Ali
    Hej. Som det ser ut som i rubriken så kan ni läsa att det inte gått jättebra för mig på gymnasiet. Jag går just nu teknikprogrammet och ska ta studenten snart. Det är så här att jag har underkänt i flera kurser, inklusive Programmering, Kemi, Fysik, Matte 3 och möjligen svenska 2/3... Hur kommer det vara för mig nu? är det kört för mig i kommande åren? kan jag läsa upp ämnena i komvux och sedan söka in i gymnasiet, isf hur? är jättestressad... Tack på förhand

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ali,
    med F i flera ämnen kommer du troligtvis få ett studiebevis (och inte Examensbevis).
    Du tar ditt Studiebevis till komvux - i den kommunen där du är folkbokförd.
    Situationen är inte helt ovanlig. Det är rätt många elever som avslutar år3 på gymnasiet med ett Studiebevis (på grund av att de inte uppfyller kraven för Examensbevis).

    Om du redan är 20 år eller under 2019 fyller 20 år, kan du inte bli antagen till Gymnasiet efter 30 juni det här året; du blir för gammal. Du läser fortsättningsvis på komvux eller på en folkhögskola eller på någon annan utbildning, men inte på gymnasiet.

    Studiebevis kan på komvux kompletteras upp till Examensbevis.
    ****
    En annan möjlighet som kansker finns - om rektor på din gymnasieskola ansöker om "förlängd studiegång" för din del (för det måste det finnas någon särskild anledning, t.ex om du varit sjuk under stora delar av din gymnasietid) - och i så fall skulle du kunna läsa på din gymnasieskola även under nästa läsår.

    Yrkeshögskola kan ta in med studiebevis. Högskola/universitet kan inte göra det.
    Utbud av yh-utbildningar finns på www.yhguiden.se

    https://helsingborg.se/forskola-och-utbildning/vuxenutbildning/studievagledning-och-stod/studie-och-yrkesvagledning/ finns det info om när och var man kan träffa en Studievägledare på komvux i Helsingborg.

    • Ali : Tack för supersnabbt svar! Hur och när får man studiebeviset?
    • Anna : Studiebevis får du i handen när du "tar studenten". Mössan på! Studiebevis i kuvertet ... och springa ut från skolbyggnaden! :)
    • Anna : Se även utökningar av mitt svar. du kan även söka till komvux och till folkhögskolorna och till yrkeshögskolorna, allt på en gång!
    • Ali : Jag vill helst läsa på komvux.
    • Ali : Tack så mycket. Hur många ämnen kan man läsa samtidigt? och kostar det alltid 500?
    • Anna : Tel.nr till antagningshandläggare på Komvux i Helsingborg är 042-104115.
    • Anna : Se info på https://helsingborg.se/forskola-och-utbildning/vuxenutbildning/studievagledning-och-stod/studie-och-yrkesvagledning/
    • Anna : Du kan boka vägledningssamtal på komvux i Hbg på https://vuxvagledninghbg.onlinebooq.se/
    • Julia : ang. kostnaden på 500 kr och hur många ämnen man kan läsa på Komvux samtidigt - läs mitt SVAR. :)
    Läs alla kommentarer
    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ali,
    Komvux i Helsingborg har en egen hemsida också - komvux.helsingborg.se

    *****

     men för övrigt finns det även info man kan hitta via www.helsingborg.se

    Det finns info om drop-in (att man kan då komma utan att ha bokat tid) och det är t.ex imorgon, tisdag kl.10-12 och kl.13-15
    och på torsdagar kl.13-15. Då kan du, enl. info på hemsidan, träffa en studie- och yrkesvägledare i Scala, Gasverksgatan 2 i Helsingborg.
    Du kommer behöva göra STUDIEPLANERING MOT EXAMENSBEVIS
    det kan vara lättare att göra studieplanering när man redan har examenbevis i handen, för då ser man exakt vilka kurser man har godkända betyg i och i vilka man har F-betyg eller inga betyg.
    Jag tror man kan på Komvux i Helsingborg börja läsa gymnasiala kurser lite "när som helst" - på distans; studiestarter är löpande... lite när som. De ser väl vilka kurser folk behöver läsa och beställer de kurser vid behov.

    Du behöver inte nödvändigtvis läsa på komvux samma kurser som du fick F i - på gymnasiet. Många ggr kan man läsa andra kurser och ta in dem i examensbevis, i stället.

    Men prata gärna med personal på komvux i Hbg. Det är ju deras utbildningar - så de vet ju bäst!
    Hälsningar
    Peter syv

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ali,
    om du har högt betyg i idrott och hälsa 1, är det synd att du på komvux kommer förlora det betyget. I examensbevis från komvux får, tyvärr, inte kursen idrott och hälsa 1 ingå (ändring i reglerna från 1 jan 2017).
    Om du på din gymnasieskola får möjlighet att stanna och läsa under nästa år - är det en stor förmån. Det är sällan man får det (alltså läsa på gymnasiet ännu ett år efter 3 år...). På Komvux får du inte gratis läroböcker eller åkkort eller gratis lunch på skolan (som man får på gymnasiet).
    Men det kanske finns också fördelar; t.ex du kanske inte behöver läsa exakt samma kurser i vilka du fick F. Vissa kurser som t.ex GA, gymnasiearbete måste du läsa om, om du ej fick godkänt betyg, även på Komvux. Men vissa andra kurser kan du byta ut och ta in betyg i Andra kurser in i ditt examensbevis från komvux.

    Den exakta studieplaneringen gör man med SYV på komvux i just "sin kommun" (den kommunen där man är folkbokförd).

    Du frågar också (i din kommentar) - Hur många ämnen kan man läsa samtidigt? och kostar det alltid 500?

    och här svarar jag på din kommentar:
    Kostnaden på 500 kr är det om du vill göra Prövning, utan att läsa en kurs, utan endast göra prov och få betyg;
    undervisning på komvux är gratis, men det som kan kosta är läroböckerna, ta sig till & från skolan och mat under skoldagen (det får man på gymnasiet gratis men på Komvux är det så att man ordnar det själv).
    *** Ang. hur många ämnen man kan läsa samtidigt på Komvux?
    Heltidsstudier = 20 gymnasiala poäng per vecka. Om du t.ex läses en kurs i matematik på gymnasienivå eller en kurs i språk, då är de kurserna á 100 poäng och läses på heltid på fem veckor (om man läser bara den kursen). Annars så kan man läsa en mattekurs, en kurs i svenska, en kurs i engelska och t.ex Kemi1 /eller kemi2/ - det blir studier á 400 poäng och bedrivs då på heltid på 20 veckor.
    På komvux kan man läsa på deltid, behöver inte läsa på heltid. För halvtidsstudier får man halva studiemedel; läser man på lägre takt än halvtid, har man inte rätt till studiemedel (från CSN).

    Vänligen
    Julia syv

    • Ali : vänta nu lite... Förlorar jag mina betyg som jag redan har godkänt i skolan om jag får examenbevis frånkomvux? eftersom det finns ett par ämnen som det har gått bra för mig i. Eller gäller detta endast ämnet idrott??
    • Anna : JUST KURSEN IDROTT OCH HÄSLA 1 FÅR EJ INGÅ I EXAMENSBEVIS FRÅN KOMVUX. andra kurser från gymnasiet får ingå. Vilka kurser du ska ta in i examensbeviset på komvux, från gymnasiet, får du diskutera med SYV på komvux när ni gör studieplanering tillsammans.