Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31982 frågor besvarade.
Vilka vägar finns om man vill professera i Engelska?
7Poäng
Tobias
Jag går mitt första år på teknikprogrammet på gymnasiet och kommer läsa engelska 7 i trean. Mina betyg och intresse i språket är mycket goda.
Min fråga är vilka kvalifikationer som krävs för att erhålla en plats som professor i engelska på ett universitet. Vilka högskoleprogram finns och vilka gymnasiekurser vill de ha? Kan det vara en bra idea att läsa utomlands?
Finns det liknande arbeten inom exempelvis lingvistik med engelska som inriktning? Vad kan en professor förvänta sig lönemässigt? Vilken magnitud skulle studierna ha, det vill säga: skulle de vara tunga eller väldigt tunga?
Jag ber om ursäkt för de många och sporadiskt ställda frågorna. Tack på förhand och svara gärna på hur många eller hur få du vill!
Hej Tobias! Så roligt att du är intresserad i språk och är duktig på engelska! För att "jobba med engelska" måste man givetvis kunna engelska mycket-mycket bra (så bra "som möjligt")! :) Engelska används som "verktyg" inom många yrken, där huvudsysselsättning är en annan än att just "syssla med engelska" och därför finns det ett mycket stort behov av att lära sig engelska och då behövs det Lärare som kan undervisa.
I Sverige är ordet "professor" i första hand en Titel på en befattning inom högskoleväsendet, det är alltså Högskolelärare som fick anställning som just "professor" (de tjänsterna är få och mycket eftertraktade); ofta studerar man i många år och även forskar en hel del innan man kan få en chans att få professors-tjänst; finns inga som helst garantier att ens möjlighet att söka en sådan tjänst kommer att uppenbara sig. Tjänsterna är, som sagt, få och när de är upptagna, måste man vänta på att ngn går i pension och så annonseras tjänsten (om den inte "dras tillbaka" pga resursbrist)... men om du menar Lärare i engelska t.ex på gymnasiet eller på en folkhögskola eller på komvux - då är det betydligt lättare att svara ang. arbetsmöjligheter: de är goda och prognosen är att de förblir goda även i framtiden. Kika gärna på framtid.se/yrke/spraklarare Det är en fördel att ha engelska som modersmål (men det kan man inte bestämma sig för, utan att det är "som det är") - detta skriver jag för att uppmärksamma dig på att om du konkurrerar om en eftertraktad tjänst mot en person som har engelska som modersmål, så kanske du - av den anledning - förlorar (lärare i språk som har det språket som sitt modersmål kan många ggr prioriteras vid anställning). Läs så mycket engelska du kan. inom gymnasiet finns det Eng 5, 6 och 7. Och 5 och 6 är obligatoriska kurser på de högskoleförberedande gymnasieprogrammen, Eng7 är inte en obligatorisk kurs. Om din skola ger möjlighet att läsa engelska 7, välj läsa den kursen. Vad du ska läsa efter gymnasiet kanske du inte behöver bestämma dig för just nu. Det är nästan 2 år kvar innan du kan göra ansökan till eftergymnasiala studier och den utbildning du ska gå kanske ännu inte ens finns (utbildningsutbud förändras ju också ibland).
Jag ser att du läser på teknikprogrammet som fick mig att tänka på följande: kanske vill du satsa på att jobba med att översätta tekniska texter (bl.a instruktioner för användandet av teknisk utrustning) mellan engelska och svenska? För det behöver man goda kunskaper i de båda språken + goda kunskaper även i teknik!
För att undervisa på universitet måste man ha högskoleutbildning och dessutom får man antingen bli doktorand (de oftast jobbar som assistenter på kurser) eller blivande doktor i filolog. Det är en lång väg för att få en chans att bli en professor.
Lektor behöver inte vara professor men det är åtminstone docent grad som krävs.
Man kan börja med söka utbildning t.ex på Göteborgs Universitet, vid Institution för språk och litteratur
Vad det gäller lön, det är individuell avtalat, men man kan förvänta något mellan 40-60 tusen SEK i månaden. Och arbetstid oftast är delad mellan forskning och undervisning, det är ovanlig att någon är 100 % lector utan förskningsuppdrag.
