Annie
    Hej! Jag går just nu i nian och engelska är ett av mina favoritämne, jag har börjat fundera på vad jag ska välja som individuellt val i tvåan, och jag skulle vilja ha engelska 7. Jag har just nu B i engelska och kommer förmodligen höja mig denna terminen. Hur svår är engelska 7 och vad kommer man få för uppgifter? Tack

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Annie,

    det är jättebra att engelska är ett av dina favoritämnen! För att kunskaper i engelska behövs inom i princip alla yrken!

    Godkänt betyg i Engelska 7 ger också, enligt de regler som gäller nu (som ev kan ändras för att det finns förslag på att ändra reglerna kring meritpoäng) - en meritpoäng vid ansökan till svenska högskoleutbildningar.

    Engelska 7 läser man på gymnasiet som valbar kurs under åk3. Under åk1 läser man engelska 5; under åk2 läser man engelska 6 och sedan kan man under åk3 läsa engelska 7 om just din gymnasieskola kommer att erbjuda den möjligheten. Det är inte obligatoriskt att läsa engelska 7 på någon av de nationella svenska gymnasieprogram. Och det kan tyvärr bli så att det ej kommer erbjudas den möjligheten, t.ex pga lärarbrist.

    Vad jag som Studie- och yrkesvägledare vet om innehåll i kursen Engelska 7 - är det som jag kan läsa på Skolverkets hemsida >>:

    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

    Kommunikationens innehåll

    • Teoretiska och komplexa ämnesområden, även av mer vetenskaplig karaktär, med anknytning till elevernas utbildning, valt fördjupningsområde, samhällsfrågor och arbetsliv; tankar, åsikter, idéer, erfarenheter och känslor; kulturyttringar i samtiden och historien, till exempel litterära epoker.
    • Samhällsfrågor, kulturella, historiska, politiska och sociala förhållanden samt etiska och existentiella frågor i olika sammanhang och delar av världen där engelska används.

    Reception

    • Talat språk, även med social och dialektal färgning, och texter, även komplexa och formella, som är berättande, diskuterande, argumenterande, rapporterande, redogörande och utredande, även via film och andra medier.
    • Sammanhängande talat språk och samtal av olika slag, till exempel debatter, fördjupande reportage och föreläsningar.
    • Samtida och äldre skönlitteratur och annan fiktion inom olika genrer, till exempel dramatik.
    • Texter av olika slag och med olika syften, till exempel avtalstexter, fördjupande artiklar och vetenskapliga texter.
    • Strategier för att överblicka och strukturera information i större textmängder eller längre sekvenser av talat språk.
    • Strategier för att dra slutsatser om talat språk och texter när det gäller attityder, perspektiv, syfte och värderingar samt för att uppfatta underförstådd betydelse.
    • Hur muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer är uppbyggda. Hur stilistiska och retoriska grepp används för olika syften samt hur språk används som maktmedel.

    Produktion och interaktion

    • Muntlig och skriftlig produktion och interaktion i olika situationer och med olika syften, där eleverna argumenterar ur olika perspektiv, ansöker, resonerar, värderar, utreder, förhandlar och motiverar sina åsikter.
    • Muntlig och skriftlig framställning inom valt fördjupningsområde.
    • Strategier för användning av olika typer av källor, med källkritisk medvetenhet och vedertagna sätt att ange källor, inom valt fördjupningsområde och inom andra områden.
    • Strategier och modern teknik för att medverka i, leda och dokumentera samtal och skriftlig kommunikation i olika medier, till exempel i arbetsprocesser och förhandlingssituationer med anknytning till samhälls- och arbetslivet.
    • Användning av grundläggande stilistiska och retoriska grepp.
    • Bearbetning av språk och struktur i egna och andras framställningar, i formella och komplexa sammanhang, och för att skapa anpassning till genre, stilnivå och syfte.

    Lärare i Engelska kan säkert ge mer information om innehåll inom engelska-kurser.

    Du som gillar engelska se gärna informatiom om Språkyrken>>www.framtid.se

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Tack!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    • : Jag har A i Engelska och talar språket flytande sedan 6an tack vare internet och mitt intresse inom konst. Så det hade ju varit bra om man kunde läsa Engelska 7 redan i första året på gymnasiet, men jag antar att det är skolan som avser om det är möjligt eller inte?
    • Julia : Schemamässigt kan det bli svårt; t.ex är det ofta samma lärare som undervisar i eng 5, 6 och 7 och lektioner i eng5 och 7 kan därför inte gå samtidigt (pga läraren inte kan klona sig). Om du har mycket lätt för engelska, rekommenderar jag att du ber läraren om extrauppgifter inom kursen som du kommer läsa under år1, som heter Engelska 5 och då kan du ganska lätt få A i betyg, samtidigt som du har mer tid och ork för andra ämnen. Men det är inte förbjudet att ställa frågorna till skolan och olika lokala lösningar kan, givetvis, förekomma. För examensbevis behöver du godkänt betyg i Engelska 5; och om exam.beviset är från ett högskoleförberedande program - även i engelska 6. Kursen eng 7 krävs inte för examensbevis eller för behörighet till ngn svensk högskoleutbildning ( i alla fall som det är nu, nov 2019).
    Läs alla kommentarer