Pia
    hej! jag läser 3e året på ett yrkesförberedande program och har under 2an haft lite problem som resulterat i att jag har fått totalt 8 F tror jag att det är, räknas de fortfarande som betyg så att jag kan få en examen? självklart är det något jag ska försöka fixa så gott jag kan men tänker om det är väldigt viktigt eller om jag kan försöka fokusera mer på kurserna jag har nu och ta F kurserna lite för hur jag mår och har tid.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Pia,

    i examensbeviset kan man ha max 250 F-poäng, det är max 5 stycken "små" 50-poängskurser. De flesta gymnasiala kurser är på 100 poäng. Då kan man ha 2 sådana (normalstora) kurser F + en liten 50 poängskurs F. Det är max. har man fler F - uppfyller man inte kraven för examensbevis och får ett Studiebevis i stället.

    På ett yrkesprogram måste man dessutom även ha minst 400 poäng godkända av sina Programgemensamma ämnen. Du kan läsa om kraven för examensbevis på www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Studiebeviset kan senare kompletteras upp till Examensbevis. Ofta gör man det på komvux, efter gymnasiet.

    Elever som fick F i kurserna har rätt att göra Prövning innan de går ut åk3... men frågan är om det är praktiskt möjligt att förbereda sig till rätt så många prövningar samtidigt som du läser dina "nya" kurser i åk3 nu?

    Prata med SYV på din skola. Och lycka till med dina studier!

    Mvh

    SYV