Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31879 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'lärarbehörighet' (15 st.)
-
KPU utbildning?
Hej, Jag har en fråga om man skulle läsa KPU f-3 och få behörighet till svenska, engelska och so utifrån sina tidigare studier. Hur skiljer det sig mot Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3,...
Hej!svar ang.lärarutbildningar och lärarbehörigheter får du bäst av de som är experter på just det område och det är skolverkets avdelning för lärarlegitimationer och... Läs hela svaret -
Hur får jag utökad behörighet som gymnasielärare?
Hej! Jag läser samhällsvetarprogrammet på MIUN sista terminen nu, och kommer till våren läsa 30 hp nationalekonomi för att komplettera behörighet till KPU gymnasielärare, samhällskunskap. Då det är bättre desto fler...
HEJ,de som är experter på lärarbehörigheter och lärarutbildningar är studievägledare på lärarhögskolorna; så du får gärna samråda... Läs hela svaret -
Plugga vidare till behörig lågstadielärare?
Jag jobbar idag i förskoleklass sedan 5 år tillbaka, har i grunden utbildning till förskollärare, 240hp. Jag önskar nu att jobba som behörig lärare i åk 1-3, vilken väg ska jag ta? Kan jag tillgodoräkna något från min 3,5...
Hej,jag vill hänvisa dig till studievägledare på lärarhögskolorna. Detta för att du ska få rätt svar på dina frågor. Som allmän studievägledare (ej... Läs hela svaret -
Hur får jag behörighet i samhällskunskap på gymnasiet?
Jag har lärarlegitimation efter KPU. Har behörighet i Engelska. Jag har studerat Statskunskap A och B och undrar vad jag behöver för att få behörighet i samhällskunskap på gymnasienivå?
Hej,det bästa rådet jag kan ge dig är att du pratar med studievägledare på lärarhögskolorna. Lärarutbildningar och behörigheter är deras specialitet.... Läs hela svaret -
Ger 15hp mig behörighet?
Hej! Jag har precis tagit examen ifrån lärarutbildningen där jag nu är grundskolelärare F-3. Jag pluggar på sidan av en engelska kurs som är 15hp. Vad jag har hört kommer dessa 15hp från engelska kursen göra att jag blir behörig 4-6...
Hej,frågor om lärarlegitimationer och deras utökning bedöms och beslutas om av skolverkets avdelning för lärarlegitimationer - så du får gärna fråga där. Du kan också... Läs hela svaret -
Lägga till kurs för bildlärare?
Jag har en fundering. Om man pluggar grundlärare 4-6, kan man lägga till någon kurs efter för att bli behörig bildlärare 7-9 eller är det en helt annan utbildning?
Hej,det vi vet om yrket Bildlärare inkl.vilken utbildning man behöver för att kunna få ut legitimation från skolverket som bildlärare, berättar vi på... Läs hela svaret -
Lärare 1-3 grundskola?
Hej. Jag undrar om man läser till " grundskola lärare 1-3 240 HP " i Malmö, kommer man kunna plugga upp sig extra kurser till slöjd lärare och jobba med årskurs 7-9 då? Mvh
Hej, sök svar på din fråga hos studievägledare på lärarhögskolorna. Utan att vara expert på område "lärarutbildningar och lärarbehörigheter" svarar jag... Läs hela svaret -
Går det att bli behörig i 1 ämne?
Hej! Jag har läst 90 högskolepoäng på högskolan men känner nu när jag läser ämne 2 att jag inte alls vill fortsätta. Kan man bli behörig i ett ämne bara? Och hur kan man gå vidare i så fall? Tack på förhand.
Hej Jaqueline!prata med studievägledare på lärarhögskolorna. Förutom ämneslärarprogrammet kan man bli behörig lärare även via KPU, kompletterande pedagogisk utbildning. KPU... Läs hela svaret -
Kan jag öka lärarbehörigheten?
Hej! Jag står i valet och kvalet att söka till lärarprogrammet till hösten. Jag väljer just nu mellan grundskolelärare F-3 eller 4-6. Min fråga är därför, om jag väljer F-3, kan jag då lägga till kurser så att jag...
Hej Vilma,lärarutbildningar och regler kring lärarlegitimationer är en komplicerad fråga. Du får de bästa svaren kring den frågan hos studievägledare på... Läs hela svaret -
Bildlärare utbildningar?
Finns det inga utbildningar till att bli bildlärare i grundskolan? Inte ens med inrikting på bild? Har googlat jättemycket och det enda jag kan hitta är grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem. Innebär det att man jobbar på fritids...
Håller med dig om att det är ibland rätt svårt att hitta info om vissa lärarutbildningar! Det är mycket info, oklart vad som gäller, varje lärosäte kan endast svara för sina egna... Läs hela svaret -
Läsa på ämneslärare inom gymnasieskolan ~ högstadiet?
Hej! Jag undrar om man kan läsa ämneslärare inom gymnasieskolan fast ta examen inom högstadiet och sedan jobba som ämneslärare 7-9 istället går det? Jag vet att det är olika program men i min hemort så finns det endast ämneslärare...
Hejsan, som reglerna ser ut nu, så är gymnasielärare behörig även på grundskolans högstadiet, år 7-9, i samma ämnen som hen är gymnasielärare för. :) -
gymnasielärare?
- när man utbildar sig till gymnasielärare är det 2 ämnen som är obligatoriskt ?
Hej,det är vanligt, i Sverige, att gymnasielärare är behöriga att undervisa i 2 ämnen (och grundskolelärare - i 3 ämnen). Det är dock inte obligatoriskt. Finns inga lagar som förbjudet att bli... Läs hela svaret -
Läsa ett tredje ämne på distans?
Hej! Jag läser ämneslärarutbildningen med inriktning mot grundskolan åk 7-9 på helfart. Jag har samhällskunskap som mitt första ämne och just nu läser jag mitt andra ämne som är historia. Jag har dock funderingar kring att lägga...
Hej Donja, jag vill råda dig att prata med studievägledare på din institution.ang. läsa på "distans" - så är det viktigt att tänka på att det finns många utbildningar... Läs hela svaret -
Kan jag jobba i gymnasium med ämneslärarexamen?
Hej! Jag hade en fråga angående lärarutbildningen. Jag funderar på att studera till lärare åk 7-9 inom ämnet Svenska/svenska som andra språk. Jag undrade om min ämneslärarexamen jag kan undervisa även i gymnasium?
Hej Hanna,det funkat åt Andra hållet: gymnasielärare är behörig att undervisa i samma ämnet även på högstadiet. Däremot har inte grundskolelärare formell behörighet att undervisa på gymnasiet.HälsningarMikael -
Lärare, funderingar om utbildning och utlandsstudier ?
Hej! jag jag är sugen på att bli lärare. Men har lite svårt att bestämma mig för vilken ålder jag vill undervisa. Jag är just nu mest sugen på mellanstadiet pga det känns mest optimalt just nu. Men hade ändå kunnat tänka mig att bli ämneslärare. Det jag undrar är om jag skulle utbildar mig...
HEJ ELLEN, det är allt som oftast Konkurrens om utbytesplatserna, dvs att utbyte erbjuds, ja, men det är inte alla som anmäler sig som får åka på utbytes-termin, utan man... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga