Anton
    Hej!
    Jag ska börja på VVS nu till hösten och jag har tänkt att bli behörig till att söka in på Universitet/Högskola, vilka extra kurser behöver jag läsa för att bli behörig?

    Jag vet också att de flesta Universiteten kräver mer än bara de behöriga kurserna, måste jag läsa ännu mer på komvux eller kan jag gå något som min SYV på min skola pratade om, något som heter basår?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Anton,

    alla elever på alla yrkesprogram på gymnasiet har rätt att läsa kurser för Grundläggande behörighet - det är svenska 2,3 och engelska 6.
    Vilka kurser som krävs för Särskild behörighet - beror på.. är det läkarprogreammet krävs det fysik2, kemi2, biologi 2 och matte 4; är det juristprogrammet - är det historia 1b och samhällskunskap 1b; det är alltså Olika kurser för Särskild behörighet; vilken högskoleutb. är du intresserad av?

    På VVS-programmet gäller - för att få Grundläggande behörighet till höskolestudier:

    men man kan också läsa engelska 6 och svenska eller SAS, svenska som andraspråk 2 och 3 - utanför programmets 2500 poäng, som utökade kurser /"U"-kurser/.

    Hej,
    Polisutbildningen kräver bl a att man har KÖRKORT. Man måste också klara fysiska och psykologiska tester. Att få behörighet vad gäller Betyg, kan man på yrkesprogram, om skolan erbjuder läsa lite mer inom samhällskunskap och historia, i annat fall kan man komplettera efter gymnasiet.

    Att bli behörig till tandläkarprogrammet på VVS-programmet går inte. Tandläkarprogrammet kräver för Särskild behörighet godkända betyg i kurserna Fysik2, Kemi2, Biologi 2 och Matematik 4. På VVS-programmet läser man endast matematik 1a; och man läser inte fysik, kemi eller biologi, över huvudet taget. Det kommer på så sätt att saknas 950 poäng... vilket är mer än 2 terminers studier på heltid. Det som är rimligt är att försöka läsa matematik 2a och kurser för Grundläggande behörighet och på så sätt bli behörig till Naturvetenskaplig basår - ... och efter 1 års komplettering, kan man bli behörig till tandläkarprogrammet.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA

    • : Hej! Förlåt att jag är sen med svar! Jag hade kanske tänkt mig Polis eller Tandläkare.
    • Anna : Reglerna kring Polisutbildningen kanske förändras... tanken är att det ska bli en akademisk utbildning, vilket den inte är idag. Särskild behörighet till tandläkarprogrammet är gokända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matte 4.