Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32141 frågor besvarade.
Anpassning för elev med sjukdom?
4Poäng
Erika
Min son studerar hemifrån 1-2 timmar per dag pga fysisk sjukdom. Går i 9an. Han är motiverad och begåvad.
1. Går det att anpassa praktik/APL på yrkesförberedande program? Jag har hört att det inte går men tänkte kolla med er här. Är det bättre att söka studieförberedande program?
2. Hur jämför man ansökning i fri kvot med betygsansökningarna? Vad ska man tro att han kommer in på?
3. Ska man fråga gymnasierna snällt om de har möjlighet att anpassa studier eller ska man bara lägga fram skollagen kapitel 24 paragraf 20-21 (som säger att om en sjuk elev inte kan ta sig till skolan så ska skolan, ja även gymnasiet, ge eleven hemundervisning)?
på heItid studerar man på gymnasiet 40 timmar/vecka (ca 20 timmar i skoIan per vecka, effektiv Iektionstid) + lika mycket hemstudier.
Om din son pga sjukdom bara kan studera max 2 timmar/dag - även om han studerar aIIa dagar i veckan, bIir det ändå bara 14 timmar, som är långt under heltid.
Jag förstår att det är pga sjukdom, men det ser ut som att han inte kan studera på heltid.
Och om det är så att din son inte kan studera på hetid, då är det kanske bäst att han kommer in på IndividueIIt aIternativ>>
Praktik på ett yrkesprogram har man oftast på en arbetsplats och eleven följer handledarens schemat, som är på heltid, 40 timmar /vecka. Om du har en idé om hur man kan få ett sådant upplägg, utan att eleven är på en arbetsplats, är du välkommen att berätta det för oss. För jag kan inte komma på ngt. förslag.
Om en elev konkurrerar med sina betyg och kommer in på en utbildning, måste skola sedan följa svenska Iagar och anpassa utbildningen för eleven. Dock finns det stort utrymme för toIkningar vad "särskiIda skäI" är och hur mycket anpassning en skoIa är skyIdig att göra. Och även om skoIa är skyIdig att göra anpassningar, om det i praktiken inte fungerar för eleven, är det ju tyvärr eIeven som bIir Iidande. Därför Iigger det i eIevens intresse att undersöka vilka anpassningar en viss skola kan göra.
Jag vill råda dig kontakta Skolverkerts upplyssningstjänst - kontaktuppgifter till den är: Skolverkets upplysningstjänst tel.nr 08 - 52733200 eller via mail till adressen: [email protected]
Utökat svar
Blir din son behörig till gymnasiets nationella program?
Individuellt alternativ inom Introduktionsprogrammen är i första hand tänkt för elever som inte blir behöriga till nationella program, men i undantagsfall kan även behöriga elever läsa på Individuellt alternativ.
Har man en sjukdom som gör att man endast kan läsa max 2 timmar/dag, känns Individuellt alternativ som den mest passande utbildning. Men jag skulle råda att tillfråga den behandlande läkare samt skolläkare, kurator, rektor och SYV på elevens skola. De känner eleven och kan ge bättre svar för vilka utbildningsalternativ som skulle passa eleven som bäst.
Utökat svar
Som jag föreslår i min kommentar - Korrespondensgymnaiset - som erbjuder Distansundervisning. Det är endast några få aternativ de erbjuder. Se vilka i deras presentation här>>
Om ni blir intresserade av Korr-online - så är det helst inte Naturvet.programmet din son ska söka för att laborationer måste man komma tiII skoIan för att göra, men på de andra programmen som SA, EK och HU kan man i princip läsa helt på distans. Upprop kommer eleverna till vanligtvis och sedan till några obligatoriska träffar där de visar upp vad de uppnådde i Idrott och hälsa 1 kursen. Men din son kanske kan bli befriad från idrott och upprop kan man också göra på distans, fick vi veta från skolans utbildningsansvarig. Det är i så fall bra att redan i sin ansökan uppge att man ev. inte kan komma till uppropstillfälle och att man inte kommer delta i Idrott- och hälsa 1 kursen (eller om den kursen kan anpassas så att man endast gör teoretiska moment).
Det är så här med Idrott och hälsa 1 kursen på gymnasiet att det är en Obligatorisk kurs på alla nationella gymnasieprogram. Utan betyg i Idrott& hälsa 1 kursen kan man inte få Examensbevis från gymnasiet. F är ocså ett betyg, så med F-betyget i Idrott och hälsa kan man få examensbevis och bli behörig till högskola & till yrkeshögskola. Dock vill man så klart inte få F betyg i sitt examensbevis "i onödan", för att man kan inte uppnå godkänt betyg pga sjukdom. Här är då 2 "underfrågor" - är det så att eleven vill skippa Idrott och hälsa 1 kursen på gymnasiet? eller - är det så att eleven vill göra endast de teoretiska moment och vissa praktiska moment, enligt sin förmåga och försöka uppnå godkänt betyg i Idrott och hälsa 1?
Till saken hör också att på komvux finns inte Idrott och hälsa undervisning. Så om din son kommer att ta Examensbevis från komvux, då är det så att man t o m inte får ta med bettyg i idrott och hälsa 1 från gymnasiet in i examensbevis från komvux /gäller för examensbevis utfärdade från 1 jan 2017/. Därför kanske din son kommer att läsa Idrott och hälsa 1 "i onödan" - ... för att i fall han inte får examensbevis från gymnasiet, utan kompletterar på komvux efter gymnasiet, kommer han ändå "förlora" sitt betyg i Idrott och hälsa 1, så kanske är det bättre att koncentrera sig på andra ämnen i stället, tänker jag. :)
Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och din son!
som jag nämnde i min kommentar finns det två olika alternativ - som är ganska Olika. Om Individuellt anpassat program genom rektors besIut kan man läsa här>>
och IM, individuellt alternativ är ett av programmen som egentligen är tänkta som "förberedande inför gymnasiet", men just Individuellt alternativ>> kan vara bra även i vissa fall för behöriga elever, som av olika anledningar inte kan läsa på ett nationellt program.
På IM, Individuellt alternativ kan man läsa på heltid eller på deltid, man kan också kombinera med praktik på olika sätt. Och att ha praktik 2 timmar i veckan skulle vara möjligt här, tror jag.
På ett nationellt program är praktiken "inbakad" i kurserna. Eleverna ska först lära sig vissa teoretiska moment och sedan gå ut på praktik och testa göra dem momenten i praktiken. Och praktik är på heltid på yrkesprogrammen. Det är stor skillnad att vara på praktiken 40 timmar i vecka eller 2 timmar (även om det skuIIe vara 2 timmar om dagen) - är det stor skiIInad och hur ska handIedare se till att eleven lär sig lika mycket på 2 timmar i stället för 8 timmar /om vi tar en dags praktik som exempel/ vet inte jag. Man kan ju inte göra saker 4 ggr snabbare ...
Ta kontakt med SPSM>> och stäII de frågor som du stäIIer tiII oss nu. Det kan säkert bero på diagnos, prognos och viIken kommun eIeven är folkbokförd - vad de svarar.
Tips: låt eleven provgå på ett yrkesprogram (det programmet som hen viII gå på) - "skugga" en klass eIIer en elev. När man har testat, kännt på, vet man mer om hur det skuIIe vara att gå på den utbildningen.
Hoppas mittt svar blir på något sätt ändå lite till hjälp!
I kap.3 i Skollagen och i Gymnasieförordningen kap.9 - finns beskrivet kring anpassningar som skola måste föra för eleven, om anpassningar behövs.
Det är rektor på skolan som fattar beslut om "Åtgärdsprogrammet" och i fall man inte är nöjd med åtgärdsprogrammet, har man rätt att kIaga till Skolväsendets överklagande nämnd>>.
Den sakkunnige som vi kontaktade, svarar att det är mycket svårt att på förhand veta exakt vilka anpassningar som skola kan göra för att det beror på så mycket: hur eleven mår just då och om eleven/vårdnadshavare har önskemål som skola har möjlighet att tillgodose.
jag vill bidra till diskussionen genom att påpeka att det enligt kap.9 i gymnasieförordningen obligatoriskt att på alla nationella gymnasieprogram delta i kursen Idrott och hälsa 1. Eftersom det är en kurs inom Gymnasiegemensamma ämnen, får inte den tast bort även om elever läser enligt Individuellt anpassat program. Den kursen får inte heller reduceras bort, säger en sakkunnig på område som jag har rådfrågat.
Och här ser jag ett problem. För att i fall eleven inte får Betyg i kursen idrott och hälsa 1, uppfyller inte eleven kraven för Examensbevis och med det inte heller blir behörig till högskola/universitet.
Jättetråkigt att det är på det viset, för att som situationen för elever med sjukdomar är, att de ofta inte kan uppfylla kraven för godkänt betyg. Då står valet mellan att ta F betyg i examensbevis eller att inte få examensbevis.
Som tur är kan man komplettera på komvux och få examensbevis från komvux.
Men här ser jag ett "utvecklingsområde". Skolverket svarar att de inte kan göra någonting, utan att man ska försöka påverka politiker för att få dem att ändra i Gymnasieförordningen.
Hej! Jag vill studera på civilingenjörsprogram efter sommaren men har inte tillräckligt med merit. Jag undrade om det går att gå på komvux och läsa vissa kurser som jag tidigare inte har läst och få betyg sedan höja min merit? T ex om jag...
Milla : :
Hej,om du går ut gymnasiet med examensbevis och med det kommer få grundläggande behörighet till högskolestudier då kommer nya gymnasiala kurser påverka ditt meritvärde (i BII,... Läs hela svaret
Hej! Jag går sista året på gymnasiet och läser natur. Min situation just nu är att jag tror inte att jag kommer att få godkänt på fysik 2. Jag vill ansöka till något civilingenjör på universitetet men så som det ser ut...
Milla : :
Hej,basåren på universitetsnivå, i Sverige, är de så kallade "för-utbildningar" och varje lärosäte bestämmer självt om för-utbildningen ska erbjudas... Läs hela svaret
Jag undrar hur många år man kan vara i samma universitet, jag går nu det första året i universitetet och har inte kunnat klara av en enda tenta men uppgifter och labbar är avklarade. Kommer jag bli tvungen att söka om hela kursen eller bara omregistrera...
Milla : :
Hej,tanken är att man ska klara de kurserna som man läser, även om man inte tar studiemedel (från CSN). Inom ett program bygger kurserna "på varandra" (inte... Läs hela svaret
Hej, kan du säga vad som är meritvärde till civilingenjörs utbildning i KTH?
Milla : :
Hej,Antagningsstatistik för Civilingenjörsutbildning öppen ingång (Kungl. Tekniska högskolan) visar vid antagning till HT23 följande meritvärden:i BI, direktgruppen - 20.31 och i BII, kompletteringsgruppen - 20.06.
Hej, har några frågor om tekniskt basår. Går i 3:an i teknik just nu och undrar för det första om jag kan komma in på ett teknisk basår även om jag redan har haft alla kurser som basår har; Matematik 3c och 4, Kemi 1, Fysik 1a och 2. Jag har inte tillräckligt med betyg för att komma in på...
Milla : :
Hej,basåren på universitetsnivå (bland annat på KTH) är de så kallade "för utbildningar" och varje lärosäte bestämmer... Läs hela svaret
Hej, jag undrar om betygen spelar någon roll i universitet och om så att det är det, varför?
Milla : :
Hej,Betygsskalorna vid högre utbildning (alltså på högskolor och universitet) i Sverige varierar, eftersom lärosätena bestämmer själva vilket betygssystem som används. Vanligast... Läs hela svaret
Hej! Min fråga står helt enkelt i rubriken. Jag vet att svaret varierar år till år, men om vi exempelvis tar i år. Hur mycket merit behöver man?
Milla : :
Hej,antagningsstatistik och antagningsgränserna är inte alls hemliga och lätta att få fram. Men tänk på att utbildningsutbud förändras och när... Läs hela svaret
Hej! Jag läste om att KTH campus finns i Södertälje ? Jag fattar inte kan man alltså plugga där i Södertälje ? Sedan har denna universitet samma utbildningar som KTH i Stockholm, t.ex har de industriell ekonomi?
Milla : :
Hej,du får. bäst svar på din fråga från de som jobbar på KTH. Jag kan titta på vad de skriver på sin hemsida eller ställa dina fråga till de som jobbar på KTH genom att maila... Läs hela svaret
Hej! Räknas poängen/betygen för tekniskt basår på flera lärosäten än den som anordnat den? Dvs kan jag ex söka högskoleingenjör i Linköping med resultaten från basår på KTH? Tack för svar <3
Liselotte: :
Hej Eva,kurserna i de tekniska basåret på högskolor och universitet liknar gymnasiala kurser med samma namn men behöver inte vara identiska med de gymnasiala kurserna. Lärosätena kan... Läs hela svaret
Hej! Jag undrar vilka universitet i Stockholm förutom KTH som erbjuder utbildningen Civilingenjör industriell ekonomi?
Julia: :
Hej S, Utbildningsutbud kan förändras och hela utbildningsutbudet ser man först från första dagen i anmälningsperioden som till HT23 blir den 15 mars 2023 (cirka kl.13 brukar anmälan... Läs hela svaret
Hej! Jag har nyligen kommit in i programmet civilingenjör produkt och produktdesign i Mälardalensuniversitet och undrar om det är möjligt att byta till samma utbildning i kth, har man gått några terminer in i programmet?
Milla : :
Hej Aliyah!Du ställer en fråga som inte går att ge ett generellt förhands-svar på. Svar på din fråga beror på om det uppstår lediga platser på programmet... Läs hela svaret
Jag planerar att om ungefär två år söka in till KTHs program Civilingenjör och lärare, mestadels på grund av att jag vill bli just de två yrkena. Jag skulle vilja komplimentera med studier i Finska på Stockholms universitet samtidigt genom att läsa på distans med 15 högskolepoängs kurser under 2...
Julia: :
Hej Tina!att studera i högre omfattning än endast heltid är ett undantag och kräver stor ansträngning. Det stämmer att Antagning.se kan anta till upp till 45... Läs hela svaret
Hej Det är nämligen så att jag sökt till arkitektutbildningen samt gått vidare till arkitektprovets delprov 2. Men jag har fått besked av en lärare för två veckors sedan att jag inte kommer få ett godkänt betyg i Svenska 3. Där...
Julia: :
Hej Natan,du måste bekräfta att du är behörig sökande senast 21 juni 2022. I grundläggande behörighet ingår godkänt betyg i svenska 3 eller SAS,... Läs hela svaret
Hej! Min dotter sökte till Natur på Åva gymnasium och kom in. Pga vissa omständigheter bytte hon dock till Samhällsvetenskapliga programmet på en annan skola redan efter ngn månad (den nya skolan har inte Natur eller Teknik). Hon har nu ångrat sig...
Anna: :
Hej Anders!det är inte för sent att söka till år1 på gymnasiet via gymnasieantagningen, för att eleven kan göra det under omvalsperioden. Och man prioriteras inte lägre om man... Läs hela svaret
Hej!
Jag läser just nu mitt tredje år på naturvetenskapsprogrammet med inriktning natur och funderar på att läsa Teknisk Matematik på KTH. När jag räknade min merit insåg jag dock att även om jag skulle få A i resterande kurser hade mitt meritvärde blivit ca 21.9, vilket med stor sannolikhet...
Anna: :
Hej T!Högskoleprovet mäter hur "allmänt duktig man är", kan man förenklat säga: ju mer kunskap inom olika områden man har, desto större chans att få högre... Läs hela svaret