Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel,

    menar du det här yrket: Jakt-viltvardare eller park-ranger eller kanske Viltförvaltare eller Naturbevakare? Personer som jobbar inom de yrken kan ha diverse olika utbildningsbakgrund, ibland behöver man ha en högskoleutbildning inom biologi-zoologi, om arbetsgivare så kräver eller för att vinna i konkurrensen om ett legit jobb. Stor vikt vid anställningar inom de yrkena brukar fästas vid praktiska kunskaper och även lokalkännedom, det kan ofta vara meriterande att ha varit kommunjägare.
    B-körkort och även behörighet att köra andra sorters fordon t ex nautisk behörighet klass 8 och maskinbehörighet klass 8 samt båtvana, kan av vissa arbetsgivare (ibland) ställas som krav för att få anställning. Även att man har jägarexamen kan ställas som ett av kraven.

    Krav för att kunna bli anställd för att bevaka och vårda "wild life" kan variera kraftigt mellan olika nationalparker / naturreservat, bland annat beroende på hur det ser ut lokalt med fjäll, skogsmiljö och kustmiljö, dock är praktiska utbildningar för motorsåg, röjsåg, fyrhjuling, skoter, tungt släp och liknande är oftast mycket meriterade.

    Grundkravet, som arbetsgivare ställer, brukar vara att man har någon form av biologisk eller naturvetenskaplig utbildning. Vidare måste man vara "allmänt händig" och kunna framföra diverse maskiner och fordon.

    Du kan även kika på utbud inom yrkeshögskola, t.ex kanske
    utbildning/forshagaakademin/fiske-och-jaktguide kan bli av intresse för dig.

    Ber om ursäkt att svaret jag ger är "svävande" och otydligt. Det beror på att det inte finns en specifik utbildning som man går för att bli anställningsbar eller "behörig" inom det yrket (eller de yrken) som du ställer frågan om. De som idag är anställda ibland har master (alltså femårig högskoleutbildning på heltid) inom biologi-zoologi men andra kanske jobbar med icke-avslutad gymnasial utbildning i bagaget (troligtvis fick de jobbet för länge sedan eller "halkade in" av en slump, kanske praktik - kort vikariat - som sedan ledde till en anställning). Så vitt jag vet, förekommer det ocks tillfälliga projektanställningar (när en viss specifik insats ska göras), typ "sommarjobb" eller "säsongsjobb" och alla får söka och sedan väljer arbetsgivaren ngn som hen tror mest på. I en jobbannons kan det stå att "någon form av biologisk utbildning" är ett krav eller är meriterande; förutom B-körkort kan arbetsgivare kräva eller önska att man har C-körkort (för lastbil) och kan även köra truck, båt och skoter (beroende på de lokala förutsättningar och behov).

    • : Jag menar främst de med jakt. Finns det lärlingsutbildning som man kan ta? Jag har inte gått skola sen gymnasiet så jag har inget efter det?
    • Mikael : Se i mitt svar - jag länkar till en yrkeshögskoleutbildning Fiske- och jaktguide. Ang.lärlings-utbildning: arbetsförmedlingen kan bevilja en arbetssökande gå på praktik eller bli en "vuxen-lärling" som ibland kallas för "traditionell lärling", men du måste själv hitta ngn som vill ta in dig på praktik eller som lärling hos sig och ansöka sedan hos AF om att de godkänner detta.
    • Mikael : Har du jägarexamen? Vilka behörigheter av kortkort har du?
    • : Jag har jägarexamen, förarbevis på båt och B körkort
    • Anna :

      Mycket bra att du har jägarexamen, körkort och båt-förarbevis. Du kan söka till ngn eftergymnasial utbildning t.ex en kurs i biologi, till att börja med och samtidgit söka både jobb och praktik hos de arbetsgivare som du är intresserad av att jobba för. Det kan finnas utbildningar hos privata utbildningsanordnare som kan t.ex kallas för "diplomutbildning" men vi kan inte veta om de håller bra kvalité och leder till jobb. Se också om ngn yrkeshögskoleutbildning eller utbildning på en folkhögskola passar in på den inriktning som du vill ta på arbetsmarknaden. T.ex hittade jag en folkhögskoleutbildning, Malungs-folkhogskola/Kurser/2020ht/fjall--och-vildmarksledare som kanske kan bli av intresse för dig. Och den här folkhögskolekurs ges på distans: Farnebo-folkhogskola/Kurs men jag kan inte lova dig att du pga den utbildningen får jobb. Jag tror det är med som en "komplement" som kan "hjälpa till på traven".

    • : Stort tack för er hjälp. Från att inte veta något har jag nu lite olika förslag. Stort tack
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer