Rbn

    Jag gick om 3an i gymnasiet då min mentala hälsa inte var bra, jag trodde att det skulle gå bättre det här året men det gjorde det inte direkt. Så jag gick om de kurserna jag kuggade och har nu klarat fler av dem den här gången. Får man gå om en till gång och fixa dem man inte lyckades med för att få examen eller får man bara det en gång? Det beror inte på lathet eller nåt runt det, är bara kämpigt men jag vill verkligen ha examen.

    Undrar också om det finns nån nackdel med folkhögskolan? Om jag gör bra ifrån mig där kan jag söka till vad jag vill efter eller måste man ha en gymnasieexamen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Rbn!
    Omdöme från en folkhögskola ger grundläggande behörighet och du prövas med det omdöme i BF-urvalet. Man kan söka till alla svenska högskole- och universitetsutbildningar med omdöme från en folkhögskola. Högsta (bästa) Omdöme man kan få från en folkhögskola är 4.0.
    Vad gäller gå om kurser från att få examensbevis från komvux - så är det en fråga till komvux att svara på. Komvux kan göra bedömning att hen som söker läsa saknar just nu förutsättningar att klara av kurserna (vilket kan till exempel bero på sjukdom, eller på en annan omständighet). Jag förstår att det finns orsaken till varför det gick som det gick.
    Du kan söka både till komvux (i den kommunen där du är folkbokförd) och till många olika folkhögskolor samtidigt. På folkhögskolorna söker du i så fall att läsa de Allmänna kurser på gymnasial nivå (det är de studierna som leder till omdöme om grundläggande behörighet). Skulle det bli så att du kommer in på flera ställen, kan du senare välja vilken utbildningsplats du tackar Ja till.

    • :

      Tack för svaret! :) Behöver man börja om på folkhögskolans kurser även om man redan klarat av vissa av dem på gymnasiet?

    • Anna :

      På folkhögskolans allmänna kurser läser på ett annat sätt, inte som på gymnasiet eller på komvux. I början av studierna gör lärarna en bedömning om just den studerande förväntas uppnå Omdöme om grundläggande behörighet på kortare tid än 3 år (tre läsår är normal/vanlig studietid). Kortast tid för att uppnå omdöme är ett läsår. Har man redan läst på gymnasial nivå i minst två läsår, brukar man kunna påbörja sista året på allmänna kurser, alltså läsa mot omdöme på ett läsår. Jag råder dig läsa på om folkhögskolorna och också besöka någon eller några folkhögskolor (studiebesök eller besöka dem på öppet hus). Du kan också kontakta de som jobbar på den folkhögskola där du i första hand vill läsa, så berättar de mer. Du kan börja med att ta del av informationen på Framtid.se/studier/folkhögskola