Anna-Karin
    Min dotter har svårt att tänka sig någon annan gymnasieutbildning är Samhällsprogrammet. Hon har bra betyg i svenska engelska och samhällsämnen. Däremot har hon svårare för matematik och det är ju matte 2b där. Vad händer med hennes examen och med hennes högskolebehörighet om hon inte skulle klara E i matematik-kurserna?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anna-Karin,
    utan godkänt betyg i matematik 1 (1a eller 1b eller 1c) uppfyller man inte kraven för gymnasieexamen >>; man får i så fall ett Studiebevis (i stället för Examensbevis);
    Studiebevis ger inte Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Med F i matte 2 kan man få ut Examensbevis; man blir dock inte behörig till de utbildningar på eftergymnasial som kräver godkänt betyg i matte 2 (eller högre matte), det är bl.a följande högskoleutb.:
    socionomprogrammet;
    arbetsterapeutprogrammet;
    fysioterapeutprogrammet;
    sjuksköterskeprogrammet;
    psykologprogrammet.

    F betyg i examensbeviset drar också ner jämförelsetalet (snittbetyget).