stefan
    Hej
    Jag har gått naturprogrammet på gymnasiet(2500 p) men har gått ut med F i 3 ämnen (Fysik 2, Matte 4 och Entreprenörskap). Och som jag har förstått det så behöver jag 2250p för att kunna söka till Högskola/Universitet. Så nu undrar jag hur jag ska göra med komvux, måste jag läsa ett av de ämnena jag har fått F i eller kan jag välja ett annat ämne som är lättare för få upp mina poäng. Har inga F i kärnämnena (Sv 1,2,3. Eng 5,6,7 och Ma 1,2,3)

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Stefan,

    du behöver inte läsa just samma kurser som du fick F i.

    Du kan läsa eller göra prövningar i Andra kurser. Bra att göra planering med SYV på komvux i din kommun.

    Du kan inte ta in betyg i Idrott&hälsa 1 in i examen från komvux; så de 100 poängen "går bort".

    Sedan behöver du ha minst 2400 poäng in i ditt Examen från komvux, utan Idrottsbetyget, alltså.

    Det är fördelaktigt för ditt meritvärde om du ej har några F-betyg inom de 2400p. som du tar in i ditt Examesnbevis. F-betygen drar ner meritvärde mycket.

    Dock, får du ha max 150 poäng F-betyg in i Examensbevis från komvux, av de totala 2400 poängen.

    Mvh

    SYV