Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'personal på ett gymnasieantagningskansli' (9 st.)
-
nekad innan andra val???
Jag har visst blivit nekad till en linje men det jag inte fattar är hur. Hur kan jag bli nekad innan andra valet? jag har väl inte redan ansökt eller va?
Hej!med så lite information som finns i din fråga kan jag inte ge någon förklaring till det som har hänt; du måste prata med syv-en på din nuvarande skola som - om det behövs - kontaktar... Läs hela svaret -
Finns det ändå en chans??
Hej! Jag valde Estetprogrammet Bild och form som förstahandsval, men nu fick jag beskedet att den linjen på skolan jag helst hade velat gå på inte kommer starta HT-24. Jag antar att det är för att för få valde just den linjen på den skolan,...
Hej!du måste fråga de som jobbar på ditt gymnasieantagningkansli och du kan också fråga på den gymnasieskolan som frågan gäller... de är mest insatta i hur utbildningsutbud kommer... Läs hela svaret -
Jag behöver kod?
Jag behöver ett kod för att kunna söka till et gymnasium, jag var klar med nyan för två år sedan och tog paos. behöver hjälp för att söka till gymnasium?
Hej! Du behöver kontakta ditt gymnasieintagningskansli för att få inloggningen till Hemsidan för gymnasieval. -
Vilka möjligheter har man att ändra sitt val vid omval?
Hej, jag har fått i uppgift från min skola att jag inte kan lägga till nya skolor vid omvalet om de inte ursprungligen var med vid preliminär valet. Stämmer det? Mitt barn har just nu listat 8 alternativ till prel valet men vi tror att vi under våren efter att...
Hej Anna!det du beskriver måste vara någon sort missuppfattning... kanske har information om vad som gäller vid SENT val (när antagningen är gjort) och Omval (en period... Läs hela svaret -
Hur gör jag tillägg sent?
Vi vill förstå så vi skickar in rätt val eftersom nu fanns det bara ett som Peo är behörig till så behöver Peo nu lägga till flera till eftersom Peo nu har 8 betyg och är behörig till gymnasiet men ca 90 poäng vi ska ha kvar var 4...
Hej Peo,om din fråga gäller Gymnasieval (alltså val till en gymnasial utbildning) då är det bästa rådet vi kan ge är att du följer de anvisningar du fick av en SYV på din... Läs hela svaret -
Hur fungerar ansökan till program när man sökt niu?
Elev har sökt niu alpint på flera olika orter. Nu har jag fått olika besked om hur hen ska göra med sin "vanliga" ansökan till gymnasieprogram. Om eleven inte blir antagen till niu så vill denne inte heller gå ett program på den orten. Besked om...
Hej Emma, du ställer viktiga frågor men som bäst besvaras av elevens antagningskansli. Det finns ett stort antal olika gymnasieantagningskanslier, och kontaktuppgifter till dem hittas... Läs hela svaret -
Min ansökan saknar underskrift?
Hej! Jag bekräftade min ansökan, skrev ut och skrev under och lämnade den till en lärare på min skola som lade den i vår SYVens fack. Men SYVen har inte varit på skola sedan dess så hon kan ju inte ha kollat på det än. Idag gick jag in på ansökan som nu är stängd och såg att det...
Hej Linnea,jag hoppas verkligen att det kommer att gå bra! Jag tycker givetvis att du ej bör straffas om du gjorde allt rätt och i tid. Kontakta din syv på skolan. Du kan samtidigt också kontakta... Läs hela svaret -
Vilken tid stänger reservantagningen imorgon 15/05 för gymnasievalet?
som rubriken lyder
Hej Irma, det finns ett antal Olika antagningskanslier - som alla presenteras på http://antagningskanslier.se. Eftersom det är Antagningskanslierna som administrerar... Läs hela svaret -
Hur skickar vi in ett utländskt betyg till antagningen?
Hej, Jag har en son som ska söka till gymnasiet 2017. Om jag har förstått det rätt skickas inte betygen med i första antagningen utan i den andra antagningen i april/maj. Stämmer det? Jonatan har läst på en internationell IB skola och har betyg utifrån det systemet. Hur skickar vi in hans...
Hej Maria! I vilken del av landet söker din som gymnasieplats ?
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga