Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32076 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'dispens från engelska' (11 st.)
-
Vilket introduktionsprogram?
Anna har godkänt i ma,sv och 5 andra ämnen. Vill bli snickare. Ska hon söka yrkesintroduktion eller programinriktat val?
Hej Malin,Anna är behörig att söka både till Programinriktat val och till yrkesintroduktion. Min bedömning är att det är fördelaktigare för Anna att läsa på... Läs hela svaret -
Vad händer om jag inte kommer in?
Jag undrar om det finns chans för mig att komma in på ett gymnasium fast jag inte har godkänt i Engelska om jag är godkänt i alla andra ämnen? Om det finns nån chans att jag kan plugga upp min engelska i gymnasiumet eller om jag måste gå skolförberedande?
Hej,just i engelska kan man eventuellt få dispans. Det är oftast Rektor på det programmet på gymnasieskolan, dit man söker, som fattar beslut om dispens kan beviljas eller inte. Det kan dock... Läs hela svaret -
Kan jag komma in på gymnasiet utan godkänt i engelska?
Hej jag har sån fobi för o prata inför andra speciellt på engelska och vi ska ha nationella muntligt på tisdag,kan verkligen inte göra det o har försökt förbereda mig o så o testat flera gånger men det går verkligen inte. Så min fråga är om jag kan komma in på någon gymnasie linje utan godkänt i...
Just i engelska kan rektor på den gymnasieskola som du söker till, bevilja dispens (undantag), men då måste två villkor uppfyllas:att du inte har haft möjlighet att... Läs hela svaret -
Jag har F i engelska, behöver jag gå om?
Hej jag är 15år och går i slutet av 8an.. jag har F i slutbetyg i engelska! Kommer jag få gå om 8an?? Kommer jag inte få betyg? Hur kan jag komma in på gymnasiet?? Jag har dessutom ganska hög frånvaro från skolan för jag har bara gått halva dagar i skolan pågrund av anorexia.. Vet inte...
Hej,att gå om ett år på grundskolan är kanske en mycket bra idé, om du får göra det. Du har ju en underliggande sjukdom och pga kan behöva mer tid på dig.Det skulle... Läs hela svaret -
Måste eleven läsa upp grundskoleengelskan?
Hej! Om en elev inte läst engelska grund...men ändå börjar på gymnasiets nationeIIa program.... Måste eleven i så faII läsa upp grundskoleengelskan eller kan eleven börja läsa engelska 5 direkt? Tack! JeIena :)
Hej JeIena, utan godkänt betyg i engeIska från vårterminen i åk9 på grundskoIan är man Inte Behörig tiII gymnasiets nationeIIa program >>. Ev. kan man komma in på... Läs hela svaret -
Gymnasiebehörighet?
Jag ska söka till gymnasiet nu i vår men är inte godkänd i engelska. Kan jag komma in på handel eller samhäll då? Eller måste jag gå indruktionsprogrammen? Kan man bli behörig om man läser upp betyget på påsk eller sommarskola när man har gjort sitt första handsval?
Hej Amanda, om eleven inte har haft möjlighet att läsa engelska i så många år som elever vanligtvis läser engelska (vanlig orsak att man kom till Sverige för inte så länge sedan) -... Läs hela svaret -
Går engelska 5 men jag fick dispens i engelska för grundskolan?
Hej! Jag går natur och har engelska 5 och jag fick inte betyg i grundskolans engelska. vad kan ha för konsekvenser på gymnasiet?
Hej Rim, om du inte fick godkänt betyg i engeIska grund och kom in på NA på dispens, borde du av din skoIa ges möjIighet att först Iäsa EngelIska Grund och... Läs hela svaret -
saknar betyg på engelska kan börja gymnasiet?
Hejsan! Jag heter somayeh ,snart 19 år och går på språkintroduktion ,Jag har samlat alla mina betyg förutom Engelska och IDROOT,undrar kan jag börja gymnasiet om jag saknar de två eller?
Hej Somayeh! Godkänt betyg i engelska från Grundskolan krävs för att bli behörig till alla nationella program på gymnasiet, men det finns också möjlighet att få... Läs hela svaret -
Angående Gymnasieantagning ?
Hej. Om man till exempel ska söka till bygg och anläggnings programmet. Och har F i engelska men sökt till extra matte som man plågar upp vid sidan om på programmet. Får man besked om att komma på in programmet den 15 april alltså den preliminära antagningen?
Hej Marcus! Den prelinimära antagningen spelar ingen roll för den faktiska möjligheten att komma in på gymnasiet. Det är de betygen man får i slutet av maj - början av juni, som avgör... Läs hela svaret -
grundläggande ämnen till undersköterska?
Hej, jag är intresserad av att läsa till undersköterska. Vilka är grundläggande betyg/förkunskaper för att söka in till undersköterska genom vuxenutbildning? Har bland annat bara läst matte A som det hette innan. Krävs matte b,eller 2a,b,c som det nu kallas?
Hej Sara! Utbildning till Undersköterska ligger på gymnasial nivå och om du som vuxen söker till komvux, kurspaket Omvårdnad eller Vård- och omsorg /som det... Läs hela svaret -
Har 180-190 poäng kan jag komma in i ekonomi har underkänt i Engelska?
Hej undrar om jag kan komma in i Ekonomi linje med runt 180-190 poäng (gymnasie), fast underkänt i Engelska tacksam för snabba svar.
Hej Raman! Menar du - när man söker till gymnasiet? Att man har betyget F i engelska från grundskola och söker till gymnasiet? Eller menar du när man söker till en eftergymnasial... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga