Emil
    Hej!
    Jag går natur natur på gymnasiet och ska börja åk 2 till hösten men av olika anledningar, både socialt och betygsmässigt, funderar jag på om jag vill gå om gymnasiet. Är detta möjligt? Jag gick ut med 340 poäng i nian. Går det till hösten 2019? Eller måste jag vänta till nästa omvalsperiod i maj nästa år eller går det inte alls? Jag har godkänt i alla betyg.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det är inte riktigt meningen att man ska gå om ett år på gymnasiet, om man har godkända betyg Och om man tycker man går på rätt gymnasieprogram.
    Du har dock rätt att söka om till år1 på gymnasiet till och med det året du fyller 19 år.
    Söker du efter det att Omvalsperioden är slut, ställs du sist i kö till utbildningar du söker, efter alla andra som sökte i tid, trots dina höga betyg; sådana är, tyvärr, reglerna.

    Sedan om du kommer in på samma program som du gick i år1 på samma eller på en annan skola, kommer skolan med störst sannolikhet "flytta upp dig" till år2, detta pga du redan har godkända betyg i år1.
    ****
    Det är om du vill gå ett ANNAT program där du har missat ett antal kurser som lästes i år1, som du ska kunna läsa om år1, om du kommer in.

    Söker man i tid - under val- eller omvalsperioden, konkurrerar man med sitt betygsvärde (på de betygen som finns i Slutbetyget från grundskolan). Du har, som sagt, rätt att söka - både nu och nästa år och kanske t om ännu nästa år, beroende på exakt när du är född.

    Att ha alla A betyg på gymnasiet är givetvis bra ur konkurrens-synpunkt, men man kan komma in på sin dröm-utbildning i alla fall, t.ex genom Högskoleprovet. Man kan också efter gymnasiet göra prövningar och höja de betyg man fick på gymnasiet.
    Vad är planen att du gör Efter gymnasiet?
    Vänligen
    ANNA

    • : Jag läste någon som läste gymnasiets 6 terminer på 3 med prövningar, går det så effektivt? Får man läsa om hur många kurser som helst och påverkar det något om man läser om nästintill alla än bara någon?
    • Anna : Den personen du läste om kanske läste på komvux; hen måste vara särbegåvad eller haft mycket goda förkunskaper och även god ekonomi - varje prövningsförsök kostar 500kr och resor till- från prövningar som kan göras i andra städer och eventuella övernattningar på annan ort bekostar man själv. Som gymnasieelev under 20 år, ser jag inte ngn sådan möjlighet.