Lisa
    Hej! Jag funderar på att gå samhällsvetarprogrammet på Uppsala universitet. Som jag förstår det är det ett ganska fritt program... Vad ingår och hur många kurser får man välja till? Vad kan jag bli och går det att läsa en master på det? Vad för någon master isåfall?

    Tacksam för svar
    • Peter : Om du inte kan se utbildningsplan (kursinnehåll) på utbildningens egen hemsida, vänd dig till utbildningsansvarig eller till studievägledare på den institutionen där programmet ges. Du kan dock få svar att det kommer att fastställas tills ansökningsperiod börjar den 15 mars. Men "någonting" borde de svara i alla fall, även nu, innan 15 mars.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Utbud av utbildningar är inte konstant, utan kan ändras; det går därför inte ge ett exakt svar ang masterprogram för att det programmet du kommer att läsa, kanske ännu inte finns idag.

    Studie- och yrkesvägledare
    SYV-besökare SYV

    Hej Lisa,
    samhällsvetare är väldigt bred utbildning och kan bero mycket vad du själv gör den till - genom valbara kurser, kurser som du kanske läser vid sidan av programmet, egna intressen och val av uppsatsämnen...
    ang. ett konkret högskoleprogram - börja med att läsa noga all info som finns på just den utbildningens hemida; personal som jobbar på just den utbildningen är ju mest insatta och ingen kan veta mer än vad de vet, därför finns det all anledning att vända sig direkt till dem.

    Tänkt på att - Samhällsvetare - är ett samlingsnamn för ett stort antal yrken såsom ex.: samhällsplanerare, samhällsanalytiker, samhälls- & kulturanalytiker, samhällsbyggare, samhällsutvecklare och samhällsvägledare.