Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31881 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'olika arbetsgivare tänker olika' (13 st.)
-
statligt jobb krav?
Hej jag har planer läsa kandidatprogram i socialantropologi och vill jobba inom en statligmyndighet eller inom regeringskansliet. På nästan alla utbildningar står det att det krävs akademisk examen i statsvetenskap, samhällsvetenskap eller likvärdig...
Hej,det är en väldigt bra fråga att ställa till de som anställer. Vad "likvärdig" utbildning är - är en bedömning och olika arbetsgivare kan göra olika bedömningar. Det som... Läs hela svaret -
Enskilda högskolan stockholm?
Hej Jag har kollat på lite utbildningar och snubblade in på kandidatprogram i mänskliga rättigheter via enskilda högskolan i stockholm. Detta är en utbildning som intresserar mig men har aldrig hört talas om skolan. Är det en bra skola med bra chans...
Hej!Enskilda högskolan Stockholm finns med i listan på Universitets- och högskolerådets webbplats, se studera.nu/att-valja-utbildning/adresser/universitet-och-högskolor och det betyder att... Läs hela svaret -
Vad är skillnaden att läsa på ett ”större”/”bättre” lärosäte?
Hejsan! Jag går för tillfället tekniskt basår och ska plugga vidare till civilingenjör till hösten. Det jag undrar är den verkliga skillnaden i arbetslivet efter examen beroende på om man gått på till exempel KTH eller Blekinge Tekniska...
Hej,svårigheten i att svara på din fråga ligger i att olika arbetsgivare tänker väldigt olika. Hen som anställer kan tänka att hen i första hand vill... Läs hela svaret -
Vad betyder det att läsa kurs på universitetet?
Hej! Jag har inte riktigt förstått vad att läsa fristående kurs på universitetet innebär. Vad betyder det att läsa en kurs på universitetet? Kan det öka chansen att få jobb eller måste man läsa program för att ha en chans...
Hej!Att läsa fristående kurser på universitetet innebär att du deltar i enskilda kurser utan att vara inskriven på något specifikt program. Dessa kurser kan täcka olika... Läs hela svaret -
"Bra" examen vid ett sämre universitet?
Hej! Är det bättre med en "bra" examen från ett sämre universitet än en "dålig" examen vid ett bättre universitet? Vad anser arbetsgivare vara viktigast?
Hejsan!Så här är det: olika arbetsgivare kan tänka väldigt-väldigt olika. Den arbetsgivare som du kommer att jobba för kanske idag ännu inte finns, ej har startat sitt... Läs hela svaret -
Jag behlver hjälp?
Okej,hur ska jag göra för att bli projektledare inom marknadsföring? Hur ska jag göra? Säg specifikt eller exakt vilket eller vilka program/kurser jag ska söka. (Ingen ekonom program har inte matte två)
Hej,projektledare inom marknadsföring eller inom ngt annat kunskapsområde är, i Sverige, ett av de många de så kallade icke-reglerade yrken; att ett yrke är icke-reglerat betyder att strikta regler och krav... Läs hela svaret -
Stil i personligt brev?
Hej! Är det sant att man ska undvika att fetmarkera ord i sitt personliga brev? Samt skriva i punktform. Till exempel om jag skriver ett inledande stycke och sedan i nästa stycke ger några exempel i punktform och sedan återgår till flytande text. Blir det inte...
Hejsan,det finns inga Regler utan endast rekommendationer vad gäller utformning av ett personligt brev. Frågan man 10 olika rekryterare kan man lätt få 10 olika svar om hur de tycker ett personligt brev bör... Läs hela svaret -
Hp på examensbeviset?
Hej! Jag har läst ett kandidatprogram på 180 hp men valde att plocka bort 2 kurser och har bytt ut dom med 2 andra fristående kurser utanför det området inom mitt program. Jag undrar kommer det fortfarande synas på examensbeviset att jag har läst 180 hp...
Hej,du har inte uppgett inom vilket område din utbildning ligger. Vad heter kandidatprogrammet som du har läst? Du får gärna ställa dina frågor till studievägledare på din institution.... Läs hela svaret -
Bygga egen master- och magisterexamen?
Hejsan! Mitt namn är ebba och jag blir klar med min kandidatexamen i psykologi till sommaren 2023. Jag funderar på att läsa vidare genom en masterexamen eller magisterexamen i psykologi. Jag har två frågor: 1. Vad är skillnaden mellan master och magister? Jag...
Hej,jag svarar på fråga nr.2 först: Du frågar "Kan man bygga ihop en egen master eller magister genom fristående kurser? Och vilka kurser ska i så fall ingå?" Svar... Läs hela svaret -
Socialpedagogutbildning på plats och på distans väger lika mycket?
Jag har precis börjat plugga till socialpedagog. Dock så har jag ganska stor social ångest så det är tufft att plugga på plats för mig. Har kollat runt på distansutbildningar till socialpedagog. Väger en socialpedagogutbildning på...
Hej!Du skriver om "ganska stor social ångest" som du har... jag tänker då på hur du ska jobba sen, efter utbildningen? Det är enligt min erfarenhet inte... Läs hela svaret -
Kommer funktionsnedsättningar vara ett hinder för en blivande syv?
Hej en fråga om man är utbildad syv och söker jobb och har både adhd, autism, inlärningssvårigheter och dysleksi. Kommer det att vara ett hinder om jag börjar jobbar som syv Sen? Kommer arbetsgivarna vilja anställa mig? Mvh Naomi 27
Hej,det kan bli svårt att klara utbildningen, med tanke på alla de diagnoser som du nämner i din fråga. Men det handlar om grad och omfattning av problematiken kopplad... Läs hela svaret -
Hur funkar SeQF-nivåerna?
Hejsan. Jag funderar på att läsa till lärarassistent. Jatt läsa på en yrkeshögskola är svårt, då jag jobbar heltid. Så jag har hittat den hos Cady training academy. Den har SeQF kvalifikationsnivå 5, precis som om man läser den...
Hej Isabell,yrket lärarassistent är i Sverige icke-reglerat (precis som jättemånga andra yrken) och det innebär att varje arbetsgivare får fritt bestämma med vilken utbildning de anställer.... Läs hela svaret -
Skillnad yrkeshögskola och universitet?
Hej, I Sverige kan man läsa till Fashion buyer, och det kan man även göra utomlands. Skillnaden är att man gör det via yrkeshögskolan här medan man läser det på universitet utomlands. Vet inte vad skillnaden är? Är det bättre att ha...
Hej Miriam,jag gissar på att du i din fråga syftar på den här yrkeshögskoleutbildning: utbildning/nordiska-textilakademin/inkopare-inom-textil-mode-och-funktion och den har endast 35... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga