Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'klasslärare' (10 st.)

    • chokladmössa

      Byta program på grund av sociala anledningar?

      Hej, jag går just nu teknikprogrammet i 1:an och är rätt nöjd med programmet i sig, men jag har ändå fått en känsla av att vilja byta till naturprogrammet. Jag vet att de akademiskt är ganska lika (jag skulle behöva läsa ikapp biologi...

      Milla : : Hejsan,jag tror tyvärr inte att du kan byta. Nu är vi mitt i oktober och gymnasieskolorna tar in nya elever, som regel, endast till mitten eller som absolut senast slutet av september (och detta... Läs hela svaret
    • Shak

      Deltid på gymnasiet?

      Jag har planerat att hoppa av gymnasiet men trots den tanken vill jag forsätta att studera kvar på gymnasiet. Grunden till denna tanken beror ju stort del på att jag tycker att studierna är för mycket och att jag vill jätte gärna halvera dom istället....

      Milla : : Hej,jag vill börja svara med att påminna om att deltidsstudier på gymnasiet ger, som regel, inte rätt till studiehjälpen från CSN. Endast heltidsstudier ger den rätten till gymnasieelever. Du kan... Läs hela svaret
    • Iris

      Vart hittar jag mina betyg?

      Jag var inte med på min avslutning så jag har inte fått mina betyg i kuvert eller något annat sätt. Jag har precis gått ur nian och vill verkligen bara se mina betyg.

      Milla : : Hej Iris,Kontakta personal på din f d grundskola. Och du kan också be dina vårdnadshavare kontakta rektorn på din skola. Det är rektorn som är ytterst ansvarig. Men du kan börja med att skicka... Läs hela svaret
    • Sandra

      Läsa samhälle — beteendevetenskap, psykolog?

      Hej, jag funderar på att välja samhälle med inriktningen beteendevetenskap efter 9:an. Jag har tänkt att sedan kanske vidareutbilda mig till psykolog. Jag är dock osäker på om det är rätt utbildning för mig. Har hört att det är ganska mycket med presentationer och retorik om man går samhälle....

      Liselotte: : Hej Sandra, att inte vilja eller kunna prata inför grupper kan bli ett stort hinder, som begränsar dina framtida möjligheter till studier och ditt yrkesval. Därför är det bra att... Läs hela svaret
    • Btenda

      Får man byta klass?

      Hej! Nu är det så att jag går i 8an, jag går just nu i B klassen och skulle jätte gärna vilja byta klass till B eller C klassen då mina bästa kompisar går i de klasserna. Jag har tre "kompisar" i min klass som jag sitter med på lektionerna och äter med på lunchen ibland. Men jag tycker nästan...

      Anna: : Hej Btenda, det är jättetråkigt att du känner dig ensam, och inte trivs i din klass! Jag tycker du kan börja med att prata med din klasslärare och med kurator på din grundskola. Och också med... Läs hela svaret
    • Micaela

      Behöver snabb hjälp!!??

      Hej! Jag går i 6:an och är 12 år.när vi just började 6:an blev vi indelade i nya klasser. Försökte vara positiv, tänkte men detta kommer gå bra, kommer säkert skaffa många vänner och ha kul. Det blev verkligen inte så....

      Anna: : Hej Maria, jag förstår från din fråga/berättelse att det är ett stort problem för dig, att du går i "fel klass". Jag håller med dig om att läraren borde kankse visa lite mer... Läs hela svaret
    • maria

      får man gå balen i 2:an?

      Hej! Mitt namn är Maria Rehn Myrberg jag har skrivit till er tidigare. Men nu har jag en fråga till :) Jag går IMYRK på Brinellgymnasiet i Nässjö. jag går IMYRK för att jag ska få betyg i min matte och engelska <3 Och jag har tänkt lite på om jag nu slutar tvåan och detta är då mitt sista år...

      Mikael: : Hej Maria, det är egentligen en fråga till din skola... Vi på Fråga SYV kan inte svara på den. Jag råder dig prata med din klasslärare, med kurator på skolan, och kanske även med... Läs hela svaret
    • Henrik

      Systemet på gymnasiet? Mentorer?

      På högstadiet här i Stenhamre har vi mentors system. Två mentorer får alltså ansvar över en klass. Innebär bl.a ansvar över utvecklingssamtal, mentorstid, klagomål etc. Men hur är det på gymnasiet? Sorry för alla frågor. Med vänlig hälsning, Henrik

      Liselotte: : Hej Henrik! På gymnasiet kan det vara olika, beroende på vilken skola du läser på. Oftast finns det klasslärare/mentor för varje klass. Kan också finnas två eller till och med tre... Läs hela svaret
    • Ina

      Hatad av lärare?

      Hej min lärare har något emot mig på allvar. går frisör så jag har henne 4 dagar i veckan på frisör lektionerna som jag urbildar mig till. Men jag har adhd och hon har sjukt svårt för mig (mina vänner från min och min parallell klass håller med för hon är väldigt otrevlig mot mig) ocj jag går...

      Anna: : Hej Ina! Det är jättetråkigt om du upplever att du inte har någon bra kontakt med en lärare, och jag undrar om läraren vet att du har ADHD. Jag undrar också om ni har haft samtal och försökte... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga