Demiana
    Hej! Jag går mitt första år på gymnasiet. När jag började så gick jag naturlinjen men strax innan höstlovet bestämde jag mig för att byta till danslinjen. Just nu trivs jag verkligen inte i klassen och har inga alternativa skolor jag kan byta till. Min fråga är då om det är möjligt för mig att börja på naturlinjen nu utan att gå om en klass? Vet att det kan vara jättesvårt eftersom de ligger mycket längre fram. Mitt alternativ är att jag pluggar på distans nästa termin för att komma ikapp. Och att jag i tvåan börjar på en skola och är i fas med, tror du att det på något sätt hade funkat? Tack på förhand?
    • SYV-besökare : Tråkigt när det blir så att man byter utbildning men trivs inte. Svårt att veta om det blir bättre efter byten. Så många faktorer som spelar roll! Försök byta tillbaka. Och om det inte går - sök till första året på nytt till hösten och LYCKA TILL!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Demiana,
    Det år olyckligt att du ej trivs på din nuvarande utbildning och det är bra att du söker lösning på situationen.
    Att ta in dig i en pågående utbildning är upp till rektor att besluta om att säga Ja eller Nej. Även om ledig plats finns på utbildningen behöver inte rektor ta in. Rektor kan tänka att det blir för stor arbetsbörda både för dig och för lärarna - om du ska läsa ikapp.
    Du skriver "plugga på distans" men jag vet inte vad du Exakt menar med det - att du hoppar av gymnasiet och läser på egen hand? Men hur får du i så fall betygen i kurserna? I och för sig är det inte omöjligt att göra prövningar. Anmäla sig till prövning i varje kurs kostar 500 kr. Kunskaper som krävs får man skaffa sig hur man vill - genom självstudier eller genom att anlita en privatlärare eller hur annars man vill. Du skulle behöva göra prövningar i ca 8 kurser. Om du klarar av alla prövningar på första försöket, blir kostnad 4000 kr. Under tiden du på egen han pluggar inför prövningar har du tyvärr inte rätt till studiehjälp från CSN. Frågan är då både om du kan alldeles på egen hand klara av att skaffa dig kunskaper och om du/din familj har råd?

    Det finns distansgymnasiet - Korrenspondens>> men det är för sent att söka till vårterminen 2018; du ska kunna söka till höstterminen 2018. Korr är populär och konkurrans om platserna kan bli hård. Alla får söka, oavsett folkbokföringskommun. Man får dock tänka på att det finns några Obligatoriska träffar i Torsås, 3 mil utanför Kalmar - så man ska kunna ta sig dig några ggr om året.

    På en "vanlig gymnasieskola" är utbildningen byggd på att man går i skolan. Det är dyrt och komplicerat att erbjuda distans-upplägg; de resurser kan inte vanliga gymnasieskolorna. Kontroll-system för att förebygga fusk och för att ge eleverna rätt stöd i självstudier, som eleverna bedrivet på distans - en "konst"; det är inte så lätt.
    Man kan tycka vad man vill om det... kanske skulle det vara bättre om fler fick möjlighet att läsa på distans... men det bestämmer inte vi här på Fråga SYV. Vi kan berätta vilka alternativ som finns och ge stöd i att bestämma om vilket alternativ du vill söka till i första hand.
    Vi önskar dig lycka till, oavsett vad du bestämmer dig för att göra.

    ANNA

    Lösningar som jag föreslår: :)
    1. fråga rektor på NA-programmet på alla de skolor som du kan tänka dig att läsa på om hen kan ta in dig på NA nu, snarast;
    2. om du tyvärr får Nej på den frågan - sök till åk1, på nytt, till hösten 2018; och under det här läsåret försök antingen hänga med så gott det går i din nuvarande utbildning; eller försök byta till samma utbildning som du går nu men på en annan skola;
    3. sök jobb och i fall du får jobb kan du jobba fram tills du börjar skola till hösten; om du inte får jobb tycker vi det är ändå bättre att gå i skola och lära sig ngt., få studiebidrag från CSN, gratis lunch på skolan och ett "socialt sammanhang" om alternativet är att vara hemma och göra "ingenting".
    Det går alltid att bedriva självstudier och har man kunskaper, kan man oftast även få betyg - ex. via prövningar; och det blir lättare att läsa sen, när man har plats på skolan om man kan mer inom "alla" ämnen - ex. matte, svenska och engelska ingår i alla program på gymnasiet och de kunskaper är alltid bra att ha, oavsett om man jobbar eller studerar.
    Om man läser mer på svenska och på engelska (böcker eller vetenskapliga artiklar) utvecklas man språkligt; inom matte finns en mycket bra sida www.matteboken.se

    • : Hej! Det jag menar med distans är om man på något sätt kan gå i skolan fast hemifrån? Online eller något liknande, alltså att det fortfarande räknas som att man går gymnasiet
    • Anna : Tyvärr så finns inte sådant upplägg... :( som du önskar.