Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31967 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'F-3 lärare' (19 st.)
-
Hur kan jag vidareutbilda mig som lärare F-3?
Hej! Jag har en tid funderat på att utbilda mig till ämneslärare på gymnasiet men nyligen har jag börjat tänka om och tror att jag snarare är mer intresserad av att bli lärare i grundskolan med inriktning F-3. Det jag undrar är hur...
Hej,jag vill börja svara på din fråga om "lektor"; ett karriärsystem för lärare med tvåkarriärsteg: Förstelärare och... Läs hela svaret -
byta från lärare i f-3 till 4-6?
Hej! Jag undrar hur enkelt det är att bli behörig till att undervisa som lärare i åk 4-6 om man är utbildad i f-3? Jag ska välja utbildning och står mellan dessa två val och är orolig att jag kommer ångra mig om jag väljer det ena...
Hej,du får gärna ställa din fråga till studievägledare som jobbar på lärarhögskolorna för att det är de som är experter på lärarutbildningar. Min... Läs hela svaret -
kan jag som barnskötare jobbar som fritidspedagog?
Hej Jag har gått barn och ungdom var klar 1984 , barnskötare men nu undrar jag om jag kan arbetar som fritidspedagog eller vad krävs för att få det på typ fritidshem/ förskola?
Hej,Fritidspedagog kallas också för "fritidslärare" och för att bli "behörig fritidspedagog" så krävs 3-årig universitetsutbildning (utbildning... Läs hela svaret -
Vilka skolor har lärarutbildning på distans?
Hej! Jag vill till hösten börja plugga till grundskolelärare 1-3 på distans. Vilka skolor erbjuder denna utbildningen på distans. Och om man kommer in med HP, måste man ändå ha alla ämnen som krävs för behörighet? (Saknar ett...
Hej Amelia!Högskoleprovet befriar inte från kraven på behörighet: man måste ha både grundläggande och särskild behörighet. Högskoleprovet gör man för... Läs hela svaret -
Kan förskolelärare jobba i f-klass?
Hej! Jag funderar på att gå förskolelärare utbildningen men undrar då om man även kan jobba i F-klass isf? Eller måste man gå F-3 då, såg på ”Framtid.se” att man kan jobba i F-klass så undrar om det stämmer.
Hej Elin,på skolverkets webbplats läser vi bland annat följande: För att få behörighet att undervisa i förskoleklassen ska du ha behörighet att undervisa i förskolan... Läs hela svaret -
Komplettera kurser för arbeta i förskoleklass?
Jag har lärarexamen i Grundlärare med inriktning fritidshem och är behörig i idrott och hälsa åk 1-6. Jag är intresserad av att arbeta i förskoleklass. Kan jag komplettera ämnen eller måste jag gå hela...
Hej Josefine,Förutom förskollärare är det även F-3 lärare som är behöriga att arbeta i en förskoleklass.Ta och jämför vad som ingår i... Läs hela svaret -
Lärare åk 4-6 eller f-3?
Hej! Till hösten så har jag sökt till universitet. Efter mycket om och men så valde jag att ha grundlärare åk 4-6 som förstahandsval och grundlärare f-3 som andrahandsval. Jag har princip alltid vetat att jag vill jobba med barn på något...
Hej Linn!det finns många olika läraryrken. F-3 lärare jobbar med barn från förskoleklass och t o m år3 i grundskolan (men ibland kan man även få behörighet att undervisa i något... Läs hela svaret -
Lärarutbildning ?
Hej Det är så att jag tänkte plugga till lärare. Men undrar vad skillnaden är mellan att söka till lära för årskurs F-3 och till exempel årskurs 7-9. Vad är skillnaden på utbildningarna?
Hej Leah,det finns många olika "läraryrken". F-3 lärare jobbar med barn från förskoleklass och t o m år3 i grundskolan (men ibland kan man även få behörighet att undervisa i... Läs hela svaret -
Kan man byta utbildningen efter nästa antagning och läsa det kortare ?
Hej jag jag har kommit in på grundlärarprogrammet mot fritidshem men tänkte efter nästa antagning att söka istället till grundlärare f-3 frågan är, kommer mina högskolepoäng att sparas om jag kommer in på f-3 för att tänka läsa det istället, eller måste jag börja läsa om utbildningen f-3 på nytt...
Jämför vilka kurser som ingår i de två utbildningar under första termin. Om det är samma kurser borde de kunna tillgodoräknas. Om man kommer på... Läs hela svaret -
Hur går jag tillväga?
Jag pluggar som sagt f-3 lärare. Men när jag blir lite äldre sen och har fått lite erfarenhet inom skolan, så vill jag jobba på gymnasiet som psykologilärare och något annat. Behöver jag gå en utbildning på 5 år eller hur ser...
Hej Ruth,Du får gärna samråda med studievägledare på lärarhögskolorna. Reglerna och behörigheter för lärarutbildningar kan ändras; de brukar ändras ibland. Sedan är... Läs hela svaret -
Förskollärare till lågstadielärare?
Hej! Jag studerar just nu min första termin till förskollärare på universitetet och jag undrar hur det skulle fungera att byta till grundlärare (1-3) efter jag har läst klart min förskollärare utbildningen. Alltså efter jag är klar...
Hej!jag råder dig börja med att undersöka om du inom ditt program kan välja kurser som skulle göra att du får behörighet att i vissa ämnen undervisa upp till och med åk6... Läs hela svaret -
Kan jag öka lärarbehörigheten?
Hej! Jag står i valet och kvalet att söka till lärarprogrammet till hösten. Jag väljer just nu mellan grundskolelärare F-3 eller 4-6. Min fråga är därför, om jag väljer F-3, kan jag då lägga till kurser så att jag...
Hej Vilma,lärarutbildningar och regler kring lärarlegitimationer är en komplicerad fråga. Du får de bästa svaren kring den frågan hos studievägledare på... Läs hela svaret -
Om fristående kurser?
Hej, För att läsa till grundskolelärare f-3 kan man läsa fristående kurser bara och isåfall hur gör man det?. Jag bor i Göteborg och vet om att det finns grundlärarprogrammet f-3 men vill hellre välja fristående kurser och tänkte...
Hej Sarah,det är ofta krångligt att läsa genom fristående kurser, framförallt för att du kommer behöva söka till varje kurs och vid varje ansökan riskerar att inte komma in på... Läs hela svaret -
Kan en gymnasielärare jobba med yngre elever?
Hej! Jag är intresserad av att läsa till ämneslärare gymnasiet men är också intresserad av att jobba med yngre elever ( från F-klass upp till 9). Undrar därför om det finns möjlighet (genom att kanske efter några komplettering/...
Hej Roza!som reglerna är nu så är gymnasielärare behörig att i samma ämne undervisa även på högstadiet, alltså i åren 7 - 9 i grundskolan.Att bli... Läs hela svaret -
Behörighet förskola?
Hej! Jag är utbildad barnskötare. Nu väger jag mellan att utbilda mig till Grundskollärare med inriktning förskoleklass, 1-3 alternativt Förskollärare. Vore jag en relevant ansökare även till förskollärar tjänster om jag väljer...
Hej Mimmo,i vissa kommuner har beslut fattats att på förskolorna anställa - i alla fall tillsvidare (alltså på heltid med månadslön) - endast personer som har Förskollärarlegitimation.... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga