Jennifer
    Hej!
    Jag har alltid varit intresserad av att läsa till läkare. Dock vet jag inte vilken väg jag ska gå eller vad jag skall göra. Behöver hjälp med tips och information om största chans att komma in på läkarprogrammet.
    Jag har gått vård&omsorg på gymnasiet - gick ut med högsta betyg i allt. Vill tilläga att jag har läst matte 3B.
    För att bli behörig behöver jag:
    - Matte 4
    - Fysik 1&2
    - Kemi 1&2
    - Bilogi 1&2.
    Alltså vore det smart att läsa ett naturvetenskapligt basår på högskola.

    Nu till min fråga:
    Även om jag läser basåret kommer jag inte komma in på läkarprogrammet eftersom mitt jämförelsetal kommer ligga på runt 20 - högre krävs. Då behöver jag väl meritpoäng? Min fråga är då om jag borde läsa Engelska 7 och Matte 5 för att få så högt jämförelsetal som möjligt?

    Att göra högskoleprovet vore också smart, men om jag inte lyckas där så vill jag ändå ha en backup.

    Tacksam för svar.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jennifer,

    jag tycker du tänker helt rätt och har en bra plan. Ang. meritpoäng så ger eng 7 och matte 5 var sin meritpoängen. Max i merit är 22,5. Och du kommer att prövas i BII, kompletteringsgruppen, där det är inte omöjligt att just 22,5 kommer att krävas för att komma in; därför råder jag dig att planera för att även läsa Matte specialisering som ger 0.5 i merit eller moderna språk 3.
    Du behöver A betyg även i eng 7 och i matte-kurserna, matte 5 och matte specialisering; eller om du satsar på att få meritpoäng genom Moderna språk ... A betyg i moderna språk i så fall, steg 3 och/eller 4.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till!

    L. ;)

    Liselotte
    • : okej.. då hänger jag med! Tack så himla mycket för svaret.
    • : Nu till en annan fråga.. Ska jag läsa engelska 7 samt matte 5+specialisering på komvux?
    • : Jag är ganska duktig i engelska 7, skulle jag kunna göra en prövning isåfall? Och hur går jag tillväga då?
    • : på engelska menar jag*
    • Mikael : Prövning får man göra i alla kommuner, oavsett var man är folkbokförd - se på din kommuns och på grannkommunernas hemsidor om du hittar info om när du kan anmäla dig till prövning.
    Läs alla kommentarer