Amal
    Hej!
    Jag behöver hjälp med att välja karriär! Jag är färdig med gymnasiet förra året och jag är undersköterska, det senaste året har jag jobbat i sjukhuset, demensboende och förskola och jag känner att inget av de passar mig näst, jag har ingen drömjobb och jag vet inte vad jag vill jobba med, jag vet inte heller vad jag är bra på! Jag behöver hjälp!! Jag skulle kunna tänka mig att jobba med ensam kommande barn, eller flyktingar men jag vet inte om det behövs nån utbildning (i så fall, vilket?) jag är muslimsk och jag vill kunna be min bön när jag är i jobbet, jag vill inte ha ett jobb som krävs en särskild klädstil (dessa 2 är det viktigaste för mig), jag tänker att jag skulle kunna bli bra på vilket jobb som helst om jag fick lite tid och om jag gillar jobbet och tycker att det är roligt! Jag skulle kunna uppskatta om någon hjälpte mig att komma några förslag med vad jag skulle kunna jobba med! Jag vet att jag inte ger tillräckligt info för att få hjälp men jag vet inte själv! Jag blir galen av att leta och inte få nåt fram. Kan någon hjälpa mig?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amal; boka tid hos Studie- och yrkesvägledare på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Då kan ni sitta och diskutera din situation och ni kan träffas några gånger; du kan tänka till mellan samtalen och förhoppningsvis komma fram till vad du vill göra näst...
    Även Arbetsförmedlingen borde kunna erbjuda träffa en Arbetsvägledare (även om du idag inte är arbetslös) - du kan ex. skriva in dig på AF som "ombytessökande" (en person som har jobb men vill hitta ett annat, mer passande, för att byta jobb).

    Det vi här på Fråga SYV kan hjälpa dig är att tipsa dig om några sidor där du förhoppningsvis kan hitta info som blir till hjälp för dig: www.framtid.se - info om tusentals yrken; www.yhguiden.se - utbildningar på yrkeshögskola och du kan också göra tester - testsvar kan hjälpa dig att komma på vad du vill satsa på:
    Gymnasieguiden.se/testet >> - är i första hand för att bestämma sig ang. gymnasieprogram men kan även ge indikation, för övrigt, vad man är bra på och vad man vill med sitt yrkesliv;

    Framtid.se/test >> - baserat på en psykologisk modell för självinsikt som används över hela världen och lärs även ut på flera universitet bl.a på Stanford, i Madrid och i Chile.