Anton
    Hej!
    När folkhögskolor ska sätta ett omdöme hur gör de då? Jag har dyslexi tar de hänsyn till sånt. Jag har gått på en fhk i 1 år och tycker själv att jag har utvecklas något enormt. Om man är mindre bra på muntliga saker får man ingen 4.a. Allt måste vara på topp?
    • Ludmila : SYV är inte inblandade i betygssättningen eller om att ge Omdöme på en folkhögskola; det är Lärarens kompetens; därför kan inte SYV svara på den typen av frågor.
    • Ludmila :

      Hej! Det bästa du kan göra är att gå in på Folkbildningsrådet hemsida och titta. Ett omdöme är att man får en bedömning baserat på fyra kriterier som finns att hitta där. Alltså när eleven går ut så sätter sig alla lärarna som haft eleven och bedömmer utifrån de kriterier. Man tittar också på hur man tror att eleven kommer att klara fortsatta studier. Hoppas det har hjälp dig lite att förstå. Kriterier "tolkas" av lärarna. Så, det går inte att ge ett kort och konkret svar på din fråga, även om man så gärna vill. Med vänlig hälsning och lycka till! L.

    • SYV-ansvarig :

      På folkhögskolan skiljer vi mellan omdömen och behörigheter. Bäst information om detta kan du få på denna sida:

      https://www.folkhogskola.nu/om-folkhogskola/sa-funkar-folkhogskola/behorigheter/studieomdome-och-behorighetsintyg/

      Du ska skilja mellan behörighet, omfattning och omdöme. Om du är behörig i ett ämne så har folkhögskolan sagt att du har kunskaper som motsvarar lägst godkända betyg på gymnasiets kurs (betyg E). Då har du möjlighet att köra bilen på gatan (för att använda körkortsliknelsen). När du har tillräcklig omfattning så menar vi på folkhögskolan att du har studerat tillräckligt länge på skolan. Behörighet + omfattning på totalt 3 år ger behörighet till högre studier. Folkhögskolans studieomdöme är en prognos för hur så dina lärare på folkhögskolan tror att du kommer att klara av framtida studier. Omdömet har alltså inte med behörigheten att göra. Däremot kan man använda omdömet för att "tävla" om platserna till en utbildning på t.ex. högskolan. Då tävlar man med andra som också har fått sin behörighet till högre studier via folkhögskolan.

      När lärarna sätter omdömet så kommer alla lärare som undervisar dig att samlas och titta på hur du utvecklats under läsåret. De kommer att bedöma följande förmågor:

      • Kunskaper och färdigheter och utveckling av dessa

      • Förmåga till analys, bearbetning och överblick

      • Ambition, uthållighet och förmåga att organisera studier

      • Social förmåga

      Studieomdömet kan du få tidigast efter ett års studier heltidsstudier. Lärarna sätter det alltså i slutet av varje läsår. Du kan alltså få flera olika omdömen under din tid på skolan. När du söker till högskola och universitet så har du alltid rätt att använda det högsta omdömet (om omdömet från första året är bäst så kan du söka med det omdömet). Du måste närvara minst 80% för att du ska kunna få ett omdöme och det spelar ingen roll vilka behörigheter du då är klar med.

    • Daniel :

      Det svar/kommentar som David har lämnat här ovan, är tydligt och korrekt!

    Läs alla kommentarer

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,
    så vitt jag vet, så samlas alla lärare som var "dina lärare" på en folkhögskola och samråder med varandra och försöker komma överens om vilket omdöme varje studerande har gjort sig förtjänt av. Det är ju Resultat, alltså vilka Kunskaper man har skaffat sig som Bedöms, inte hur mycket man har utvecklats under året.

    Jämför:
    En person har svårigheter i att lära sig köra bil. Men hen har under sin körkortsutbildning blivit mycket bättre på att köra, men ändå backar in i väggar; kör över soptunnor och glömmer att blinka höger-vänster när hen ska svänga... men Mycket bättre blev hen sedan hen började gå körskole-utbildning. Utvecklingen är enorm, men köra bil på ett säkert sätt kan hen ändå inte. tycker du den personen ändå ska ha körkort, för att hen har ansträngd sig och blev mycket bättre, jämfört med tiden när hen började? :)
    Oavsett vilka svårigheter man har, måste man uppnå en viss nivå för att få viss "belöning" ex. i form av högt omdöme.
    Har man dokumenterade svårigheter (t.ex intyg om Dyslexi), kan man få man hjälp i form av undervisning i små grupper; längre tid på proven; anpassade läromedel men det går inte att säga att pga dyslexi behöver du inte kunna lika mycket som andra, för att få samma omdöme.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    SYV är inte lärare och har inte kompetens att sätta betyg eller ge omdöme om studieresultat.
    Det jag vill bidra med här är att påtala följande:
    i fall du blir missnöjd med ditt omdöme (alltså om du tycker att du förtjänar högre omdöme än du fick) så har du rätt att klaga till Folkhögskolornas studeranderättsliga rådet. för info - se folkbildningsradet.se

    SYV-besökare SYV

    Hej, jag fick nu svar från en av folkhögskolorna. Var god läs nedan:

         "Angående svar på den specifika frågan  om man tar hänsyn till om en deltagare har dyslexi - svaret på den frågan är ja, folkhögskolornas personal ska ta hänsyn till vars och ens utgångspunkt och eventuella svårigheter. Och är man mindre bra på muntlig presentation, eller tvärtom skriftlig, så ska man få möjlighet att visa sin förmåga på alternativa sätt. Så, man ska ha möjlighet att få en 4:a.

    Mvh".