Här är exempel av vad som står på jobbsökande portalen, var god se nedan:
Universitetslektor i engelska
Diarienummer:
PAR 2020/672
Arbetsform:
Tidsbegränsad anställning
Placering:
Institution för språk och litteraturer
Sista ansökningsdag:
2020-06-03
Ämnesbeskrivning
Ämnet engelska är språkvetenskapligt och litteraturvetenskapligt orienterat med examensrättigheter på alla nivåer inklusive utbildning på forskarnivå. Förutom fristående kurser ingår ämnet i Översättarprogrammet, Internationella språkprogrammet och Språk och interkulturell kommunikation samt Ämneslärarprogrammet och Ekonomprogrammet. Ämnet ger både campuskurser och nätbaserade kurser och satsar på att bygga ut nätbaserad undervisning och blended learning inom campuskurserna. Forskningen inom engelska bedrivs inom språkvetenskap, litteraturvetenskap och språkdidaktik.
Arbetsuppgifter
Anställningen omfattar undervisning, handledning och bedömning inom ämnet engelska på grundnivå och avancerad nivå, främst på kurser inom Ämneslärarprogrammet men också inom fristående kurs, såväl på campus som på nät. Även uppgifter av administrativ art kan ingå, inklusive kursansvar. Den sökande förväntas bidra till hela institutionens verksamhet, vilket även kan innebära undervisning inom ämnesövergripande kurser.
Behörighet
Behörighet för anställning som lärare finns angivna i 4 kap 3 - 4 § högskoleförordningen samt Göteborgs universitets egen anställningsordning. För att komma ifråga för anställningen ska den sökande ha avlagt doktorsexamen i engelska eller i annat ämne som arbetsgivaren bedömer relevant.
Bedömningsgrund
Bedömningsgrunder vid anställning som lärare finns angivna i 4 kap 3 - 4 § högskoleförordningen samt Göteborgs universitets egen anställningsordning.
För att komma ifråga för anställningen ska den sökande ha avlagt doktorsexamen inom ämnet engelska eller annat för anställningen relevant ämnesområde. I urvalsprocessen kommer särskilt att beaktas dokumenterade meriter inom följande områden:
Pedagogiska meriter, visade genom dokumenterad erfarenhet av planering och genomförande av utbildning, inklusive handledning och examination (kursvärderingar är önskvärda),
Vetenskapliga meriter, vilka kommer att bedömas i relation till graden av originalitet och internationell förankring,
Erfarenhet av undervisning inom ämneslärarutbildningen, inkl. erfarenhet av besök och bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU-kurser),
Ledning och administrering av undervisning (t. ex. kursansvar och koordinering av kurser),
Förmåga att använda svenska i tal och skrift på modersmålsnivå.
Egen lärarutbildning (svensk lärarexamen) och högskolepedagogisk utbildning är meriterande.
Intervju och referenstagning kan också komma att utgöra grund för bedömning.
Anställning
Anställningsform: Vikariat längst t.o.m. 2021-08-31 eller tills ordinarie befattningsinnehavare är åter i full tjänst Omfattning: 75 % Placering: Institutionen för språk och litteraturer, Göteborg Tillträde: 2020-08-15
Ansökan
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen ”Ansök”. För anvisningar för läraranställningar hänvisas sökande till Humanistiska fakultetens: https://medarbetarportalen.gu.se/digitalAssets/1685/1685190_anvisningar-ovrig-larare-ansokan-180314.pdf. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Vid eventuella vetenskapliga publikationer, skrifter och liknande som inte kan bifogas ansökan digitalt ska skickas till: [email protected].
Vi ser gärna att din ansökan är skriven på engelska då den kan komma att granskas av internationella sakkunniga med engelska som arbetsspråk.
Notera att följande dokument ska bifogas ansökan (PDF-format): Doktorsexamensbevis Doktorsavhandling Eventuella läromedel Max 10 vetenskapliga skrifter i fulltext som sökande särskilt önskar åberopa Fullständiga meritportföljer för alla angivna områden Förteckning över examina och anställningar Förteckning över vetenskapliga, pedagogiska, lednings- och administrativa meriter.
Med titeln adjunkt menar man i Sverige en lärare i teoretiska ämnen på högstadiet och på gymnasiet, med relevant utbildning inom aktuellt ämne och pedagogik (tex ämneslärarexamen om minst 180 hp). Titeln adjunkt är dock på väg att försvinna från skolan i Sverige.
En lektor i svenska skolan är legitimerad lärare som också har avlagt en examen på forskarnivå (licentiat- eller doktorsexamen) och som under minst fyra års tjänstgöring arbetat som lärare i skolväsendet och under den tiden visat pedagogisk skicklighet.
Förstelärare är en annan titel i Sverige som betyder att en person är legitimerad lärare och arbetat i minst fyra år och visat särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och har ett starkt intresse för att utveckla undervisningen. (Se även ”karriärtjänster”.)
Hej! vi fick idag svar från Örebro Universitet. Var god läs nedan:
För att bli lektor i engelska är vägen till att försöka bli lärare på högskolenivå, i Sverige:
· grundutbildning på högskolenivå (t.ex kandidatprogrammet, 3 år på heltid)
· sedan utbildning på avancerad nivå: masterprogram, 2 år på heltid eller magisterprogram, 1 år på heltid
· söka doktorandtjänst och skriva doktorsavhandling
· försvara sin doktorsavhandling (som också kan bli underkänd, tyvärr)
· försöka publicera artiklar i vetenskapliga magasin (i hela världen, inte bara i Sverige) bevaka om några jobb som högskolelärare/universitetslektor utlyses (helst ska man söka dem i hela världen).
Hejsan, som rubriken lyder så är min fråga om det stämmer att det är extremt svårt att bli en marknadschef och i fall man vill bli det måste man vara beredd att bo i storstäderna som i första hand Sthlm, eller Gbg?
mvh
J.
Milla : :
Hej;kort svar: vår erfarenhet är att det stämmer att tjänster som Marknadschef (i Sverige) som regel är placerade på huvudkontoren, ofta... Läs hela svaret
Jag tror jag börjar få grepp om vilka utbildningar jag vill välja att studera på "senare dar" som 36 åring. Jag behöver nu er guidning kring ett klokt val. Jag har mailat respektive syv-vägledare för utbildningarna, men de blir lätt...
Milla : :
Hej,ditt val står mellan att utbilda dig till arbetsterapeut, psykolog eller BMA, biomedicinsk analytikerprogrammet - en av de utbildningarna är betydligt längre (psykologprogrammet är... Läs hela svaret
Hej !! Jag har tankar på framtiden men inget kall här i livet som de som vill bli sjuksköterska eller läkare som mina kompisar, jag har tusen olika intressen och det ger mig lite stress i valet av utbildning!! Jag tycker både biologi, samhälls-/statsvetenskap...
SYV-besökare: :
Hej! Det låter som om du har en spännande framtid framför dig med dina breda intressen. När det gäller att välja en utbildningsväg baserad på framtida... Läs hela svaret
Jag undrar om det finns ett bra sätt att lista ut vad för yrken det är lätt att få jobb i för specifika städer? Om man t.ex vill bo i Jönköping i framtiden, och ligger lite i kläm med vad man ska utbilda sig till?
Jag har 90hp avklarat...
Milla : :
Hejsan,jag vill börja svara med följande information: den här YH-utbildning till Teknikinformatör är fortfarande öppen för ansökan nu (5 okt... Läs hela svaret
Jag vill utbilda mig till teknikinformatör via YH, som jag förstått så ska det va lätt att få jobb om en utbildning finns via YH, men jag har svårt att hitta information om det är ett bristyrke/lätt att få jobb efteråt?
Milla : :
Hej!Det vi vet om yrket Teknikinformatör berättar vi i presentationen på framtid.se/yrke/teknikinformatör och vi säger där att det saknas tillförlitlig information... Läs hela svaret
Vilka är de mest efterfrågade yrkena inom informatik bransch i Sverige i allmänhet och i Skåne Särskilt ?
Milla : :
Hej!mitt förslag är att du tar och tittar på Lediga jobb (jobbannonser) på olika sajter, bland annat i Platsbanken på Arbetsförmedlingen. Du kan också fråga de som jobbar på... Läs hela svaret
Jag vill jobba inom marknadsföring och reklam. Jag vill va med i den kreativa processen och skapandet. Vad jag förstått är bra yrken för mig, marknadskoordinator, copywriter, art director och Digital marketing manager. Men har inte sökt någon utblidning än för det finns så många vägar att gå och...
Milla : :
Hej Ellinor,en mycket svår fråga att svara på. Jag vill börja med att påminna om att bara för att man söker till en utbildning, betyder inte att man 100% kommer in. Det... Läs hela svaret
Hej! Jag hoppade tidigare i vår av mitt högskoleprogram p.g.a. depression efter distansstudier och rester i bagaget. Jag har läst på om yrkeshögskola nu på senare tid och insett att det är mer lämpligt för mig då jag föredrar...
Anna: :
Hej Axel!Du ställer några frågor, bl.a frågar du "Är nyexaminerade studenter från yrkeshögskolor lika attraktiva på arbetsmarknaden som de... Läs hela svaret
Hej! Jag funderar på att läsa till statistiker. Trivs med ämnet och har läst på Saco att det är bra arbetsmarknad. Min fråga till er är hur ni ser på arbetsmarknaden för statistiker? Är den så bra som Saco påstår?...
Anna: :
Hej Martina!att sia om framtiden är svårt. T.ex vem skulle drömma om "corona-situationen" som drabbade hela världen och fortsätter göra det?***Enligt info på framtid.se/yrke/statistiker... Läs hela svaret
Jag går i trean och har bestämt mig att jag vill fortsätta plugga vidare direkt. Just nu är arkitektutbildningen en av de vägarna jag funderar att ta, men problemet är att arkitektutbildningen är för specifik, dvs den är inte flexibelt och man kan...
Julia: :
Hej Ene,du är fortfarande mycket ung och det är inte så ovanligt att man ändrar sig från dag till dag om vad man vill jobba med i framtiden.Jag kan ge dig 2 råd:- se om du kan... Läs hela svaret
Hej Hur kommer prognosen att se ut för digital marknadsföring i framtiden? Kommer det enkelt att få jobb efter en utbildning på yrkeshögskolan? Konkurrerar man med andra som har examen från universitet? Jag har tänkt gå en digital och...
Milla : :
Hej, Digital marknadsförare är snarare ett samlings-begrepp än ett enskilt yrke. yrken inom det område är i Sverige icke-reglerade, alltså finns inga strikta krav eller i alla inga... Läs hela svaret
Hej! Jag läser mycket om bristen på behöriga ämneslärare till högstadiet, men jag har svårt att få ihop arbetsmarknadens behov av lärare i vissa specifika ämnen med högskolorna/universitetens utbud på kurser att bli behörig...
Anna: :
Hej Elvira,jag håller i mångt och mycket med dig, i princip allt du skriver om upplever även jag att det stämmer. Vad gäller ämneskombinationerna och brist... Läs hela svaret
Hej, jag sökte in på SYV-programmet i Stockholm med goda chanser att komma in, men är lite orolig med allt som händer i världen just nu och har några frågor: - Är SYV en konjunkturkänslig arbetsmarknad? Dvs. kommer man ha det betydligt...
Liselotte: :
Hej Elisa;roligt att du funderar på att skaffa dig "min utbildning" alltså vill kanske bli en SYV!Dock är det rätt så svårt att svara på dina frågor... pga det ej finns ngn legitimation... Läs hela svaret
Hej, är intresserad inom tandvården tandtekniker men är orolig över om det är ett framtidsyrke? I och med att det mesta kommer att digitaliserar är jag orolig om tandtekniker är något att satsa på med tanken på tekniken i framtiden. Hur...
Peter: :
Hej Salina,det vi vet om yrket TANDTEKNIKER berättar vi på framtid.se/yrke/tandteknikerKontakta studievägledare på tandteknikerprogrammen och arbetsgivare som anställer tandtekniker, se om de kan ge dig mer info.
Hej, Jag är intresserad av personalvetareprogrammet. Dock står det på framtid.se att det är svårt att få jobb, och när jag har kollat på framtidsprognoser står det samma sak. Jag har även klickat på yrken som man kan bli som...
Julia: :
Hej Sara,
det är många som läser prognoser och det kan hända att folk satsar inte på de yrken där prognosen är att det blir svårt att få jobb - då blir det i... Läs hela svaret