Hej Lisa!

    Vad jag förstår utifrån din fråga, så är du behörig till högskolestuier men du vill höja dina betyg. Stämmer det? Eller är du inte behörig till den högskoleutbildning som du vill söka till?

    Om du är behörig, kan Högskoleprovet vara det bästa /snabbaste/ alternativa vägen in på högskola.

    För övrigt så är det information på den här sidan>> som gäller, om du vill söka till högskola/universitet i Sverige. Det är Antagning.se som gör antagning till högskoleutbildningar i Sverige och det är deras tolkning av reglerna som gäller. Hur de tolkar reglerna, står just på sidan här>> och i fall ngt. är oklart, är det säkrast att kontakta Antagning.se>> och få svar från dem direkt.

    Angående läsa på komvux och få Studiemedel: man kan önska läsa på Komvux av diverse olika anledningar. Om du t.ex vill lära dig ett nytt språk eller läsa kurser för din personliga utveckling (helt oberoende av behörighet till vidareutbildningar), då är det upp till komvux i din kommun att ta in dig på kurser eller inte. Läser du på komvux på minst halvtid (dvs 10 gymnasiepoäng per vecka, vilket = halvtid) har du rätt till 50% av studiemedel. Lägre studietakt ger inte rätt till Studiemedel. Övriga frågor om Studiemedel är det bäst att ställa till CSN.

    Om du vill bli behörig till en viss utbildning, är det viktigt att veta vilken utbildning det är - för att kunna svara på din fråga.

    Om du är behörig redan idag men vill höja dina betyg för att få fördelar i konkurrensen om utbildningsplats, är det retakes eller högskoleprovet som du är hänvisad till.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och önskar dig Lycka till!

    ANNA

    • : Hej Anna,
    • : Tack för ditt svar. Jag har behörighet till högskolestudier och vill söka till psykologprogrammet. Så jag tolkar det som att jag endast kan göra retakes eller högskoleprovet för att kunna komma in på utbildningen? Dvs. det finns inga andra möjligheter att läsa kurser som höjer mitt snitt? Tack igen/Lisa
    • : Då psykologprogrammet har områdesbehörighet A5, kan jag läsa områdeskurser som jag inte har läst tidigare? /Lisa
    • Milla : Nu har vi fått svar från den sakkunnige och jag skriver ett nytt svar till dig nu.
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa!

    Det är viktigt att veta om du redan har maximalt antal Meritpoäng på dina betyg i IB-diploma. Max antal i meritpoäng är 2,5.

    Om du redan har max antal meritpoäng, finns det inget som komvux kan hjälpa dig med. Då är det bara "retakes" eller högskoleprovet som gäller.

    Om du inte har max i merit, då skulle betyg i Områdeskurserna ge dig några meritpoäng. Men här är problemet att det måste vara betyg i "gamla kurser", som inte går att läsa längre. Prövningar får man göra i gamla kurser men senast 30 juni 2016, som är sista dag att göra prövning i en "gammal kurs" och efter det datumet får man inte längre göra prövningar i gamla kurser. Redan nu är det för sent (nästan garanterat för sent) att anmäla sig till prövningar, för att prövningsenheterna stänger för sommarlovet och sista prövnignar görs första veckan i juni och sista anmälningsdag brukar då vara i mitten av april (exempel: sista dag att anmäla sig på Prövningsenheten i Göteborg var 21 april och idag är det 25 april). Du skaffar dig kunskaper genom Självstudier innan en prövning, det är ingen undervisning... vilket medför vissa svårigheter också.

    Om du inte idag har max i merit (som är 2.5) - skulle du kunna läsa nya kurser men då bara matte, engelska7 och moderna språk - som skulle hjälpa dig att få högre meritvärde i så fall. Reglerna kring meritpoäng som gäller nu, finner du här>>

    Inga betyg från komvux, förutom i kurser som skulle ge dig meritpoäng, kommer att räknas med ihop med Diploma från IB-programmet.

    Du vet redan om "retakes" och om högskoleprovet (som gör att du prövas i HP-urvalsgruppen).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen,

    High School Diploma är ett dokument om utländsk gymnasieutbildning och vad gäller i så fall - kan du läsa här>> och om den inte är värderat mot svenska mått, behöver det i så fall göras, dvs värderas - och då får du svar på frågan om du har Grundläggande behörighet till högskolestudier i Sverige.

    Sedan är det så att i fall du saknar Särskild behörighet till just den högskoleutbildning som du vill söka till, kan du i så fall läsa in de kurserna på komvux. Det kan hända att du genom studier på High School har även den särskilda behörigheten. Men betyg i svenska behöver du skaffa dig - om det är utbildning med undervisningsspråk "svenska" som du vill söka till på en svensk högskola eller universitet. I stället för betyg i svenska kan du göra test TISUS = Test i Svenska för Universitetsstuderande. Detta för att bekräfta att du har nödvändiga kunskaper i svenska språket för att klara studier på högskolenivå med undervisningsspråk "svenska". Men i ditt fall när du även har IB-diploma så kanske du inte behöver läsa svenska.

    Det är en ovanlig situation när personen har två olika gymnasiala utbildningar (undantagsfall, kan man säga). Det kan därför bli ganska svårt att fastställa vad som gäller i ditt fall.

    Läs på den här sidan>> om vad som gäller för den, som vill söka till svensk högskola/universitet med utländska gymnasiebetyg och du kan, i fall ngt är oklart, ställa frågor till Antagning.se direkt>>

    Det är Antagning.se>> som gör antagning till svenska högskolor/universitet och det är deras tolkning av reglerna som gäller, därför är det många ggr bättre att vända sig direkt till dem för att få svar från experterna direkt.

    Du kan få hjälp av SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Jag råder dig boka tid hos SYV på komvux, ta med dig alla dina betyg och visa upp dem för SYV på komvux. Det är troligtvis så att SYV inte ska kunna ge dig alla svar direkt, utan behöver forska i saken och kontakta Antagning.se och kanske t o m flera ggr. Bra om du lämnar kopior på dina betyg hos SYV på komvux så att hen vet precis vilka kurser du har betyg i.

    *********

    Jag har nu pratat med expert från Universitets- och högskolerådet och fick följande svar:

    - det är bra om du laddar upp alla dina betyg på "mina sidor" på antagning.se;

    - det är inte säkert du behöver läsa Svenska 3 eller göra TISUS, för att det är troligtvis så att du genom din IB-diploma kan påvisa att du har behörighet i svenska (motsvarande gymnasial kurs Svenska 3), men om du skaffar dig betyg i Svenska 1, 2 och 3 och även i Engelska 5 och 6 samt i Matematik 1 (alla de är nya gymnasiekurser, som finns sedan år 2011 och kan läsas på komvux) - då kan det höja ditt meritvärde. Detta i fall du inte genom din High school diplom redan har jämförelsetal på 20.0 som är det högsta möjliga. Har du det högsta möjliga jämförelsetal, kan inte det höjas (och då är det meningslöst att skicka in fler betyg).

    *********

    Om jag hittar mer info som kan vara till hjälp för dig, lovar jag att utöka mitt svar ännu en gång.

    Lycka till!

    Hej igen, här får du tre snabblänkar där relevant information finns.

    IB-betyg bedömning: https://bedomningshandboken.uhr.se/Utlandska/Lander/Internationella-Utb-IB-/

    USA betyg bedömning: https://bedomningshandboken.uhr.se/Utlandska/Lander/USA/

    Och direktlänk till info på Antagning.se: https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/Hur-raknas-betygen1/

    Du får hemskt gärna visa våra svar till SYV på komvux i din kommun och vi hopas det blir till hjälp!

    • : Tack så mycket för svaret Milla! Jag har en annan fråga som jag hoppas få svar på: förutom mitt IB-diplom så har jag ett amerikanskt high school diploma, hade jag kunnat söka till högskoleutbildningar genom mitt high school diploma? Och vad är mina möjligheter till att gå på komvux eller liknande då? Tack igen/Lisa
    • Milla : Jag kommer nu utöka mitt svar till dig.