Anton
    Jag vill så gärna komma in på läkarprogrammet och har kämpat för det. Under min gymnasietid var jag inte motiverad alls i skolan men har tagit tag i det ordentligt och har A i de flesta ämnerna och ett högt högskoleprovresultat. Jag läser in de speciella ämnena som jag behöver för att bli läkare. Jag har läst några på distans och det har gått bra hitills men det är inte lätt att läsa på egen hand. Jag läser nu kemi och tycker det är svårt att förstå på ett bra sätt. Jag kommer nog landa på mellan E och C vilket jag inte är van vid. Är det här en stor nackdel för mig när jag ska söka till läkarprogrammet att jag kanske "bara" får E i kemi och biologi vet jag inte ännu

    Mvh/ Anton

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anton, om du redan har grundläggande behörighet, t.ex om du har ditt Slutbetyg och är "i grunden" behörig till högksola - då är det endast KEMI 2 och Biologi 2 /och inte kemi 1 och biologi 1/ betyg som kommer att räknas in i ditt jämförelsetal.
    Gör så gott du kan i kemi och biologi; och om det är svårt att läsa på distans, ansök om att ha lerarledd undervisning på komvux ex. på dagtid eller på  kvällstid. Även "flex" kan erbjudas på många komvux; "Flex" är mitt emellan distans och vanlig/lärarledd undervisning - då man läser på egen hand men har möjlighet att komma på lektionerna, när man kan och/eller träffa läraren/handledaren vissa tider på skolan.

    Hälsningar och Lycka till!

    L.

    Liselotte