Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Rahaf,

    för att bli Behörig, räcker det med E-betyg.

    alla behöriga sökande deltar sedan i Konkurrensen. Erfarenhet säger att det är höga betyg som krävs för att kunna komma in på tandläkarprogrammet.

    Men om man har A-betyg i alla andra gymnasiala kurser och bara C i Engelska 5, får man jämförelsetal på ca 19.8. Om man inte har några Meritpoäng, blir det svårt att komma in.... men det är ju egentligen ingen som vet hur ansöknings/antagningsläga kommer att ser ut i framtiden.

    Man konkurrerar med de betyg man har.

    Det är viktigast att bli Behörig. Konkurrera kan man även med Resultatet av högskoleprovet. Ibland öppnas det också möjligheter till Alternativ antagning>> och då kan även tidigare arbetslivserfarenhet och "andra meriter" spela roll. Men under alla förutsättningar, måste man bli Behörig - för att delta i konkurrensen om utbildningsplats.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänliga hälsningar

    JuIia SYV