Adde
    Hej!
    Länkar en gammal fråga jag ställde och fortsätter därefter här, den förra frågan hör ihop med denna därmed länkar jag den.
    http://www.fragasyv.se/fragor/byte-av-gymnasieprogram-utan-att-uppna-merit-vaerdet-samt-asperger

    Rektorn på skolan gick inte med på att jag skulle få byta till NA, vi förde därefter kontakt med andra skolor men där var det antingen fullt i klasserna, eller helt enkelt ansåg dem det försent för att byta linje.
    Jag valde därför att hoppa av gymnasiet i Januari.

    Jag sökte inte in till någon skola när förhandsvalet skulle göras heller då det kändes alldeles för tidigt för mig att börja söka skolor/linjer, en knapp månad efter att jag hoppade av.
    Sedan jag hoppade av Gymnasiet har jag studerat på egen hand i ämnen jag personligen finner mer intressanta. Jag har också på senare tid öppnat upp mina tankar lite mer om att börja på gymnasiet igen.

    Därmed kommer min fråga nu om det finns möjlighet för mig att söka in till något gymnasie nu?
    Då jag vet att jag har låga meritvärden i jämförelse med de skolor jag skulle vilja gå på, så fick jag också höra i tidigare kontakt med SYV att man kan skriva en slags bilaga i ansökan?
    Den bilagan ska då innehålla all möjlig information kring min diagnos och varför det gick som de gick med betygen i högstadiet. Är ju inte alla som med 40-50% frånvaro ändå lyckas på godkänt i alla ämnen.
    Tack på förhand :)
    • Liselotte : ang. Bilagan - är det Kurator som skriver den och inte eleven eller föräldrarna. Du måste söka upp en kurator.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Adde!

    Jag har nu läst även din tidigare fråga och våra tidigare svar till dig.

    Jag tycker du behöver ta hjälp av en Kurator, antingen på din gamla grundskola, din gamla gymnasieskola eller fråga på utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd.

    Liselotte

    De alternativ som jag ser för din gymnasieutbildning är:

    1. läsa på IM, individuellt alternativ>> (dit skrivs man in via kurator)

    eller

    2. att din kommun köper distansundervisning för dig, t.ex på Hermods Distans>>

    eller

    3. att det går med hjälp av kurator ändå hitta någon gymnasial utbildning som skulle passa dig (möjligtvis behöver du flytta och bo på skolorten i så fall).

    Gymnasiet är frivilligt att gå på men kommuner har den så kallade "aktivitetsansvar" för ungdomar under 20 år gamla. Du eller dina vårdnadshavare kan ringa till kommunens växel och fråga vem är det i er kommun som har KAA (Kommunens Aktivitets Ansvar) och om de svarar att de inte vet, be att få prata med socialtjänstens Ungdomsgruppen, men chefen där. Socialtjänsten (ungdomsgruppen) måste kunna hitta svar på frågan vem som har KAA i din kommun.

    Den personen KAA-ansvarig måste hjälpa dig vidare, förmedla kontakt med "rätt kurator".

    Det är i alla fall vad jag tycker bör göras!

    Önskar dig Lycka till!

    L. :)