Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31984 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'gymnasieansökan' (43 st.)
-
Kan man söka flera inriktningar på samma program?
Jag försöker söka både natur-samhälle och natur-natur på rubeksgymmnasiet i Örebro men får bara ett felmeddelande om att jag redan sökt till det programmet. Kan man söka till två inriktningar inom samma program?
Hej Albin!På NA läser man inriktning från årskurs 2. Under årskurs ett läser eleverna på NA samma kurser, oavsett vilken inriktning de ska läsa från... Läs hela svaret -
Hur fungerar ansökan till program när man sökt niu?
Elev har sökt niu alpint på flera olika orter. Nu har jag fått olika besked om hur hen ska göra med sin "vanliga" ansökan till gymnasieprogram. Om eleven inte blir antagen till niu så vill denne inte heller gå ett program på den orten. Besked om...
Hej Emma, du ställer viktiga frågor men som bäst besvaras av elevens antagningskansli. Det finns ett stort antal olika gymnasieantagningskanslier, och kontaktuppgifter till dem hittas... Läs hela svaret -
Omval i gymnasium?
Hej! Jag sökte först in till ett gymnasium som jag nu ångrar helt och har tagit bort. Men nu är mitt 1handsval ett gymnasium som är lite populärare. Jag undrar eftersom jag inte sökte skolan på preliminära ansökan har jag mindre chans att...
Hej Natalie,det spelar ingen roll vad du sökte innan till för gymnasieskola. Det är den ansökan som ligger hos gymnasieantagningen sista dag i Omvalsperioden som gäller.Det är helt lugnt. Du har inte mindre chans att komma in!vänligenANNA -
Kan jag komma in ändå?
Hej, jag undrar om jag kan komma in på den gymnasieskolan jag vill med 190 i meritpoäng? Det står att antagningsgränsen är 220. Måste det vara exakt 220 eller kan jag komma in med mina 190 ändå? Sjävklart har jag sökt in i flera andra...
Hej Lovisa,gymnasieskolorna försöker utöka antal platser på de populära utbildningar - så mycket de bara kan (det begränsas av lokaler, tillgång till lärare och andra... Läs hela svaret -
En gymnasiet som är baserat på medeltiden?
Hej! Jag är en tjej som är 13 år gammal och är besatt och ääääälskar allt som har att göra med medeltiden(speciellt kläder) Jag har på mig till skolan stora mantlar, korsetter och klänningar, balklänningar som har allt...
Hej Leonarda!om du är 13 år, kommer du inte söka till gymnasiet till hösten 2020, utan senare.Vilka gymnasieskolor som finns och vilka utbildningar de erbjuder är inte konstant, utan... Läs hela svaret -
Industridesigner?
Hej! Jag är 15 år och ska skicka in min gymnasieansökan snart. Mina tankar just nu är att gå estet-musik och att välja till ytterligare kurser (de jag hade tänkt välja till nu är naturvetenskap 2, matte 3b och bild/engelska tror jag) för att...
Hej!Om yrket Industridesigner - kika gärna på framtid.se/yrke/industridesigner Behörighet till högskoleutbildningar, t.ex Kandidatprogrammet Industridesign på Lunds universitet - ser ut så här:... Läs hela svaret -
Betygspoäng med vilka elever söker till gymnasiet?
Hej, jag blev lite osäker på exakt vad gäller med det 17-de betyget när elever söker till gymnasiet - det där med modersmål och moderna språk kan vara lite förvirrande och speciellt när eleverna har några olika betyg i både modersmål & i mod.språk. Vad gäller? Kan ni förklara så tydligt som...
Hej!Vid ansökan till gymnasiet, när man räknar ut betygspoäng (som också i vissa län kallas för Mtv, meritvärde, och i andra för Jfm, jämförelsetal),... Läs hela svaret -
Ska jag söka redan nu?
Jag ska iväg ett år utomlands och plugga, och jag åker om ett halvår. Jag går i Åk 9 nu och funderar över hur tanken är när jag ska söka? Ska jag söka samtidigt som resten av klassen, och då välja den linjen jag absolut vill gå när jag kommer hem redan nu, och då typ pausa ansökningen tills året...
Hej Matilda,jag tycker du ska söka nu, dvs i år, men samtidigt vara beredd att söka om - söka på nytt även nästa år. Jag ska förklara... Du förlorar inget på att... Läs hela svaret -
Vad händer om jag inte kommer in?
Jag undrar om det finns chans för mig att komma in på ett gymnasium fast jag inte har godkänt i Engelska om jag är godkänt i alla andra ämnen? Om det finns nån chans att jag kan plugga upp min engelska i gymnasiumet eller om jag måste gå skolförberedande?
Hej,just i engelska kan man eventuellt få dispans. Det är oftast Rektor på det programmet på gymnasieskolan, dit man söker, som fattar beslut om dispens kan beviljas eller inte. Det kan dock... Läs hela svaret -
Frågor om gymnasievalet?
Hej! Är 03:a så ska välja gymnasie snart. Jag undrar hur omvalet i typ sommar fungerar. Man söker ju in i Februari och sen har man typ nåt omval. Är det bara för dem som vill göra omval eller måste alla göra det. Är det isåfall typ ifall man inte kom in på den linjen man ville och söker in på...
Hej, Hej!Man behöver, som regel, inte ändra sitt val under Omvalsperioden. Om man sökte under "den vanliga valperioden" och är nöjd med sitt val, behöver man inte ändra... Läs hela svaret -
jag fick F på Matte i Åk 9 vad ska jag göra blir orolig?
Vad ska jag göra nu jag fick F på matte i grundskolan och den skolan jag går på har anmält mig till INTRODUKTIONSPROGRAMMET. När jag gjorde gymnasieansökan så valde jag vård och omsorg programmet. kan jag komma in på vård och omsorg programmet fast jag har f på matte och ska gå på ...
Hej Hani,i din kommentar nämner du 2 olika introduktionsprogram - Individuellt alternativ och Yrkesintroduktion. Det är inte det programmet som Anna nämnde i sitt svar. Anna nämnde... Läs hela svaret -
Frikvot varför räknas det inte?
Hej jag har just sökt gymnasiet med frikvot. Jag har dels svensk betyg (11 betyg) men jag har underkänt i matte. Fast jag har det från mitt hemland. Jag sökte den 15 februari och häromdagen såg jag att det stod i mitt val att jag inte är behörig till detta val. Varför är det så? Jag har...
Hej Afrah, jag kan bara gissa - eftersom jag inte arbetar på Gymnasieantagningen i din del av Sverige, jag vet inte ens i vilken stad du söker till gymnasiet... och min gissning är att pga du ej fick... Läs hela svaret -
Finns det hopp för mig att lyckas komma in?
Hej mina lärare har inte berättar när det sista dagen skulle vara att söka gymnasium den sista gången och jag har inte sökt till de två skolorna som faktiskt tar emot elever med ett f i matte och det är virginska eller plusgymansiet jag är extremt oroligt för att jag vill absolut inte börja...
Hej, Afiyo, vi vill absolut hjälpa dig men vi vet inte riktigt Hur vi kan göra det... du nämner i din fråga Virginska gymnasiet. Av det drar jag slutsats att du söker till gymnasiet i... Läs hela svaret -
Byta moderna språk mot modersmålsbetyg?
Jag pluggar både hemspråk och franska nu i nian och vet att ens sämsta ämne kan bytas mot modersmålsbetyget (om det är bättre). Skulle dock räkna ut mitt meritvärde på gymnasium.se och märkte att det inte byttes ut mot mitt enda B och...
Hej, hänvisar till info på >>Gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut-ditt-meritvaerde och ditt MTV borde bli 337,5. Om du har franska-betyg inom Språkval, räknas det betyget som ett extra (17-de) ämne, utanför dina 16 andra högsta betyg. -
Min ansökan saknar underskrift?
Hej! Jag bekräftade min ansökan, skrev ut och skrev under och lämnade den till en lärare på min skola som lade den i vår SYVens fack. Men SYVen har inte varit på skola sedan dess så hon kan ju inte ha kollat på det än. Idag gick jag in på ansökan som nu är stängd och såg att det...
Hej Linnea,jag hoppas verkligen att det kommer att gå bra! Jag tycker givetvis att du ej bör straffas om du gjorde allt rätt och i tid. Kontakta din syv på skolan. Du kan samtidigt också kontakta... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga