Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31881 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'samhällsvetenskapliga programmet' (122 st.)
-
Personbilsmekaniker i Samhällsvetenskapsprogrammet?
Hej,
Hej,om ditt mål är att bli behörig till socionomprogrammet, då har jag ett "motförslag" - att du läser mot yrkesexamen som personbilsmekaniker och siktar på... Läs hela svaret
Jag är intresserad över att ta en gymnasieexamen i Samhällsvetenskap via komvux (2400 poäng), med 500 poäng redan intjänade från gymnasiet, och har just fått en tämligen oortodox men subjektivt genialisk idé, vars... -
Hur blir man behörig till läkare ifall jag går samhällsprogrammet?
Hej! Jag undrar om det går att lägga till kurser för att bli behörig till läkare då jag går samhällsprogrammet?
Hej,det som är realistiskt är att du kompletterar efter gymnasiet. För särskild behörighet till läkarprogrammet behöver du godkända betyg i... Läs hela svaret -
Kan jag läsa finska som extra kurs eller modernt språk?
Jag går årskurs 1 på ett högskoleförberedande gymnasium och jag undrar om jag kan läsa finska(1) som modernt språk eller som en extra kurs? Jag har inte rätt till finska som modersmål eftersom det inte talats i hemmet på två generationer samt att jag saknar betyg i språket sedan...
Hej,det är inte förbjudet att på gymnasiet läsa Moderna språk (finska) eller andra moderna språk men problemet är att lärare måste finnas som kan... Läs hela svaret -
simning i gymnasiet?
Hej! Jag går första året på gymnasiet och undrar om simning är nödvändigt för E i idrott och hälsa 1? Jag går på Samhällsprogrammet.
Hej, vi har fått den frågan förut och kontaktade skolverket för att få klarhet i vad som gäller. Och enligt skolverkets svar gäller följande:"Det finns inte uttryckliga krav på... Läs hela svaret -
Vad ska mitt komvuxarbete handla om?
Hej! Jag läser mot en högskoleförberedande examen mot mot samhällsvetenskap och humaniora, och ska då skriva ett komvuxarbete. Jag hittar ingen bra information om vad det ska handla om, samt när man ska skriva det? Tack på förhand!
Hej!Du får gärna läsa om komvuxarbete på skolverkets hemsida>> Komvuxarbete är en gymnasiekurs á 100 poäng, vilket betyder att den kan läsas på heltid (40 timmar... Läs hela svaret -
Vilka programinriktade samt valbara kurser kan jag välja?
Hej! Jag pluggar på komvux mot en högskoleförberedande examen mot samhällsvetenskap och humaniora. Vilka kursen kan jag välja som programinriktade samt valbara? Finns det någon bra länk eller liknande? Tack på förhand!
Hej,svar på din fråga beror i mångt och mycket på vilka kurser som komvux i din kommun kan erbjuda läsa. Om du redan har ett antal godkända betyg i gymnasiala kurser... Läs hela svaret -
Vad ska jag välja?
Hej, Jag ska börja andra terminen i 9:an och därför kommer jag välja gymnasielinje snart. Jag har längre funderat och funderat men varje gång jag tror att jag har bestämt mig så börjar jag ifrågasätta mitt beslut och därför börja tänka om och om igen. Just nu står det mellan Naturvetenskap...
Hej! Du har ännu mycket gott om tid: det går bra att ändra sitt val t o m sista dagen i omvalsperioden. Titta gärna på Inriktning Samhälle på NAOm du kommer på den utb., se länk... Läs hela svaret -
Vill inte ta natur vad ska jag göra?
Hejhej jag tänker utbilda mig till tandhygienist i framtiden. Kan jag ta ekonomi eller samhällsprogrammet istället för natur? Behöver jag ta kurser efteråt? Såg att man måste ha pluggat engelska 6 svenska/SAS 2,3 No 2 och matte 2 och dessa finns i båda programmen
Hej Rose!Särskild behörighet inför Tandhygienistprogrammet, som den ser ut nu, i augusti 2021, på de svenska lärosätena ser ut på följande sätt: man behöver ha... Läs hela svaret -
Vad motsvarar Naturkunskap 2?
Hej, På samhällsprogrammet kan man ju välja högre matte samt naturkunskap 2 som tillval. Vad motsvarar naturkunskap 2 jämfört med naturprogrammet? Tänker då på behörighet på universitetet. Kan man t ex läsa till biolog eller liknande med hjälp av naturkunskap 2 eller gör kursen inget för ens...
Hej Josephine,gymnasial kurs naturkunskap 2 innehåller delar av kurserna Kemi1, Biologi1 och fysik1a.Nk2 krävs för särskild behörighet till antal högskoleutbildningar, t.ex till... Läs hela svaret -
Går 1an i samhällslinjen, vad krävs för att bli arkitekt?
Hej, som sagt går jag i 1an i samhällslinjen och har funderat på att bli arkitekt. Är inte helt säker på vilken typ av arkitekt. Jag håller på att välja individuella val just nu och har sökt upp behörigheter till arkitekt. Jag har sett att man behövde behörighet till Matte C men alternativt...
Hej, det går bra med matte 3b.Matematik C är en gammal kurs som upphörde under 2016. Men det finns fortfarande många som läste i det gamla systemet som söker till... Läs hela svaret -
Framtid i sociologi eller kriminologi?
Hej! Jag har väldigt svårt att klura ut vad jag ska bli. Jag har gått samhäll beteendevetenskap och har alltid haft lätt för ämnen såsom svenska, engelska, sociologi, psykologi etc. Jag har ofta fått höra att jag uttrycker mig bra både i tal och skrift och att jag är noggrann och gör saker...
Hej,jag vill börja med yrket Forskare - mot forskning man man sträva efter i princip vilken högskoleutbildning som helst; vägen är dock lång, svår och osäker. Man ska vara mycket... Läs hela svaret -
Får man läsa filosofi i 1:an på gymnasiet om man går samhälls?
Jag funderade på att välja samhällsvetenskapsprogrammet men en av anledningarna till det var p. g. a. att jag ville läsa filosofi, i alla fall filosofi 1. Kanske filosofi 2 on det visar sig att jag gillar det, men jag var in och kollade på deras scheman &...
Hej Karisma!vad gäller studier på SA - ang.din fråga om kurserna i ämnet Filosofi - så är endast en kurs som heter Filosofi 1, obligatorisk. Det kan du se i... Läs hela svaret -
Vad händer om man får F i Engelska?
Hej, Jag går första året i samhällsvetenskapsprogrammet och fick F i slutbetyget. Vad händer om jag får F i både Engelska 5 och 6?
Hej, du kommer inte uppfylla kraven för examensbevis (pga det bl.a ingår att för examensbevis från högskoleförberedande gymnasieprogram krävs godkända betyg i både... Läs hela svaret -
Bli läkare efter samhällsprogrammet?
Hejsan! Jag läste samhällsprogrammet på gymnasiet och funderar nu på att bli läkare. Jag vill därmed läsa det naturvetenskapliga basåret på Malmö universitet men är lite osäker ifall man kan läsa de biologi- samt kemikurser där som krävs för läkarprogrammet, eller ifall deras basår endast täcker...
Hej, enl. vad som står på edu.mau.se/sv/Program/NZNTC?v=2 så ingår Matematik 3c och 4; fysik 1a och 2 och Kemi1 men inte kemi 2 eller biologi 1 och 2.Basår på högskolenivå... Läs hela svaret -
Skillnad i program?
Tänkte även vad skillnaden är mellan Internationella samhällsstudier, inriktning politik och samhällsanalys 180 högskolepoäng, Linnéuniversitetet, Samhällsanalysprogram i ekonomisk historia och kulturgeografi 180 högskolepoäng,...
Hej Ebba,mitt råd till dig blir att du tar och titta på Vilka kurser som ingår i programmen som du är intresserad av.Om man inte hittar info om vilka kurser som ingår i ett högskoleprogram, kontakta... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga