Kristian

    Hej! Jag har tänkt att vidareutbilda mig, men är osäker på vilken typ av skola jag ska gå och vilken utbildning jag ska välja.

    Vilken typ av skola är bäst att utbilda sig på, ut ifrån era egna erfarenheter, alltså vad är mest lockande för en anställande att se på ett CV? Högskola, universitet eller yrkeshögskola? Tänkte gå YH men har läst en del dåligt angående YH.

    När det gäller utbildningar så tänkte jag utbilda mig inom IT/teknik.

    Personligheter:
    Föredrar teamwork framför enskilt arbete
    Föredrar ett lägre tempo (är ganska stresstålig men gillar ej stress)
    Mer praktisk lagd än teoretisk Gillar Data/IT, design och teknik (matematik är inte min starka sida)
    Viktigt att ständigt kunna se en skillnad på det jag skapar/utvecklar
    Tycker om att hjälpa människor

    Sammanfattning: Någonting inom IT/teknik/människa

    Jag tänkte själv att kanske UX Designer eller Interaktions Designer skulle passa mig men är fortfarande osäker. Funderade även på socionom, typ kurator? Fast har hört att det är mycket teori när det gäller socionom liknande utbildningar.

    Vet väldigt lite om vad för slags utbildningar/program det finns inom detta område så om ni har några andra förslag på utbildningar som skulle passa mig så skulle jag uppskatta det!

    Tack på förhand
    Med vänliga hälsningar, Kristian

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Kristian,

    vissa yrken tillhör antingen högskola/universitet ELLER yrkeshögskola, men vissa andra kan man utbilda sig till på "både och"...

    exempel: vill man bli <<Paralegal - då är det en yrkeshögskoleutbildning men vill man bli Socionom>> - då är det en högskoleutbildning;

    IT-tekniker eller Databasadministratör eller Utbildningsadministratör - kan man bli både direkt efter gymnasiet, eller efter en yrkeshögskoleutbildning eller efter en högskoleutbildning. Möjligtvis kan man få lite mer i lön efter en längre utbildning (men om man tittar på "livslönen" - så blir det ingen skillnad - för att man förlorar arbetsinkomst när man studerar... dvs i stället för att tjäna pengar, lånar man pengar från CSN och på så sätt blir livslönen lika stor eller t o m lägre än om man inte hade studerat).

     Det kanske är bäst att utgå från yrken... hitta på www.framtid.se - några yrken som du blir mest intresserad av och hör av dig igen. Vi ska då hjälpa dig att hitta relevanta utbildningar.

    Å andra sidan, så kan du söka många olika utbildningar och sedan se vilka som du kommer in på - och välja sen vilken utbildningsplats du tackar Ja till.

    Inom yrkeshögskola söker du till varje utb separat till skolan direkt, därför är det möjligt att söka ALLA yrkeshögskoleutbildningar (man behöver inte prioritera - i första hand... i andra hand).

     Det är konkurrens om utbildningsplatserna på så gott som alla utbildningar och finns inte någon garanti på att få utbildningsplats. Det hjälper alltså, tyvärr, inte - om du t.ex väljer ett yrke, säg UX-designer <<och söker en utbildning ... och så kommer du kanske tyvärr inte in. Och så står du där utan någon utbildningsplats... :( - i värsta fall.

    Jag råder dig söka MÅNGA OLIKA UTBILDNINGAR samtidigt.

    Du kan söka de utbildningar där du inte är helt säker på att du vill gå dem också... för att du kanske kan ändra dig sen. Eller om det blir så att du endast kommer in på en "halvt-om-halvt-attraktiv"-för dig utbildning och förövrigt inte får ngt. jobb och ingen annan utbildningsplats - så kanske det ändå är ett bättre alternativ att börja läsa och hoppas att du kan ändå tycka att det är värt att utbilda sig.

    Sedan är det ju också så att man får hoppa av utbildningen. Det är inte alls sällan blir så att folk kommer in på sina "drömutbildningar" och efter några veckor hoppar av - för att de får ändrade intressen, eller får jobb eller vill resa bort - kanske utomlands... eller kommer på en affärsidé och satsar på att bli egnaföretagare<<

    Sammanfattning:
    - titta på många olika yrken på www.framtid.se;

    - sök många olika alternativ (inom högskola får man söka upp till 20 alternativ och måste prioritera); inom yrkeshögskola får man söka hur många alternativ som helst och behöver INTE prioritera.

    Du får gärna höra av dig  -  berätta vad du tycker om mina förslag.

    Trevlig helg!

    Peter syv