Uno

    Hej! Jag tog studenten nu i våras, och har aldrig riktigt vetat vad jag vill studera till. Dock så har jag alltid haft ett intresse för yrken inom vården, men jag gillar även att arbeta kreativt, så därför har det lutat väldigt mycket åt ingenjörsutbildningar. För inte så länge sedan så hittade jag dock utbildningen "Civilingenjör inom medicinsk teknik" på KTH, och programmets kurser såg ut att passa mig och mina intressen perfekt! Dock så har jag nu på senare tid tänkt lite kring andra faktorer som framtida arbetsmöjligheter. Man hittar knappt några uppgifter överhuvudtaget gällande arbetsmöjligheter efter studierna, och jag har därför ett par frågor som jag hoppas att någon kan besvara: 1. Kan man som civilingenjör inom t.ex i detta fall medicinsk teknik, läsa några kurser för att sedan ha behörighet som exempelvis Civilingenjör inom maskinteknik eller dylikt? Eller måste man läsa alla fem åren om man vill "byta inriktning"? 2. Hur ser framtiden ut för civilingenjörer inom medicinsk teknik? Finns det överhuvudtaget jobb? Och är det annars en utbildning som är attraktiv för arbetsgivare utomlands? Kan det bli så att jag nu läser dessa 5 år, och sen inte har något jobb? Att jag bara ligger hemma liksom? Eller blir man via KTH kopplad till företag som anställer civ.ingenjörer i medtek, på samma sätt som folk som gick yrkesförberedande program på gymnasiet blev? För jag läste någonstans att man efter tre år, då man fått sin kandidatexamen, kan börja jobba samtidigt som man studerar färdigt, vart kan man få dessa kontakter? 3. Har även kollat runt och försökt läsa vad en civilingenjör inom medicinsk teknik gör, men jag har inte kunnat bilda mig en ordentlig uppfattning, då vissa arbetar på kontor med att svara på mail gällande produkter, medan andra gör någonting på sjukhus? Hur skulle en vanlig dag på jobbet kunna se ut för en vanlig civ.ing. i medtek? 4. Slutligen så har jag några frågor gällande lönen, har kollat runt lite på lönen, och snittlönen för alla civ.ing inom detta område såg ut att ligga på drygt 27.900:- i månaden. Då tänker jag om det verkligen är värt att plugga fem år för en lön man kan få med en betydligt kortare utbildning? Kan den lönen stämma? För kollar man på snittlönen för civilingenjörer inom andra områden, så ligger lönen betydligt högre, hur kommer detta sig? Det blev många och långa frågor, men jag är väldigt tacksam för svar. Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Abbas,

    kika gärna på yrkespresentationerna - yrke/civilingenjör, ortopedingenjör och yrke/medicinsk-ingenjor

    Civilingenjörsprogrammen är på fem år och på den tiden väldigt mycket kan hända på arbetsmarknaden; även helt nya yrken och helt nya arbetsuppgifter kan "tillkomma". Och de "gamla yrken" kan förändras mycket både till namn, innehåll och villkor (som t.ex löner).

    T.ex yrken som VR-utvecklare och Drönar-pilot fanns inte för bara några få år sedan.

    Uppgifter om löner är mycket "ungefärliga". Löner beror på väldigt mycket - bland annat på om man jobbar hos offentliga eller hos privata arbetsgivare och i vilken del av landet man jobbar.

    Du får gärna samråda med studievägledare och utbildningsansvariga på den utbildningen som du är intresserad av. Läs också info på utbildningens egen hemsida.

    Tips! kika på yrkeshögskoleutbildningar som är mycket kortare än civilingenjörsprogrammen. t.ex den här 2-åriga yh-utbildning till Ortopedtekniker. Och de 1,5 åriga yh-utb till Apotekstekniker:

    https://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/apotekstekniker

    och https://www.yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/apotekstekniker-sthlm

    Yh till Automationsingenjör Robotik är lite längre än 2 år.

    Yh till Teknikinförmatör är på ca 2,5 terminer (alltså lite länger än 1 år).