Anders

    Jag har arbets och organisationspsykologi med 20 poäng, statsvetenskap med 40 poäng samt pedagogik omfattande 60 poäng. Har jobbat i tjugo år som lärare (3 år), projektledare (7 år), studiecoach och administratör större delen av tiden. Det står stilla för mig helt nu. Jag är femtio år och vill inte gå i skola flera år igen. Hur kan jag agera? Jag arbetade som husbyggare, en utbildad, mellan tredje augusti 1987 och sista juni 1992 (total anställningstid). Kan det användas för yrkeslärarutbildning?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anders,

    För att bli behörig yrkeslärare måste man skaffa sig en Yrkeslärarexamen, på minst 90 högskolepoäng (tre terminers studier på högskolenivå på heltid).
    Så, om du vill bli Behörig, så måste du vända dig till de lärosäten som utfärdar just Yrkeslärarexamina. Det är deras bedömning som gäller om vad du behöver komplettera med för att kunna ta ut examen.
    ***
    Jag tänker samtidigt på andra möjligheter:

    - söka jobb som Obehörig lärare; det är lärarbrist och i avsaknad av behöriga lärare, kan en obehörig lärare få anställning (problemen här kan vara: obehöriga lärare får ej sätta betyg; och för dig kan det bli så att du får jobba i några år men sedan kommer en behörig lärare och "tar ditt jobb" - så blir du arbetslös, när det ändå är rätt många år för dig kvar till pension); då tänker jag så här: om du får jobb som obehörig lärare, försök då snarast möjligt komma in i ngt projekt för att bli behörig - projekten kan ha olika namn och vara med "lokal anknytning" (alltså gälla för en viss stad, t.ex)

    och
    - gå kortare utbildningar, t.ex en yh till lärarassistent. Yrkeshögskoleutbildningar (YH) till lärarassistent är på ett år, om man läser på heltid. Se gärna en lista på yh-till lärarassistent på yhguiden.se/lärarassistent

    • : Om man nu inte väljer skola och lärare?
    • Anna : Undrar du vilka andra jobb du kan få med den bakgrund du har?
    • Anna : Om du är 50 år, har du fortfarande ( i några år till) möjlighet att få studiemedel. Reglerna för studiemedel kan ändras, men som det är nu så är det - som längst - till sista dec det året man fyller 56 som man kan få Bidragsdel; Låna får man sluta ännu tidigare... Vad jag menar är att du fortfarande i några få år har möjlighet att läsa med studiemedel. Den möjlighet du kanske ska använda dig av. Det är, alltså, mycket "värre" att bli arbetslös när man är 56 år och ej längre kan läsa (pga ekonomin ej tillåter det). och så har man som 56åring ändå minst 10 år kvar till pension... Då är det kanske bättre att läsa till t.ex yrkeslärare nu, när du fortfarande kan få både bidrag och även låna pengar av CSN. Som behörig lärare lär man inte bli arbetslös. Det är i alla fall vad alla prognoser säger.
    • : Samtidigt måste man fortsätta betala på skulden även efter pensioneringen. CSN, nja. Tänkte dra ned litet på tempot och hålla mig till vanlig heltid. Kan villkoren i skolan.
    • Ludmila : Bra att du kan villkoren i skolan. Det är du som bestämmer vad du vill göra. du vet också att det ej finns ngt jobbgaranti i Sverige och varje arbetsgivare bestämmer själv vem hen anställer. Ingen SYV eller ngn annan kan säga - gå den här utbildning eller sök de här jobben, så får du "ditt på det torra" fram till pension. För att hjälpa dig fatta (för dig) Rätt beslut, boka tid med SYV på komvux; kika också på många olika yrken på www.framtid.se - för att du kanske "snubblar" där över ngt. yrke som du inte tänkte på men inom vilket du vill skaffa dig utbildning eller kanske kan få jobb även utan någon mer utbildning.
    • : Tack ska du ha. Det jag tänker mest på är om jag kan använda det jag kan redan, befintlig erfarenhet, för något framöver. Mellan 18 och 23 jobbade jag med bygg men utan formell examen. Det var heller aldrig hela fem år vilket vanligen krävs för yrkeslärare. Jag har jobb just nu men trampar vatten. Kan visst tänka mig att läsa bredvid men vill inte återupprepa det jag redan läst.
    • Mikael : Jag har nu skrivit ett nytt svar till dig.
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Anders,

    jag ser i din fråga att du även har arbetat som husbyggare. Så, kanske yrken inom Fastighetsbranschen skulle vara ngt för dig - bovärd/husvärd, fastighetsansvarig, uthyrare eller ngt. annat fastighets-yrke
    Eller kanske kan du utbilda dig till bygglovshandläggare ? Det är en yrkeshögskoleutbildning. Exempel - den här yh är på 1,5 år på distans. Och den här - också (1,5 år Distans). Att utb.är på distans gör att du behöver inte flytta och att du kanske kan slippa låna pengar, om du kan jobba vid sidan av studier.
    ... och den här yh till bygglovhandläggare går på 75% av studietakt - då är det lättare att få tid att räcka om man ska jobba vid sidan av studier.