledare som ni har i kursen, berätta vad som hände och hur du känner och be om råd.
    Du kan också passa på och fråga om möjlighet finns att tenta av i förväg.

    Önskar dig lycka till!
    Hör av dig framöver och berätta hur det går.
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare