Alena
    Hej!

    Jag läser samhällsvetenskapsprogrammet och tycker om alla mina kurser - förutom idrott. Den idrottskursen jag läser är 50 p, vilket innebär att jag får mitt kursbetyg vårterminen i åk 2. Jag är väldigt nervös inför att jag inte kommer få ett A i kursen, vilket kommer krossa min dröm om att gå ut gymnasiet med maxpoäng. Jag har hittills A i alla kurser då jag är väldigt bra anpassad efter det teoretiska systemet, men när det gäller ett ämne så praktiskt som idrott så blir det väldigt svårt.

    I årskurs 1 fick jag A på de två idrottsprov vi hade. Men när det gällde bollförmåga och gymnastik så insåg både jag och läraren att mina kunskaper brister. I årskurs 2 ska vi få en ny idrottslärare - som tidigare elever beskrivit som sträng och aggressiv - vilket gör mig ännu mer nervös. Jag försöker mitt bästa men kan inte hjälpa att jag inte har bra kunskaper då jag inte tränar på fritiden. Jag ska försöka prata med läraren om mitt mål och hur jag kan göra för att utvecklas, men det känns som om jag inte kan missa det faktum att jag inte är - och aldrig kommer vara - en idrottsmänniska.

    Har ni några förslag på hur jag ska ta mig till väga? Jag är jättenervös över att det här ska förstöra mitt examensbevis som jag arbetat så hårt över. Det känns orättvist att ett litet betyg kan förstöra flera timmars slit.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Alena!

    Jag förstår att du har en dröm om att uppnå max i meritvärde, som är 22.5 vilket innebär att du behöver alla A-betyg i alla kurser + max i merit.

    Att prata med läraren, tycker jag, är en mycket bra idé. Säg att du är beredd att göra ditt absolut bästa och fråga om du kan "kompensera" genom extrauppgifter på den teoretiska delen av kursen. Klasslärare, kurator, Studie- och yrkesvägledare och rektor på ditt program kan alla vara till hjälp - genom att ge tips och råd.

    Jag ser att du är 17 år, dvs ännu inte är myndig. Du kan därför "gott och väl" be dina vårdnadshavare prata med personal på skolan och "föra din talan" så att säga, samråda med personal på skolan, be om tips och råd.

    Det är jättebra att du har höga ambitioner. Dock är det inte alltid möjligt att uppnå alla våra mål "till punkt och pricka". Ingen är perfekt. Alla vi har våra "fel och brister" och det är inte någon katastrof även om du får E i Idrott och hälsa 1, som är en obligatorisk kurs på alla gymnasiala program. Det är en 100 poängs kurs som läses på alla program och måste finnas i examensbeviset. Det skulle inte bli någon katastrof även om du fick F i den kursen. Även med F i idrott och hälsa 1, kan man få examensbevis och bli behörig till högskola/universitet och komma in på en högskoleutbildning.

    Säg att det värsta skulle hända och du skulle få F i Idrottskursen. Om du får A betyg i alla andra kurser, kommer du med F i idrott få ca 19.2 i Jämförelsetal. Har du sedan 2,5 i merit, blir ditt Meritvärde ca 21.7 vilket är väldigt högt och ger plats på de flesta högskoleutbildningar i Sverige.

    ***

    För kännedom: på komvux läser man inte Idrottskurser. Skulle du få Examensbevis från komvux, kommer inte betyg i idrott och hälsa ingå i Examensbeviset. Men jag vill inte råda dig avsiktligt "missa" ngt. på gymnasiet för att sedan kunna få Examensbevis från komvux. Det finns inte, som jag ser det, ngt. "egetvärde" i Examensbeviset med alla A betyg i. Visst är det imponerande, men när du är väl inne på högskola, och läser tllsammans med dem som hade lägre betyg på gymnasiet - och ni läser samma kurser på högskola och kanske sedan jobbar på samma arbetsplats och har samma arbetsuppgifter och samma lön, så kommer inte någon att minnas /eller inte ens veta/ att du hade alla A-betyg på gymnasiet. När du söker jobb efter högskoleutbildning, visar du inte upp dina gymnasiebetyg, utan bara högskolebetyg. Ingen kan förbjuda dig skicka med även betyg från gymnasiet, men det kan spela till din nackdel /kan uppfattas som att du vill skryta genom att visa upp dina höga gymnasiebetyg "i onödan", när det inte efterfrågas/. På sätt kan man t o m mista möjlighet till anställning. Det finns rekryterare och chefer som skulle "dra öronen åt sig" när en person söker jobb som vill påvisa att hen är "bättre än andra"... det kan i alla fall uppfattas på det sättet och de kan välja någon annan med lägre betyg, som får "ditt jobb" i stället för dig.

    Så tänker jag. Det kan finnas olika åsikter, då det ej är en exakt vetenskap, utan det kan bli både "si och så", ingen riktigt vet hur det kommer att gå.

    Fundera lite på mitt svar. Samråd med dina vårdnadshavare/föräldrar, med andra vuxna som du litar på - och kom fram till din egen ståndpunkt i den frågan.

    Att "misslyckas" är också en värdefull erfarenhet. Att inte kunna uppnå alla sina mål, men ändå "köra vidare" och göra det bästa av situationen, "fixa" det ändå, trots hinder - är värt mycket. Det gör dig till en starkare person. Det är i alla fall min åsikt som baseras på erfarenhet och som har rätt att existera. Jag detal med mig av mina erfarenheter, vad jag har varit med om och vad jag har hört andra berätta för mig.

    Hälsningar

    Mikael SYV