Sandra
    Hej! Jag går just nu i trean och börjat fundera på vilket yrke jag vill jobba med. Jag vet iallafall att jag är intresserad av böcker. Så vad krävs det för att man ska bli bibliotekarie? Vilka kurser läser man då? Finns det flera olika sorters bibliotekarier?

    Jag bor i Stockholm och undrar om det finns möjlighet att läsa det här?

    Ett annat drömyrke skulle kunna vara på ett bokförlag men är lite osäker vad det finns för yrkesroller där.

    /Sandra
    • Julia : Läs på https://www.framtid.se/yrke/forlagsredaktor där det på slutet också nämns andra yrken inom redaktionen / media.
    • SYV-besökare : litet förlag i jämförelse med till exempel något av Bonnierförlagen. Här jobbar ett fåtal personer med alla delarna i verksamheten. På större På små bokförlag arbetar ett fåtal personer med många Olika arbetsuppgifter, men på större bokförlag finns oftast tydligare avgränsade yrkesroller och avdelningar för marknadsföringen, ekonomin, redaktionen, lektörerna osv. Ett exempel på yrken som jobbar PÅ UPPDRAG av bokförlag är översättare.

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,

    du får gärna se information som finns på >>yrke/bibliotekarie och >> skolbibliotekarie

    Ang. utbildning till bibliotekarie - kika gärna på https://lnu.se/program/biblioteks-och-informationsvetenskap - finns utbildning på plats och på DISTANS;

    just i Stockholm kan inte jag se att någon utbildning som leder till kandidat i biblioteks och informationsvetenskap finns, men utbildningsutbud fastställs helt till 15 mars /jag menar de utbildningar som startar på hösten/ - så vi kan hoppas att nya utbildningar dyker upp tills dess. Håll utkik på www.studera.nu - högskolornas gemensam hemsida och/eller på www.antagning.se - en sida där man hittar högskoleutbildningar och gör ansökan.

    ang. jobben på ett bokförlag >> eller på uppdrag från ett bokförlag - så arbetar bland annat följande yrkeskategorier där: förutom författare >>, även grafiska forgivare >>, illustratörer >>, förlagsredaktörer>>, korrekturläsare >>

    se även yrkespresentation kulturkritiker >> (jag tänker på yrke litteraturkritiker som är en sort "kurturkritiker"); och kulturkritiker är en sort Kulturvetare >>.

    SYV-besökare SYV

    Hej,

    det är rätt många olika yrken som kan arbeta inom eller "vid" ett bokförlag. Några exempel_
    VD - om yrket VD var god se info på www.framtid.se/yrke/verkstallande-direktor
    Chef publishting, print
    Huvudförläggare
    Redaktör
    Rättighetskoordinator >>
    Redaktionskoordinator
    PR-ansvarig - var god se info om yrket PR-konsult >>
    Inom Sälj-avdelningen: Key Account manager >>; Säljkoordinator; Säljare >>; Royaltyansvarig; Controller >>; Redovisningsekonom >>.

    Hej igen, jag fick nu svar från ett bokförlag, var god läs nedan:

    Dessa yrken finns på ett bokförlag >>:
    Förläggare, redaktör, Projektledare, Produktionsansvarig, ekonomer, kommunikationsansvariga, KAM, Royaltyansvarig, systemansvariga, olika adm tjänster såsom försäljningskoordinator, förlagskoordinator, redaktionskoordinator, agenter, digital kommunikatör, inköpare/formgivare, Butikspersonal, försäljare och marknadsförare.

    Med vänlig hälsning,

    HR chef/HR manager

    Saga SYV

    Det finns många olika yrken på ett bokförlag. Några exempel:

    Redaktionellt:
    Redaktör (kan vara samma som Projektledare)
    Förläggare
    Redaktionskoordinator/redaktionsassistent/redaktionssekreterare (olika titlar på olika förlag, men rollen innebär ofta administrativa uppgifter)
    Utgivningschef/Publicistisk chef/Förlagschef (På vissa förlag förekommer flera chefsnivåer, andra har bara en av dessa).

    Grafiskt:
    Produktionskoordinator/faktor/produktionsansvarig (olika titlar inom olika förlag, men dessa roller innebär ofta att hålla i kontakten med tryckerier).
    Formgivare (är ofta frilansare, men vissa förlag har en eller flera anställda formgivare)
    Originalare (dessa arbetsuppgifter har på många håll övergått till redaktörerna eller läggs ut på frilansare).

    Ekonomi:
    Royaltyadministratör/royaltyekonom
    Controller
    Ekonom/redovisningsansvarig
    Ekonomichef
    Jurist

    PR och försäljning:
    Marknadsansvarig/PR-ansvarig/Informationsansvarig
    Säljare/försäljningschef/Key Account Manager

    Kan i vissa fall förekomma att även programmerare, utvecklare, kundtjänst, projektplanerarare för ljudböcker och ljudtekniker är anställda på ett bokförlag.

    Det finns alltså många vägar in i bokbranschen. På större förlag finns det förstås flera olika yrkesgrupper, medan anställda på mindre förlag brukar ha flera yrkesroller samtidigt, man är t ex kanske är både förläggare och marknadschef.