Sebastian
    Hej!
    Jag går första året på gymnasiet och tänker plugga modersmål år 2. Jag undrar om ämnet modersmål kan ersätta ett betyg, till exempel om jag har F i kemi 2, kan jag ersätta det betyget med modersmål betyget?
    • Milla : Vilket program och inriktning läser du?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sebastian,
    tyvärr är svar på din fråga Nej, det går inte.

    På gymnasiet är målet att uppnå kraven för Examensbevis.
    Jag vet inte vilket program du läser på och det är "mindre bra" - för att om jag visste vilket program och inriktning du kommer att läsa - skulle jag kunnat ge ett bättre svar.

    Studie- och yrkesvägledare

    Allmänt gäller
    kurser i modersmål kan på gymnasiet ingå i Examensbeviset som:

    • kurser inom Individuellt val
    • kan ersätta de obligatoriska kurser i Moderna språk /om kurser i moderna språk ingår som obligatoriska i just ditt gymnasiepogram/
    • finnas i examensbeviset som U-kurser (utökade) - utanför programmets 2500 poäng och betyg i de kurser räknas i så fall inte in i elevens jämförelsetal/meritvärde.