Malin
    Hej!
    Jag ska ta studenten i sommar. Jag har bra betyg i alla ämnen förutom moderna språk 3 och 4. Detta sänker mitt snittbetyg väldigt mycket. Jag är godkänd i dessa två kurser och därmed får jag ju meritpoäng. Om jag studerar på komvux/om jag gör en prövning skulle jag kunna välja att läsa en annan kurs för att höja mitt snittbetyg och byta ut moderna språk 3 och 4? Skulle jag i så fall behålla meritpoängen? Exempelvis kan jag välja att läsa ett annat modernt språk eller en annan kurs och räkna in de betygen istället? Är det även möjligt att göra en prövning medan jag går på gymnasiet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Malin,

    jag är ledsen, men svar är Nej på dina frågor. Det går inte behålla meritpoängen men inte räkna in betygen i "snittet"/jämförelsetal/.
    Det går tyvärr inte heller att byta ut kurser från Examensbevis.
    Det går att göra prövningar i de kurser där man har Godkända betyg, men först efter det att man har slutat på gymnasiet - och med de "upplästa betygen" prövas man i så fall i BII, kompletteringsgruppen.

    Prövning medans man går på gymnasiet får man göra i två fall:

    1. om man fick F betyg
    eller
    2. om man hade kursen inskriven i sin Individuellt studieplan, men ej fick läsa den /t.ex pga läraren saknades/.

    Det går inte läsa Andra språk, än de som man har i Examensbeviset och byta ut... utan det måste tyvärr vara exakt samma kurs, dvs samma steg och samma språk. Och i självaste dokumentet EXAMENSBEVIS ändras det inte ngt., utan man bifogar de nya betygen och man prövas i så fall både i BI och i BII samtidigt; i BI prövas man med det meritvärde som man fick på gymnasiet; och i BII prövas man med det högre /upplästa/ meritvärde. Och de "nya" kurser, som inte ingår i Examensbeviset, räknas endast in om de krävs för Särskild behörighet till just "din högskoleutbildning" eller om de kurser ger Meritpoäng. Om man redan har max i merit, 2,5 - kan man inte få fler meritpoäng; 2.5 är ju max i merit.

    Det finns tyvärr elever som "låter bli att få examensbevis", genom att t.ex "missa" få godkänt i Gymnasiearbete; eller genom att "fixa F betyg" i svenska 3,t.ex - och de får Studiebevis. Sedan kompletterar de sitt studiebevis upp till Examensbevis på komvux. Men då händer följande: en kurs Idrott och hälsa 1 får ej ingå i Examensbevis från Komvux (har man högt betyg i den kursen, är det en nackdel att mista det betyget);och med examensbeviset där majoritet av kurser lästes på gymnasiet och minoritet på komvux - prövas man ENDAST I BII urvalsgruppen. "Fördelen" i detta kanske man kan se i att man kan genom mer studier på komvux eller genom prövningar, "byta ut" rätt så många kurser - ex. kan man läsa ett nytt modernt språk.

    Nackdelen i den "lösningen", jag menar att med avsikt "missa" examensbeviset är också att man ej kan söka till högskola/universitet till hösten, då man pga avsaknad av Examensbeviset, saknar Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Jag hoppas mitt svar blir på ngt sätt till hjälp. Jag förstår att det är tråkigt att få Nej som svar på sina frågor. Men jag hoppas du kan ha överseende med att vi på fråga syv skriver inte reglerna, utan vi kan förklara hur det funkar och ge råd. Mer kan vi tyvärr inte göra.

    Vänligen

    Julia SYV :)