Maja
    Hej!

    Jag undrar ifall man kan välja att ta bort ämnen ur sin kursplan. Det är en väldigt lång historia, men det är så att jag under 1,5 år lidit utav psykisk ohälsa och inte fått något stöd alls från skolan, jag har ingen att prata med i skolan då både rektorn och sjuksköterska verkar ogilla mig starkt (inte endast jag som anser det), och det enda de vill ta upp med mig är min frånvaro och att mitt CSN dragits trots lämnat intyg istället för att genuint vilja veta hur jag mår och ifall jag är på bättringsvägen.

    Detta har i sin tur naturligtvis resulterat i att jag hamnat back i kurser. Jag fick F i idrott och matte som jag utlovades skulle kunna ta år tre, men skolan sköt upp på det tills nu Februari. Det är nu jag kommit igång med Idrotten och Matten som är 100 poängs kurser som de förväntar sig att jag ska klara av tillsammans med mina nio andra ämnen. Ska jag verkligen klara av 11 kurser på drygt fyra månader? Jag har redan fått diagnoserat utmattningssyndrom plus ytterligare en sak jag inte vill ta upp, men jag har inte orken för allt det. Vilja absolut men jag kommer bara köra slut på mig själv ännu mer.

    Jag kommer ta ett sabbatsår efter studenten, så för att underlätta det för mig själv tänkte jag att det hade varit enklast att ta bort 3-4 kurser. Jag har kapaciteten men inte orken, så mindre kurser hade gjort det enklare för mig att nå högre betyg i de kurser jag faktiskt läser, istället för att sträva efter endast godkänt betyg i elva kurser. Det ideala hade varit att jag tar bort 3-4 kurser som jag sedan läser på komvux, 2 kurser nästa hösttermin, 1-2 kurser på vårterminen och sedan är jag redo för att söka högskola då mina betyg sen innan jag blev sjuk är bra. Finns det någon lag eller så som säger att detta inte går? Jag hade egentligen varit klar med både idrotten och matten tills nu, men de har varit så sjukt oförstående och skjutit upp allting och nu står jag här, 4 månader innan studenten, med ELVA kurser och saker jag ligger back i, jag mår inte alls bra och detta gör det inte enklare. Som pricken över i:et har jag ingen i skolan att prata med då både rektor, sjuksköterska och mentor endast verkar vela få mötena vi varit på överstökade så snabbt som möjligt. Därför vill jag gärna kunna komma med något konkret när jag presenterar min idé för skolan SYV och rektorn.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Maja,
    skolpersonal har väldigt mycket att göra. Och speciellt rektorerna, som är ytterstansvariga för allt som händer på skolan; många ggr har inte skolpersonal tid och ork att göra det som alla önskar att de borde ha gjort.

    Angående de konkreta ämnena/kurserna
    - Idrott och hälsa 1 får ej ingå i examensbevis från Komvux; så om du inte tar ut examen från gymnasiet, utan kommer senare ta ut examen från Komvux, så behöver du inte betyget i idrott och hälsa 1;

    - Matematik
    om jag förstår dig rätt, fick du F eller inget betyg i Matematik 1 eller i en annan mattekurs.... Reglerna säger att du bör erbjudas prövning "innan du slutar på gymnasiet"; alltså prövning kan erbjudas kort tid innan avslutning i årskurs 3 (eller när som helst innan dess); vinst för dig i att "dra ut" på det är att du under tiden lär dig mer matematik och kan därför lättare få högre betyg när du gör prövning.

    Om du har Intyg som sjukskriver dig
    Om du för närvarande och framåt är sjukskriven, behöver du inte läsa i större omfattning än vad intyget om sjukskrivning föreskriver. Du får läsa mer på frivillig basis, om du orkar och vill.
    Exempel: om du är och förblir sjukskriven på halvtid; kan du läsa på halvtid (hälften av kurserna) eller läsa mer, om du orkar och vill.
    Om du är sjukskriven på heltid, behöver du inte läsa alls, men du kan göra det i den omfattning som du själv känner att du orkar.

    Om du inte har Intyg som för närvarande (och framåt) sjukskriver dig - kanske kan du få ett sådant intyg?

    Om du inte har - och inte kan /eller vill/ skaffa dig - sjukskrivningsintyg
    Om du redan har "förlorat" studiebidraget och inte "bryr" dig om studiebidraget från CSN, kan du egentligen bara de facto gå på de lektioner som du vill, alltså "skolka" från de ämnena som du känner att du ändå ej kommer att klara; ett konstigt råd från en SYV, som jag ger dig nu... - det förstår jag själv också, men om det är så som du beskriver (jobbigt med alla mötena och att alla ska komma överens och du inte orkar med allt detta...), så går du bara på lektionerna i de ämnen vilka du just nu vill/orkar läsa.

    Om du inte kan skaffa dig sjukskrivningsintyg och samtidigt inte vill skolka
    Skriv ner de ämnena som du vill läsa; gå till SYV och lämna in listan - be SYV-en ta upp det snarast med rektorn - målet är få rektorn att fatta beslut om Reducerat program.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Mikael

    • : Hej Mikael! Tack så mycket för snabbt svar. Menar du då att jag egentligen inte behöver Idrott och hälsa 1? Jag har inte haft kursen alls och såsom de förklarat det kan jag inte läsa det på komvux så att ta det nu är min enda möjlighet. Jag hade självklart hellre skippat idrotten och läst något annat på komvux som inte kräver fysisk träning då jag är bättre på att plugga än träna. Jag har bara fått uppfattningen att - att gå ut med inget betyg alls i Idrott kommer hindra mig från att söka högskola,
    • : Jag har fått ett intyg som säger att jag kan vara borta upp till 30% men ingenting händer. Skolan gör inget, mitt CSN är indraget och jag vet inte var jag ska vända mig.
    • : Det är min Plan B faktiskt, att jag slutar gå till de ämnena jag inte "vill" ha eller orkar med. Då kommer ju mitt CSN drabbas vilket jag inte vill, men i värsta fall får det bli så! Tack så mycket för dina råd och tips! :)
    • Mikael : Godkänt betyg i idrott och hälsa 1 krävs om man vill komma in på Fysioterapeutprogrammet eller bli Lärare i Idrott. Men annars har man ingen nytta av det betyget, egentligen. I Examensbeviset från GYMNASIET är idrott och hälsa 1 en Obligatorisk kurs, men i Examensbevis från Komvux får inte den kursen ingå (Idrott undervisas ju inte på komvux).
    • Mikael : Att du ej har betyg i idrott och hälsa från gymnasiet hindrar Inte från att söka till högskola. Det är endast några få utbildningar som ex. fysioterapeutprogrammet och idrottslärarutbildningen som kräver godkänt betyg i idrott från gymnaseit.
    • Mikael :

      CSN "går på" vad din skola rapporterar in till CSN. Om din skola rapporterar "full närvaro" på dig, då kan inte CSN stänga av studiebidraget. Din skola borde rapportera "full närvaro" på dig, om du - under tiden då du hade intyget - var i skolan 70%, som minst. Problemet är att det krävs inte alls mycket för att förlora studiebidraget: redan 4 timmar olovlig frånvaro per månad resulterar i förlorat CSN-bidrag, när man är gymnasieelev. Sedan månste man ha 100% närvaro i en hel månad för att få tillbaka CSN-bidraget (Studiehjälpen).

    • Mikael : Prata med Kurator på din skola. Ta med dig intyget om sjukskrivningen. Kanske kan du få högre sjukskrivningsgrad på intyget (fråga den sjukskrivande läkare eller psykolog)? Det enklaste vore om Kurator pratade med Rektorn och rektorn ger skoladministratör en anvisning att rapportera full närvaro på dig till CSN (oavsett hur mycket du är i skolan). Med den historiken du har av sjukfrånvaro och "övrig strul" borde - som jag ser det - rektorn gå med på det. Får skoladministratör "order" från rektorn att rapportera full närvaro på dig - så gör hen det och CSN "går" helt på vad skolan rapporterar till CSN.
    Läs alla kommentarer