Gäst
    Hej! jag har en fråga som jag behöver hitta svar på.
    En tjej läser estetiska programmet där moderna språk inte ingår.

    Hon ska göra en prövning i moderna språk arabiska 3 och 4. (lägga det som utökat program dvs inte inom individuellt val)
    Kommer det att räknas med i jämförelsetalet?
    Kommer hon att få meritpoäng för kurserna?

    Hon läser dessutom modersmål arabiska, det ger ju inga meritpoäng men kommer det att räknas med i jämförelsetalet?

    Hur påverkar det betygssnittet, när en elev läser utökat program?
    Hoppas du kan hjälpa mig :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Kurser som läses utanför programmets 2500 poäng bör i Examensbeviset vara markerade som "U" /utökad kurs/.

    U-kurser räknas in i elevens Jämförelsetal i två fall:

    1. om just den kursen behövs för Särskild behörighet till den högskoleutbildning som personen söker just då

    eller

    2. om kursen ger Meritpoäng.

    Moderna språk 3 och 4 ger Meritpoäng. Därför kommer de betygen räknas in i elevens jämförelsetal.

    Angående Modersmål - så är det så att i fall kurserna i Modersmål /och det finns tre stycken kurser man kan läsa inom Modersmål/ finns i Examensbeviset men ej är markerade med "U", då ingår dem inom programmets 2500 poäng och alla betyg inom programmets 2500 poäng /förutom Gymnasiearbete/ räknas in i elevens Jämförelsetal.

    Jag hoppas du nu fick svar på dina frågor! Återkom annars igen, så ska jag försöka förklara bättre.

    Bästa hälsningar

    ANNA